Hallå, har haft projektet igång en period och har tråd på calibrateam/opelclub, men tänkte att det kunde vara kul att skriva lite här med!
Inlägg er eller mindre klippt från annat forum.
OBS långt första inlägg
Det är som sagt en 94a, har en del extra grejer och hade en hel del trim.
Motorn var paj när jag köpte den så det var väl det jag började med.
Började rensa motorrummet från saker så jag kunde få av toppen. Vad många saker det finns i ett motorrum!
Felet hittades och det är kolvar och cylinderväggar som sagt adjö, så det blir till att byta. Turbon som sitter på är nog lite ledsen efter det!
Inte för mycket rost , det är skönt. Några ställen på kaross såklart men annars inte mycket 'grovt'.
Blocket, hejdå!
Annat block som visade sig ha samma fel, hejdå!
Nämen!
]
Nya kolvar
Har inte direkt gjort något inne men ändå:
Tar ner hela paketet så jag kan se till allting och meka lättare. Saknas lite bultar här och där, fördelningslådan sitter fast med 2 små bultar!
Ska fixa org. turbo. (märker sen att turbinhjulet är helt åt skogen. täckt av aluminium och böjda vingar)
Tog ner bakpartiet också, måste göras rent och fint! Ska hammarlacka så det håller en stund.
Tanklocket hade den berömda rostkakan, men nu är den borta och ska bara målas lite.
]
Ett tiotal meter högtalarkabel, hejdå tills vidare!
Fått hem lite delar
Turbo-fix-kit
Downpipe
Har tagit isär bromsoken, beställt nya delar så det blir fräscht
Gjort rent oljetråg och tillhörande saker, var en tjock kaka med slagg i botten, satt som berget men lossnade till slut. Nån har svetsat.
Skrapat bort gamla korkpackningen och satt dit en ordentlig gummitätning så det inte läcker lika lätt.
Öppnat oljepump och gjort rent. satt i nya packningar och sånt. Satt också dit oljetrycksgivare till mätare.
Börjat riva toppen
Lite skillnad på inusgskammen, höger är 'trimkammen'
Lite bilder på kassa turbinen:
Turbo renoverad
[img][IMG]http://i.imgur.com/Wqh7Kq8.jpg[/img][/img]
målat lite
Bromsdelarna färdigmålade och ska sättas ihop, ska bara göra o-ringsäterna platta och fina.
Sen har jag börjat fila lite på lite insugsdelar, kanske inte höjer prestandan men det känns bra om inget annat. :o
Insuget till turbo
tog bort lite gjutskägg här med på kompressorhuset.
Sen så har jag börjat med denna, snorkeln.
Ska ta och runda av kanterna fint så att det blir mjukare flöde till lilla spjället, var också lite kantigt inuti.
Rätt jobb för en!:
Tvättdags
Passade på att göra rent annat, var nästan svart innan men nu blänker det på sina ställen
skönt med lite sol
Målas
Har tagit isär toppen och ska ge den lite kärlek, synd var att ventilstyrningarna var jätteslitna så ventilerna glappade rätt mycket! Inte så kul kommer kosta en del att byta, men vad ska man göra Den andra toppen vad ännu sämre, man kunde höra att de var finare klang i matrialet i COSCASTen än i KS toppen! Kling-klong!
Sen ska denna få en omgång, den lilla klumpedunsen!
En del bakvagn på plats
Passade på att fräscha på dessa lite, ser mycket trevligare ut, kommer säkert vara fina och silvriga i 10 minuter!
Målade kåpan, men det sket sig lite med emblemet, färgen visade sig inte gilla klarlack utan det blev bara en smet av alltihopa, ska ta och köpa riktig färg istället för det larvet som satt där. kåpan blev svart iaf
svart
Denna med, ser lite mer anständigt ut
Håller på och stoppar ihop denna hållare, skönt med nymålade saker
Här ska bytas lite plåt! Ser rakt in i kupén!
