Jag hade en -68 Delmont cab för många år sen som jag byggde luftfjädring på, så här såg den ut:
Efter den har jag hunnit med en Cadillac (som jag också byggde luftfjädring på) samt en Dodge Super Bee och en Camaro Z28.
Efter att jag sålde Camaron i höstas så letade jag bil på blocket, men utbudet var sådär. En dag surfade jag runt på Craigslist och hittade i Portland, Oregon en 67- Oldsmobile Delmont Coupe som föreföll vara i superskick.
Jag blev genast sugen på att köpa den och ge den samma behandling som -68 Delmont caben jag hade tidigare. Jag ringde säljaren på kvällen och snackade lite. Han var supertrevlig och jag fick en bra magkänsla. Han erbjöd sig att genast gå ut och filma bilen och lägga upp på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=MCdMRrwC3JAEfter att ha funderat någon dag så gav jag ett bud och efter lite förhandlingar så blev bilen min.
För att få hem bilen till mig så anlitade jag Infranordic i Göteborg - de hämtade upp bilen i Portland och körde den till Californina Shipping i LA.
Där stod bilen väldigt länge tyvärr - pga problem med att få ihop bilar att fylla containern med. Men strax före jul så kom bilen till Göteborg och i början av januari så fick jag den levererad hem till dörren. Infranordic hade då skött allting från Portland till Karlstad. Smidigt!
Här är bilen tvättad och inkörd i mitt garage. Bilen var faktiskt riktigt fin och solid - inga överraskningar!
Nu var det bara att skicka in alla handlingar till transportstyrelsens ursprungskontroll och efter godkännande därifrån kunde jag boka registreringsbesiktning.
Allt gick bra och besiktningsmannen var nästan lyrisk över skicket på bilen - kul!
Åkturen hemifrån till besiktning (1,5 mil TOR) blev första provkörning och bilen gick verkligen helt fantastiskt, kändes att det är en lågmilare. Det var dock halkigt på sommardäck, men -18°C och inget salt så bilen höll sig ren!
Äntligen kunde bilen åka upp på pallbockarna och luftfjädringsbygget påbörjas!