3593
Sök

Var orskar blinkade stereo och extraljus

600 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#1
Just bytt spännrulle och generator rem för rullen lät illa och remmen slirade.
Nu går bilen fint men ibland så blinkar extraljusen till och stereon stannar upp bara en liten liten stund, det  är inget disco i innerbelysning osv.

det har gnisslat lite illa men runt jul så började remmen slira och ladda sämre. Juldagen behövde jag startkabla och när jag pröva starta bilen en vecka senare startade den fint.
En vecka senare skulle jag ta den till verkstan så laddade batteriet lite för att se hur laddat det var, sedan lämnade jag laddaren på utan ström när jag några timmar så tändes bara belysningen men orkade knappt dra runt motorn tillslut lös allt svagare. Tog starthjälpen sedan lämna jag den på verkstan och fick grejerna bytt nu när jag kör så kan det blinka nån gång ibland.

Passat tdi afn 98
Senast redigerat av ErsdaHL (20 januari 2015)

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 januari 2015
#2
Helvete vad jobbigt det var att läsa..

Hur gammalt är batteriet? Kanske dags för ett nytt?
Hur ser polskorna ut? Kanske dags för lite putsning här?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

600 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Helvete vad jobbigt det var att läsa..

Hur gammalt är batteriet? Kanske dags för ett nytt?
Hur ser polskorna ut? Kanske dags för lite putsning här?

Jag vet inte hur gammalt batteriet då jag köpte den i somras. Polskorna ser lite ärjade ut men har många ringskor tillkopplade till extraljus osv. Testat lite kontaktspray men inte startat och testat än.

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 januari 2015
#4
ErsdaHL skrev:
Mack skrev:
Helvete vad jobbigt det var att läsa..

Hur gammalt är batteriet? Kanske dags för ett nytt?
Hur ser polskorna ut? Kanske dags för lite putsning här?

Jag vet inte hur gammalt batteriet då jag köpte den i somras. Polskorna ser lite ärjade ut men har många ringskor tillkopplade till extraljus osv. Testat lite kontaktspray men inte startat och testat än.

Bör stå på någon lapp hur gammalt batteriet är.
Gissningsvis urladdat många gånger, och då har det tappat orken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 januari 2015
#5
Mack skrev:
Hur ser polskorna ut?

Jag är ingen expert i ämnet polskor, men polskor är väl i regel "blondare" om de kommer från de norra delarna av landet o "mörkare" från de södra delarna?
Iofs känner jag en polska o hon ser helt OK ut. O som sagt du måste sätta på polskorna ordentligt big_smile
Senast redigerat av dawwe (20 januari 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 januari 2015
#6
dawwe skrev:
Mack skrev:
Hur ser polskorna ut?

Jag är ingen expert i ämnet polskor, men polskor är väl i regel "blondare" om de kommer från de norra delarna av landet o "mörkare" från de södra delarna? big_smile
Iofs känner jag en polska o hon ser helt OK ut big_smile

Haha..lustigkurre där.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

600 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#7
Mack skrev:
ErsdaHL skrev:
Mack skrev:
Helvete vad jobbigt det var att läsa..

Hur gammalt är batteriet? Kanske dags för ett nytt?
Hur ser polskorna ut? Kanske dags för lite putsning här?

Jag vet inte hur gammalt batteriet då jag köpte den i somras. Polskorna ser lite ärjade ut men har många ringskor tillkopplade till extraljus osv. Testat lite kontaktspray men inte startat och testat än.

Bör stå på någon lapp hur gammalt batteriet är.
Gissningsvis urladdat många gånger, och då har det tappat orken.

Så dåligt batteri kan ge blinkingar ibland? har väl en mil till jobbet imorse blinkade det noll och på vägen hem två eller tre gånger.

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 januari 2015
#8
ErsdaHL skrev:
Mack skrev:
ErsdaHL skrev:

Jag vet inte hur gammalt batteriet då jag köpte den i somras. Polskorna ser lite ärjade ut men har många ringskor tillkopplade till extraljus osv. Testat lite kontaktspray men inte startat och testat än.

Bör stå på någon lapp hur gammalt batteriet är.
Gissningsvis urladdat många gånger, och då har det tappat orken.

Så dåligt batteri kan ge blinkingar ibland? har väl en mil till jobbet imorse blinkade det noll och på vägen hem två eller tre gånger.

Mig veterligen ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ung&Dum
430 Inlägg
600 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#10
CurvaN skrev:
Kass generator ?

hur mäter man ?

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 januari 2015
#11
ErsdaHL skrev:
CurvaN skrev:
Kass generator ?

hur mäter man ?