Var lite blandade ventilfjädrar i motorn, 13 vanliga och sedan 3 udda.
Rivit ur inredningen och haft lite bil-safari, hittar massa saker och blev några kronor rikare. Mest var det dock slarv och dåliga installationer man såg, men mu ska det bli rätt och bra!
Satt ett par kenwood glappkäftar i. Med satt menar jag med 2 skruvar i rostiga clips som satt nästan fast rakt i dörrpanelen. Bättre kan det bli
Nu ska bilen rullas ut i dagens ljus för första gången på ett tag. Ska tvätta rent motorrumet och sedan laga en massa saker. Rost är det inte knapert om.
Mer målning, det sätts upp snart om man är bra!
Nu håller jag på med motorn, allt är klart för ihopsättning förutom oljereturern från turbon som jag ska borra och gänga till.
Nyborrat!
Z-pumpen, ingen pickup dock
mahle mahle mahle!
Block målat och alla pluggar där, ser ut som ett volvo rödblock nu men skitsamma den funkar nog bra ändå! Skönt med rena och bra saker, kommer bli en fin motor!
Sen måste jag börja måla motorrum
Har börjat slipa och gjort klart det mesta
fanns lite fynd bakom skärmarna, samma på andra sidan, men det är bara lite ytligt för det mesta
Intercoolern får knappt plats i originalarn hehe
Sen så ska jag fixa lite sladdar så att denna funkar, lite kul att ha originalsaker ändå. Man brukar väl få dit 3 mätare annars men men, nu har jag ju denna
Snyggar till topp innan jag skickar in den
Någon som filat lite innan, verkar ok.
Redo att spenderas summor på!
Fixat klart bromsarna, kanonbra
Händer inget just nu men har skickat efter lite delar, funderar på vad man ska göra och så.
Inte hunnit, varit mycket plugg.
Skaffat lite ett och annat
Ac torkfilter, ny rulle till multiremsspännarn, och en rem(inte lakrits tyvärr, god ändå)
En knippe bussningar till nästan hela bilen, får se om jag skaffar mer sen.
Motorn som den ser ut nu, blir fint sen
Har en del delar på beställning så det börjar bli komplett med delar snart. Nu behövs bara tid....
Tack!
Satt ihop motorn
Ny kompressor, bara 1500 på ebay. väger 6.7 kg om nån undrar.
Bricka istället för btr, har extern med mätare och allt.
Fick hem spridare från test, var ok. Gav lika mycket.
Ska skicka efter bättre koppling, sachs förstärkt och bättre lamell.
Motor i, håller på att måtta upp fästen till alla kylare, soprent på fästen så får göra egna. Kylare, kondensor, intercooler, servoslinga, oljekylare.
Ska lackera motorrummet efter att alla fästen och delar är färdiga, och sen sätta ihop allt och starta, får se hur långt jag kommer nu i vinter men hoppas att vara klar med motorrummet till våren så att man kan lackera hela bilen när vädret börjar bli bra.
Fästen klara, blev lite krångligt med olje och servokylare men fick det det.
Servokylaren kommer i en vinkel eftersom slangarna inte räcker längre än så. Ska sätta klämmor till slangarna också så att det inte nöts.
(det var ju inget problem innan när inte kondensorn fanns)
kanske göra om övre intecoolerfästena lite, men det sitter bra som det är nu.
Drar tyckrör här mellan:
Har monterat kylaren stumt med bult, tycker att det borde gå bra eller måste man montera med gummikuddar?
Kan sätta en gummibit mellan fäste och kylare ifall det skulle hjälpa.
(Svetsfogen sitter på andra sidan, bara punkt på framsidan.)
Så nu blir det att slipa och tvätta motorrum till lack. Får bygga nåt litet hus över bilen jag kan lacka i. Partytält kanske skulle funka.
Nu har jag fixat alla bilder i tråden. Tog sin lilla tid att rätta till allt.
