hur många volt kräver ett vanligt extraljus relä för att starta. jag tänker på styrströmmen. har bara 5 volt i den kabeln som jag vill ta styrande ström från men den vill inte starta på det.
5 Volt? Låter som att det är nån slags elektronik som du vill styra ditt relä med?
I så fall får du se upp, då reläer ger korta spänningspulser på tusentals volt ut ifrån styrspolen under drift. Kan lätt bränna känsliga saker.
jag tänkte ta ström från släpvagnskontakten (13polig) till backljus. finns fast 12v matning i det utaget samt styrström för backljus. och styrströmmen kommer inte upp i mer än 5v när jag har mätt och det verkar inte relä vilja klicka igång på. eller kan det vara nån canbus som förstör?
Det är mycket möjligt att du har en lampövervakning som sänker spänningen när du en för liten förbrukare på den. Testa en 21w lampa och se om du får 12v över den.
Det är mycket möjligt att du har en lampövervakning som sänker spänningen när du en för liten förbrukare på den. Testa en 21w lampa och se om du får 12v över den.
tror du man har det på backljusen på släputaget? det är kanske inte omöjligt. då skulle de vara bättre att koppla dom direkt på det utaget istället för relä såna fall
Det är mycket möjligt att du har en lampövervakning som sänker spänningen när du en för liten förbrukare på den. Testa en 21w lampa och se om du får 12v över den.
tror du man har det på backljusen på släputaget? det är kanske inte omöjligt. då skulle de vara bättre att koppla dom direkt på det utaget istället för relä såna fall
Det är mycket möjligt. Även om inte bilen varnar för att den inte fungerar så är det möjligt att den stänger av den kretsen om den inte känner att det sitter en lampa där. Annars kanske det är ärgat inuti kontakten och därav får du bara ut 5V.
Det är mycket möjligt att du har en lampövervakning som sänker spänningen när du en för liten förbrukare på den. Testa en 21w lampa och se om du får 12v över den.
tror du man har det på backljusen på släputaget? det är kanske inte omöjligt. då skulle de vara bättre att koppla dom direkt på det utaget istället för relä såna fall
Det är mycket möjligt. Även om inte bilen varnar för att den inte fungerar så är det möjligt att den stänger av den kretsen om den inte känner att det sitter en lampa där. Annars kanske det är ärgat inuti kontakten och därav får du bara ut 5V.
jag har mätt direkt i kabeln inte i kontakten. men ska se om jag ska pröva det i morgon om jag hinner.
"Brains" kan mycket väl ha rätt,jag skulle kolla med en testmejsel i dragkontakten på en nyare volvo,blinkade/glimmade bara till i testmejseln,kopplade på kärran,allt funkar som det ska,..har vanliga glödlampor på kärran..
"Brains" kan mycket väl ha rätt,jag skulle kolla med en testmejsel i dragkontakten på en nyare volvo,blinkade/glimmade bara till i testmejseln,kopplade på kärran,allt funkar som det ska,..har vanliga glödlampor på kärran..
hur bra skulle det systemet fungera om man har satt led på släpet då?
"Brains" kan mycket väl ha rätt,jag skulle kolla med en testmejsel i dragkontakten på en nyare volvo,blinkade/glimmade bara till i testmejseln,kopplade på kärran,allt funkar som det ska,..har vanliga glödlampor på kärran..
hur bra skulle det systemet fungera om man har satt led på släpet då?
Förmodligen dåligt om man inte satt dit motstånd eller har mycket lampor.
har inte volvo haft problem med lyset på nya husvagnar,med dioder i bakljusen,,har för mig att jag läst det någonstans
ja det kan väl inte vara omöjligt iom hur känsligt det verkar. men en ny husvagn borde väl ha motstånden som man behöver för att det ska lira riktigt. har iaf idag börjat dra en kabel från batteri till kupen sen ut till relät. Men var den sämsta bilen jag haft att dra ström i finns inte nå vettigt hål att gå in med kabeln.