2484
Sök

Saab motorer

126 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#1
Den sk T5 motorn, någon som vet vilka årsmodeller den satt i.? Antar den satt i 9000.?


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
30 januari 2015
#2
Satt i 9000 Ng 900 och og 9-3


7 274 Inlägg
30 januari 2015
#3
CHEEVA skrev:
Satt i 9000 Ng 900 och og 9-3

Men bara og 9-3 98-99 och om jag minns rätt kom t7 motorn på 00 och framåt.
Sen har jag för mig att Aero modellerna av 9-3 också va t7 men det får någon annan bekräfta.
Senast redigerat av Brains (30 januari 2015)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
30 januari 2015
#4
Brains skrev:
CHEEVA skrev:
Satt i 9000 Ng 900 och og 9-3

Men bara og 9-3 98-99 och om jag minns rätt kom t7 motorn på 00 och framåt.
Sen har jag för mig att Aero modellerna av 9-3 också va t7 men det får någon annan bekräfta.

Har du helt rätt i smile


126 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#5
Okay tackar så mkt för svar.! Har en T7 -02 Aero och planer finns på att bygga en stabilare botten. Är det månne vanliga 2,3L motorn man ska använda sig utav..?

Mvh


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
30 januari 2015
#6
Precis 😄


391 Inlägg
30 januari 2015
#7
Passa på att svarva T5 kolvarna 1,1mm så kan du köra med T7 packning så gillar den laddtryck bättre. :-)

Kör 482WHP med en 2,0 T5 med org prylar

MVH Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

126 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#8
MickeKr skrev:
Passa på att svarva T5 kolvarna 1,1mm så kan du köra med T7 packning så gillar den laddtryck bättre. :-)

Kör 482WHP med en 2,0 T5 med org prylar

MVH Micke

Okay tackar så mkt för tipset! Då är det alltså vanliga 9000 2,3 utan turbo som jag ska ha.? Tänkte använda hela bottendelen från T5;an och toppen från T7;an så får göra som du säger att låta svara ner kolvarna lite.

Ja det var inte dåligt de måste jag säga wink Hade en 9000 turbo tidigare,2,3 om jag inte minns fel. Låg på ca 350hk men där vart det gjort endel utöver original. Maptun steg 3 tror jag det satt på den + lite andra modifikationer.

Har ni mer tips så spä på bara! smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
30 januari 2015
#9
Vanliga vet jag faktiskt inte, använde en 2,3t när jag byggde


Filkörning?
852 Inlägg
31 januari 2015
#10
Shadow_line_ skrev:
MickeKr skrev:
Passa på att svarva T5 kolvarna 1,1mm så kan du köra med T7 packning så gillar den laddtryck bättre. :-)

Kör 482WHP med en 2,0 T5 med org prylar

MVH Micke

Okay tackar så mkt för tipset! Då är det alltså vanliga 9000 2,3 utan turbo som jag ska ha.? Tänkte använda hela bottendelen från T5;an och toppen från T7;an så får göra som du säger att låta svara ner kolvarna lite.

Ja det var inte dåligt de måste jag säga wink Hade en 9000 turbo tidigare,2,3 om jag inte minns fel. Låg på ca 350hk men där vart det gjort endel utöver original. Maptun steg 3 tror jag det satt på den + lite andra modifikationer.

Har ni mer tips så spä på bara! smile

Räcker med att du tar stakar och kolvar (svarvade 1.1mm) från en b234 turbo och stoppar i T7 motorn.
Då kan du använda T7 packningen som sagt.

Sedan om det fungerar med kolvarna från sugmotorn det vet jag inte.


Borde inte vara så svårt att hitta recept på detta i forumet (eller på STCS)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
31 januari 2015
#11
Ska inte själva t5 blocket vara bättre också ? Med bredare lagerbanor bla. Kan va helt ute och cyklar nu, skyller isåfall på morgon trötthet


126 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#12
CHEEVA skrev:
Ska inte själva t5 blocket vara bättre också ? Med bredare lagerbanor bla. Kan va helt ute och cyklar nu, skyller isåfall på morgon trötthet

Jepps får bli från en turbomotor då. Har också hört att även blocket ska vara kraftigare från T5;an.