Nya delar hemma och mer är på väg.
Sachs förstärkt platta
Ny kopplingsvajer
Nytt expansionskärl
Borg warner S200sx-56 T4 twinentry
Ganska stort avgashus 1.22 är det enda man kan välja, men det finns lösa hus ner til 0.83 om man vill byta.
Ska vara bra och blir svårt att hitta bättre under 5000 kr
Annat på väg, sprut, wastegate, dump, flänsar, sinterlamell mm. Kommer nästa eller näst nästa vecka.
Fått hem lite delar från kl
Sinterlamell, fick fel lamell dock, fel antal splines.
Flänsar och vband till turbon
Får hem sprutet och mer nästa vecka.
Julen kommer tidigt i år!
Sprut, med några tillbehör, avgastemp, laddtrycksstyrning, FlexFuel, bluetooth, lambda och lite annat. FlexFuel sensorn inte på bild.
Mössa, bra nu när det är kallt ute, eller den kanske passar bättre på bilen?
Dump
Wastegate 60mm
Filter
Lamell
Jaså var det bara det, blev lite svettig där
Kollade igenom delarna, dumpen var stum så den fick jag öppna och fixa lite snabbt, bara litet spån som fastnat på axeln. Passade på att damma in membran och så med majsstärkelse. Bra torrt smörjmedel kan man säga.
Satte i svagare fjäder vilket ska vara bra med dessa dumpar.
Wastegaten fick också lite kärälek, membranet har klämts fel så fick pilla lite för att den skulle komma rätt men det gick!
Lite nypt här kl 8, tätade inte riktigt innan men nu är den bra.
Byggt lackhus
Lagt på slipgrund och slipat klart det mesta, blir nog basfärg nästa helg.
Lackat, nu sätter jag ihop bilen.
Fått i några delar, men det är allt för helgen, motor i nästa helg?
Det har hänt fram tills nu!
Inlägg er eller mindre klippt från annat forum.
OBS långt första inlägg
Det är som sagt en 94a, har en del extra grejer och hade en hel del trim.
Motorn var paj när jag köpte den så det var väl det jag började med.
Började rensa motorrummet från saker så jag kunde få av toppen. Vad många saker det finns i ett motorrum!
Felet hittades och det är kolvar och cylinderväggar som sagt adjö, så det blir till att byta. Turbon som sitter på är nog lite ledsen efter det!
Inte för mycket rost , det är skönt. Några ställen på kaross såklart men annars inte mycket 'grovt'.
Blocket, hejdå!
Annat block som visade sig ha samma fel, hejdå!
Nämen!
]
Nya kolvar
Har inte direkt gjort något inne men ändå:
Tar ner hela paketet så jag kan se till allting och meka lättare. Saknas lite bultar här och där, fördelningslådan sitter fast med 2 små bultar!
Ska fixa org. turbo. (märker sen att turbinhjulet är helt åt skogen. täckt av aluminium och böjda vingar)
Tog ner bakpartiet också, måste göras rent och fint! Ska hammarlacka så det håller en stund.
Tanklocket hade den berömda rostkakan, men nu är den borta och ska bara målas lite.
]
Ett tiotal meter högtalarkabel, hejdå tills vidare!
Fått hem lite delar
Turbo-fix-kit
Downpipe
Har tagit isär bromsoken, beställt nya delar så det blir fräscht
Gjort rent oljetråg och tillhörande saker, var en tjock kaka med slagg i botten, satt som berget men lossnade till slut. Nån har svetsat.
Skrapat bort gamla korkpackningen och satt dit en ordentlig gummitätning så det inte läcker lika lätt.
Öppnat oljepump och gjort rent. satt i nya packningar och sånt. Satt också dit oljetrycksgivare till mätare.
