Meaganeowner skrev:
Så här gjorde jag, när bilen en gång i tiden började slita däck.
Undersäkte framänden noggrant. Kollade länkarmsbussningar, styrleder och kulbultar, så att allt var utan glapp.
Kollade även inre styrleder, de i styrväxeln. Lämnade in bilen och gjorde en hjulinställning.
När detta var gjort så gjorde jag så här.
Ställde bilen på en plan yta. Ritade ett streck längst upp på fälgarna.
Mätte avståndet mellan fälgarnas inre framkant. Puttade bilen sa att strwecken hamnade rakt ned. Mätte mellan fälgarnas bakkant. På just min bil blev det, och ska vara, 5 mm längre avstånd fram än bak.
Lättast är att mäta om man fixar en mätbalk... så att man kan sticka upp mot fälgarnas kanter. Som ett jättebrett U,
men lite kortare än avståndet mellan fälgarna, typ 5 cm. Så stöder man ena benet på U:et mot ena fälgkanten och mäter mellan andra benet och andra fälgkanten. Det man då mäter är toe-in eller i mitt fall toe-out.
Sen använder jag ett lämpligt vattenpass, sätter det mot fälgarnas nedre ytterkant, justerar in vattenpasset så att det står exakt vertikalt. Mäter avståndet mellan vattepass och fälgens övre ytterkant. I mitt fall så lutar då hjulen in 8 mm i överkant på båda hjulen.
Har bytt och justerat in påde styr- och kulleder till rätt värde, flera gånger efter detta. I vart fall funkar bilen bra och sliter inga däck.
Kräver bilen fyrhjulsinställning funkar inte detta.
Att observera ev däckslitage är en indikator på om du lyckats ställa in hjulen bra.
Någon gång har ratten hamnat lite fel, fast hjulinställning med avseende på köregenskaper och däckslitage varit bra, efter en tids körning. Då har jag vridit in styrleden lite på ena sidan och ut lika mycket på andra. Eller givietvis tvärtom, ifall det blev värre. Kolla bara när Du vrider så att inte styrväxeldamaskerna blir vridna, för då går de sönder vid fullt rattutslag.