3838
Sök

Bmw 318is -93 Styrled

26 Inlägg
19 januari 2015
Trådstartare
#1
Tjäna!
Styrleden höger fram har gått sönder, bulten som håller i "hjul-delen" gick av. Glömde räkna varv när jag skruva av styrleden men jag vet hur många gängor som var synliga. Saken är den att jag skulle vilja veta om man ska skruva in styrleden längre in eller tvärtom? Bilen drar lite åt höger men bara lite, det är det jag vill åtgärda.

Det är som rubriken lyder en BMW 318is Coupè E36 139hk -93 smile


2 848 Inlägg
19 januari 2015
#2
Adami skrev:
Tjäna!
Styrleden höger fram har gått sönder, bulten som håller i "hjul-delen" gick av. Glömde räkna varv när jag skruva av styrleden men jag vet hur många gängor som var synliga. Saken är den att jag skulle vilja veta om man ska skruva in styrleden längre in eller tvärtom? Bilen drar lite åt höger men bara lite, det är det jag vill åtgärda.

Det är som rubriken lyder en BMW 318is Coupè E36 139hk -93 smile

Gör en hjulinställning istället om du inte vill byta däck ofta.

Till att försöka få detta rätt utan en hjulinställning är nästan omöjligt.

Även om man räknar varv tycker jag det aldrig stämmer ändå när den väl sitter där, utan ratten står lite på sned.

2 250 Inlägg
19 januari 2015
#3
Så här gjorde jag, när bilen en gång i tiden började slita däck.

Undersäkte framänden noggrant. Kollade länkarmsbussningar, styrleder och kulbultar, så att allt var utan glapp.
Kollade även inre styrleder, de i styrväxeln. Lämnade in bilen och gjorde en hjulinställning.


När detta var gjort så gjorde jag så här.
Ställde bilen på en plan yta. Ritade ett streck längst upp  på fälgarna.
Mätte avståndet mellan fälgarnas inre framkant. Puttade bilen sa att strwecken hamnade rakt ned. Mätte mellan fälgarnas bakkant. På just min bil blev det, och ska vara, 5 mm längre avstånd fram än bak.

Lättast är att mäta om man fixar en mätbalk... så att man kan sticka upp mot fälgarnas kanter. Som ett jättebrett U,
men lite kortare än avståndet mellan fälgarna, typ 5 cm. Så stöder man ena benet på U:et mot ena fälgkanten och mäter mellan andra benet och andra fälgkanten. Det man då mäter är toe-in eller i mitt fall toe-out.

Sen använder jag ett lämpligt vattenpass, sätter det mot fälgarnas nedre ytterkant, justerar in vattenpasset så att det står exakt vertikalt. Mäter avståndet mellan vattepass och fälgens övre ytterkant. I mitt fall så lutar då hjulen in 8 mm i överkant på båda hjulen.

Har bytt och justerat in påde styr- och kulleder till rätt värde, flera gånger efter detta. I vart fall funkar bilen bra och sliter inga däck.

Kräver bilen fyrhjulsinställning funkar inte detta.

Att observera ev däckslitage är en indikator på om du lyckats ställa in hjulen bra.


Någon gång har ratten hamnat lite fel, fast hjulinställning med avseende på köregenskaper och däckslitage varit bra, efter en tids körning. Då har jag vridit in styrleden lite på ena sidan och ut lika mycket på andra. Eller givietvis tvärtom, ifall det blev värre. Kolla bara när Du vrider så att inte styrväxeldamaskerna blir vridna, för då går de sönder vid fullt rattutslag.

26 Inlägg
19 januari 2015
Trådstartare
#4
uhlin skrev:
Adami skrev:
Tjäna!
Styrleden höger fram har gått sönder, bulten som håller i "hjul-delen" gick av. Glömde räkna varv när jag skruva av styrleden men jag vet hur många gängor som var synliga. Saken är den att jag skulle vilja veta om man ska skruva in styrleden längre in eller tvärtom? Bilen drar lite åt höger men bara lite, det är det jag vill åtgärda.

Det är som rubriken lyder en BMW 318is Coupè E36 139hk -93 smile

Gör en hjulinställning istället om du inte vill byta däck ofta.

Till att försöka få detta rätt utan en hjulinställning är nästan omöjligt.

Även om man räknar varv tycker jag det aldrig stämmer ändå när den väl sitter där, utan ratten står lite på sned.

Får se, får bli till sommaren isf! Just nu känner jag att den står rätt bra ändå, bara att jag vill finjustera lite smile. Tack för svar.


26 Inlägg
19 januari 2015
Trådstartare
#5
Meaganeowner skrev:
Så här gjorde jag, när bilen en gång i tiden började slita däck.

Undersäkte framänden noggrant. Kollade länkarmsbussningar, styrleder och kulbultar, så att allt var utan glapp.
Kollade även inre styrleder, de i styrväxeln. Lämnade in bilen och gjorde en hjulinställning.


När detta var gjort så gjorde jag så här.
Ställde bilen på en plan yta. Ritade ett streck längst upp  på fälgarna.
Mätte avståndet mellan fälgarnas inre framkant. Puttade bilen sa att strwecken hamnade rakt ned. Mätte mellan fälgarnas bakkant. På just min bil blev det, och ska vara, 5 mm längre avstånd fram än bak.

Lättast är att mäta om man fixar en mätbalk... så att man kan sticka upp mot fälgarnas kanter. Som ett jättebrett U,
men lite kortare än avståndet mellan fälgarna, typ 5 cm. Så stöder man ena benet på U:et mot ena fälgkanten och mäter mellan andra benet och andra fälgkanten. Det man då mäter är toe-in eller i mitt fall toe-out.

Sen använder jag ett lämpligt vattenpass, sätter det mot fälgarnas nedre ytterkant, justerar in vattenpasset så att det står exakt vertikalt. Mäter avståndet mellan vattepass och fälgens övre ytterkant. I mitt fall så lutar då hjulen in 8 mm i överkant på båda hjulen.

Har bytt och justerat in påde styr- och kulleder till rätt värde, flera gånger efter detta. I vart fall funkar bilen bra och sliter inga däck.

Kräver bilen fyrhjulsinställning funkar inte detta.

Att observera ev däckslitage är en indikator på om du lyckats ställa in hjulen bra.


Någon gång har ratten hamnat lite fel, fast hjulinställning med avseende på köregenskaper och däckslitage varit bra, efter en tids körning. Då har jag vridit in styrleden lite på ena sidan och ut lika mycket på andra. Eller givietvis tvärtom, ifall det blev värre. Kolla bara när Du vrider så att inte styrväxeldamaskerna blir vridna, för då går de sönder vid fullt rattutslag.

Tack för ett bra tips! smile
Men saken är den att jag vill gärna försöka justera det lilla som är själv. Är inte mycket fel så att säga, men det jag vill veta är om man bör skruva innåt eller utåt för att få bilen att svänga till vänster istället för höger. smile Innåt låter ju mest troligt men vill gärna vara säker! smile

Vad brukar en hjulinställning gå på?


243 Inlägg
24 januari 2015
#6
Adam åk ner te Carlsund så ordnar dem det, kostar inte många kronor där inte men de tar lite längre tid bara! wink


Sök