Börjat riva toppen
Lite skillnad på inusgskammen, höger är 'trimkammen'
Lite bilder på kassa turbinen:
Turbo renoverad
[img][IMG]http://i.imgur.com/Wqh7Kq8.jpg[/img][/img]
målat lite
Bromsdelarna färdigmålade och ska sättas ihop, ska bara göra o-ringsäterna platta och fina.
Sen har jag börjat fila lite på lite insugsdelar, kanske inte höjer prestandan men det känns bra om inget annat. :o
Insuget till turbo
tog bort lite gjutskägg här med på kompressorhuset.
Sen så har jag börjat med denna, snorkeln.
Ska ta och runda av kanterna fint så att det blir mjukare flöde till lilla spjället, var också lite kantigt inuti.
Rätt jobb för en!:
Tvättdags
Passade på att göra rent annat, var nästan svart innan men nu blänker det på sina ställen
skönt med lite sol
Målas
Har tagit isär toppen och ska ge den lite kärlek, synd var att ventilstyrningarna var jätteslitna så ventilerna glappade rätt mycket! Inte så kul kommer kosta en del att byta, men vad ska man göra Den andra toppen vad ännu sämre, man kunde höra att de var finare klang i matrialet i COSCASTen än i KS toppen! Kling-klong!
Sen ska denna få en omgång, den lilla klumpedunsen!
En del bakvagn på plats
Passade på att fräscha på dessa lite, ser mycket trevligare ut, kommer säkert vara fina och silvriga i 10 minuter!
Målade kåpan, men det sket sig lite med emblemet, färgen visade sig inte gilla klarlack utan det blev bara en smet av alltihopa, ska ta och köpa riktig färg istället för det larvet som satt där. kåpan blev svart iaf
svart
Denna med, ser lite mer anständigt ut
Håller på och stoppar ihop denna hållare, skönt med nymålade saker
Här ska bytas lite plåt! Ser rakt in i kupén!
Var lite blandade ventilfjädrar i motorn, 13 vanliga och sedan 3 udda.
Rivit ur inredningen och haft lite bil-safari, hittar massa saker och blev några kronor rikare. Mest var det dock slarv och dåliga installationer man såg, men mu ska det bli rätt och bra!
Satt ett par kenwood glappkäftar i. Med satt menar jag med 2 skruvar i rostiga clips som satt nästan fast rakt i dörrpanelen. Bättre kan det bli
Nu ska bilen rullas ut i dagens ljus för första gången på ett tag. Ska tvätta rent motorrumet och sedan laga en massa saker. Rost är det inte knapert om.
Mer målning, det sätts upp snart om man är bra!
Nu håller jag på med motorn, allt är klart för ihopsättning förutom oljereturern från turbon som jag ska borra och gänga till.
Nyborrat!
Z-pumpen, ingen pickup dock
mahle mahle mahle!
Block målat och alla pluggar där, ser ut som ett volvo rödblock nu men skitsamma den funkar nog bra ändå! Skönt med rena och bra saker, kommer bli en fin motor!
Sen måste jag börja måla motorrum
Har börjat slipa och gjort klart det mesta
fanns lite fynd bakom skärmarna, samma på andra sidan, men det är bara lite ytligt för det mesta
Intercoolern får knappt plats i originalarn hehe
Sen så ska jag fixa lite sladdar så att denna funkar, lite kul att ha originalsaker ändå. Man brukar väl få dit 3 mätare annars men men, nu har jag ju denna
Snyggar till topp innan jag skickar in den
Någon som filat lite innan, verkar ok.
Redo att spenderas summor på!
Fixat klart bromsarna, kanonbra
Händer inget just nu men har skickat efter lite delar, funderar på vad man ska göra och så.
Inte hunnit, varit mycket plugg.
Skaffat lite ett och annat
Ac torkfilter, ny rulle till multiremsspännarn, och en rem(inte lakrits tyvärr, god ändå)
En knippe bussningar till nästan hela bilen, får se om jag skaffar mer sen.