Med en multimeter på batteriet när fordonet i fråga är igång.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

600 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#12
Mack skrev:
ErsdaHL skrev:
CurvaN skrev:
Kass generator ?

hur mäter man ?

Med en multimeter på batteriet när fordonet i fråga är igång.

vad ställer man den på? Är kass på el. Annars svänger jag in på jula och inhandlar något liknande http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara … re-604175/

tror nog jag brände laddaren då jag i somras lät den ladda ett kort tag och sedan startade bilen med laddaren på:p

Yawn...
3 151 Inlägg
20 januari 2015
#13
Du ställer multimetern på "likström 20 volt", en heldragen linje med streckad linje nedanför. Se bild.

http://svarthaletracing.se/wp-content/uploads/2013/02/DSCF1973.jpg


Ett fulladdat batteri har 12.7 volt, generatorn ska ladda runt 14.7 volt om den är frisk. Laddar den mindre än 13.2 volt så är det dags att åtgärda.
Senast redigerat av Mervolic (20 januari 2015)

2 250 Inlägg
20 januari 2015
#14
Laddningsregulatorn/kol som håller på att ge upp.

2 250 Inlägg
20 januari 2015
#15
Fel fel o fel. Gör en sån mätning och instrumentet är paj.
Likspänningsmätning!

Noviser bör använda det vänstra instrumentet om man är rädd om prylar o hälsan.
Koppla och ställ då bara in det för endera ström eller spänningsmätning, så kan det gå bra.
Senast redigerat av Meaganeowner (20 januari 2015)

Yawn...
3 151 Inlägg
20 januari 2015
#16
Meaganeowner skrev:
Fel fel o fel. Gör en sån mätning och instrumentet är paj.
Likspänningsmätning!

Noviser bör använda det vänstra instrumentet om man är rädd om prylar o hälsan.
Koppla och ställ då bara in det för endera ström eller spänningsmätning, så kan det gå bra.

Vad dillar du om? Instrumentet på bilden är inställt på likspänning.

600 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#17
Ska mäta å testa ikväll, nu på morgonen testade jag skruva upp och ner volymen på stereon år blinkade extraljusen :x

2 250 Inlägg
21 januari 2015
#18
Ser det!

Hade du skrivit likspänningsmätning,  så hade allt varit frid o fröjd. Enheten är då  volt.

Likström har enheten ampere, man mäter då ström.


Men en mycket stor eloge till dig, som visar inkoppling med bild. Den visar korrekt inkoppling. Men innan du skriver nästa gång om just el, så försök reda ut begreppen ström och spänning för din egen hälsa.


Gissar att du försöker dig på en översättning av DCV,  som väl lyder Direct Current Voltage.  Likström spänning! Vilket då ger möjligheter till fel.
På svenska heter det likspänning.


En jag känner skulle mäta ström hemma direkt i centralen. Kopplade in mätproberna mellan jordpunkt och en säkring. Instrumentet inställt på ACA.  Instrumentet gick upp i rök och gossens fingrar blev illa brända.
Det enda han lärde sig av detta var att köpa billiga instrument, ifall de skulle gå sönder igen. För han hade inte gjort något fel lolö

En annan menade att det finns ström i de två hålen i väggen. smile Men det tror väl inte du, får vi hoppas.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 januari 2015)

600 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#19
Prata med mekaniker han hade mätt 14,7 direkt på generatorn så ska mäta ikväll och se vad batteri ger osv

Yawn...
3 151 Inlägg
21 januari 2015
#20
Meaganeowner skrev:
Ser det!

Hade du skrivit likspänningsmätning,  så hade allt varit frid o fröjd. Enheten är då  volt.

Likström har enheten ampere, man mäter då ström.


Men en mycket stor eloge till dig, som visar inkoppling med bild. Den visar korrekt inkoppling. Men innan du skriver nästa gång om just el, så försök reda ut begreppen ström och spänning för din egen hälsa.


Gissar att du försöker dig på en översättning av DCV,  som väl lyder Direct Current Voltage.  Likström spänning! Vilket då ger möjligheter till fel.
På svenska heter det likspänning.


En jag känner skulle mäta ström hemma direkt i centralen. Kopplade in mätproberna mellan jordpunkt och en säkring. Instrumentet inställt på ACA.  Instrumentet gick upp i rök och gossens fingrar blev illa brända.
Det enda han lärde sig av detta var att köpa billiga instrument, ifall de skulle gå sönder igen. För han hade inte gjort något fel lolö

En annan menade att det finns ström i de två hålen i väggen. smile Men det tror väl inte du, får vi hoppas.

Ah, nu förstår jag vad du menar. Jag råkade skriva ström istället för spänning, ja. Var nog lite trött. Är mycket väl medveten om begreppen då jag är utbildad till elektriker en gång i tiden. wink


Sök