Jodå finns ju forum men passade på att fråga här nu när det var så bra respons:) Blir nog att bygga en motor vid sidan om nu under vinter,kul med lite kvällspyssel! Ska försöka hitta nån billig komplett kärra som donatorbil.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
31 januari 2015
#13
när vi byggde så svarvade vi ej kolvarna och använde t5 toppackning. Vi byggde inget effekt monster direkt, bänkade 320whp på e85


126 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#14
CHEEVA skrev:
när vi byggde så svarvade vi ej kolvarna och använde t5 toppackning. Vi byggde inget effekt monster direkt, bänkade 320whp på e85

Okay, ja nå jag tänkte göra motorn något sånär stabil för man vet ju aldrig hur det slutar,mkt vill ha mer:) får se om det blir T5 kolvar eller ngt värre. Största önskemålet är ju ett riktigt grenrör,känns som att det kan vara lite utav en flaskhals vid högre ladd. Vad låg ni på för ladd då.?


4 299 Inlägg
31 januari 2015
#15
Blocket i sig är inte starkare på T5, bara en myt. Enda akilleshälen på T7 är ju just kolvarna, och därför plcokar man dom från T5. Anledningen till att man tar stakar också är för att kolvhöjderna skiljer.


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
31 januari 2015
#16
Och för att räta ut vissa frågetecken i hela soppan.

Det som vanligtvis menas med "T5-motorn" är motorerna B204E/L/R och B234E/L/R mellan åren 1994-2000.

Med "T7-motorn" menas B205 och B235 som fanns 1998-2010


126 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#17
Rallyhalle skrev:
Blocket i sig är inte starkare på T5, bara en myt. Enda akilleshälen på T7 är ju just kolvarna, och därför plcokar man dom från T5. Anledningen till att man tar stakar också är för att kolvhöjderna skiljer.

Okay på så vis, good to know! Såg du satt i även T5 kammarna, vilken skillnad gör det.? Tidigare ladd eller.? Varför plockar man bort balansaxeln.? tongue

Hur mkt mos tål det med den motorsetup du har.? Om man bortser från drivlinan.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 februari 2015
#18
T5 kammarna ska vara något vassare använde också de när vi byggde.
Vevhusvetilationen ska även vara lite mer tilltagen på t5 blocket ? Kanske också myt, kollade aldrig själv då ett byte utav blocket ändå var tvunget.


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
2 februari 2015
#19
CHEEVA skrev:
T5 kammarna ska vara något vassare använde också de när vi byggde.
Vevhusvetilationen ska även vara lite mer tilltagen på t5 blocket ? Kanske också myt, kollade aldrig själv då ett byte utav blocket ändå var tvunget.

Ja B2X4-kammarna ger lite bättre utandning på höga varv, men i ärlighetens namn gör de inte speciellt mycket nytta då man nästan aldrig är och harvar i den delen av registret. Fast det är klart, det låter ju ballt att kunna säga att man petat i T5-kammar....

Vevhusventilationen är faktiskt bättre i B2x5-blocken, men då efter 2004. Det som du tänker på är den undermåliga ventilationen på tidiga B2x5-motorer som avhjälps med tilläggssatsen som bygger på det man satte i produktion från år 2004. Ventilationen i B2x5-blocken före 2004 är kind of identisk med B2x4-blocken, men den räckte helt enkelt inte till med den nya lågfriktionstekniken.


4 299 Inlägg
2 februari 2015
#20
Shadow_line_ skrev:
Rallyhalle skrev:
Blocket i sig är inte starkare på T5, bara en myt. Enda akilleshälen på T7 är ju just kolvarna, och därför plcokar man dom från T5. Anledningen till att man tar stakar också är för att kolvhöjderna skiljer.

Okay på så vis, good to know! Såg du satt i även T5 kammarna, vilken skillnad gör det.? Tidigare ladd eller.? Varför plockar man bort balansaxeln.? tongue

Hur mkt mos tål det med den motorsetup du har.? Om man bortser från drivlinan.

Som Echonator skrev så är det ju på högre varv man har nytt av dom för att få ut avgaser effektivare.
Allra bästa kammarna är ju dom från B202-maskinerna.

Balansaxeln tog jag bort bara för att ha så få grejer som möjligt som kan paja. Har inte byggt bilen för komfortåkande ändå wink

Hmm, ja du. Bottendelen ska väl tåla en 500hk cirkus. Vet att någon va och nosade på 650hk i en 9000 men hur länge kolvar och stakar tål det vet jag inte.
Min kommer lägga sig på 300hk ungefär då den lilla 15T:n inte pallar leverera mer... Så den har jag bara tills vidare för inkörning av maskin.



Sök