Motorn som den ser ut nu, blir fint sen
Har en del delar på beställning så det börjar bli komplett med delar snart. Nu behövs bara tid....
Tack!
Satt ihop motorn
Ny kompressor, bara 1500 på ebay. väger 6.7 kg om nån undrar.
Bricka istället för btr, har extern med mätare och allt.
Fick hem spridare från test, var ok. Gav lika mycket.
Ska skicka efter bättre koppling, sachs förstärkt och bättre lamell.
Motor i, håller på att måtta upp fästen till alla kylare, soprent på fästen så får göra egna. Kylare, kondensor, intercooler, servoslinga, oljekylare.
Ska lackera motorrummet efter att alla fästen och delar är färdiga, och sen sätta ihop allt och starta, får se hur långt jag kommer nu i vinter men hoppas att vara klar med motorrummet till våren så att man kan lackera hela bilen när vädret börjar bli bra.
Fästen klara, blev lite krångligt med olje och servokylare men fick det det.
Servokylaren kommer i en vinkel eftersom slangarna inte räcker längre än så. Ska sätta klämmor till slangarna också så att det inte nöts.
(det var ju inget problem innan när inte kondensorn fanns)
kanske göra om övre intecoolerfästena lite, men det sitter bra som det är nu.
Drar tyckrör här mellan:
Har monterat kylaren stumt med bult, tycker att det borde gå bra eller måste man montera med gummikuddar?
Kan sätta en gummibit mellan fäste och kylare ifall det skulle hjälpa.
(Svetsfogen sitter på andra sidan, bara punkt på framsidan.)
Så nu blir det att slipa och tvätta motorrum till lack. Får bygga nåt litet hus över bilen jag kan lacka i. Partytält kanske skulle funka.
Nu har jag fixat alla bilder i tråden. Tog sin lilla tid att rätta till allt.
Nya delar hemma och mer är på väg.
Sachs förstärkt platta
Ny kopplingsvajer
Nytt expansionskärl
Borg warner S200sx-56 T4 twinentry
Ganska stort avgashus 1.22 är det enda man kan välja, men det finns lösa hus ner til 0.83 om man vill byta.
Ska vara bra och blir svårt att hitta bättre under 5000 kr
Annat på väg, sprut, wastegate, dump, flänsar, sinterlamell mm. Kommer nästa eller näst nästa vecka.
Fått hem lite delar från kl
Sinterlamell, fick fel lamell dock, fel antal splines.
Flänsar och vband till turbon
Får hem sprutet och mer nästa vecka.
Julen kommer tidigt i år!
Sprut, med några tillbehör, avgastemp, laddtrycksstyrning, FlexFuel, bluetooth, lambda och lite annat. FlexFuel sensorn inte på bild.
Mössa, bra nu när det är kallt ute, eller den kanske passar bättre på bilen?
Dump
Wastegate 60mm
Filter
Lamell
CorsaA16V;620402 skrev:Den lamellen passar på din F28 då den har 14 splines
Den passar däremot inte på min F16 så Du får lov att behålla den :eclipsee_
Jaså var det bara det, blev lite svettig där
Kollade igenom delarna, dumpen var stum så den fick jag öppna och fixa lite snabbt, bara litet spån som fastnat på axeln. Passade på att damma in membran och så med majsstärkelse. Bra torrt smörjmedel kan man säga.
Satte i svagare fjäder vilket ska vara bra med dessa dumpar.
Wastegaten fick också lite kärälek, membranet har klämts fel så fick pilla lite för att den skulle komma rätt men det gick!
Lite nypt här kl 8, tätade inte riktigt innan men nu är den bra.
Byggt lackhus
Lagt på slipgrund och slipat klart det mesta, blir nog basfärg nästa helg.
Lackat, nu sätter jag ihop bilen.
Fått i några delar, men det är allt för helgen, motor i nästa helg?
Det har hänt fram tills nu!
Senast redigerat av MartZink (1 februari 2015)
0
0
0
0