3936
Sök

Bränslefilter på 740 vill inte bli tätt

Avstängd
18 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#1
En insprutare från 1991 med ett skruvfilter.

Kopparbrickorna har satts rätt och skruvarna dragits hårt, hålen rätt placerade osv. men pyste ur bensin ändå. Nu är ena banjoskruven avbruten efter flera korrigeringsförsök.

Vad kostar nya banjoskruvar?

Skulle det funka med ett förgasarfilter eller ett audi/vw fast filter utan skruvgängor?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … VW-523000/

Skulle det funka att täta med något eller svetsa ihop filtret och slangpittarna?
Senast redigerat av meksara (6 februari 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 februari 2015
#2
Du har tryck i systemet så det funkar inte med sånt filter du menar. Köp ny banjoskruv och ett "riktigt" filter. Inte biltema. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 februari 2015
#3
Antar att du använde nya kopparbrickor va?


5 126 Inlägg
6 februari 2015
#4
Har märkt att ju hårdare banjoskruvar med kopparbrickor dras desto större risk för lekage.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
18 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
Har märkt att ju hårdare banjoskruvar med kopparbrickor dras desto större risk för lekage.

Du vet inte moment på dom?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 februari 2015
#6
meksara skrev:
mb_pucken skrev:
Har märkt att ju hårdare banjoskruvar med kopparbrickor dras desto större risk för lekage.

Du vet inte moment på dom?

Känsla för begreppet lagom är det inte många som har...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
18 Inlägg
6 februari 2015
Trådstartare
#7
DiwraZ skrev:
meksara skrev:
mb_pucken skrev:
Har märkt att ju hårdare banjoskruvar med kopparbrickor dras desto större risk för lekage.

Du vet inte moment på dom?

Känsla för begreppet lagom är det inte många som har...

lagom satt dom första gången

Forummoderator
26 361 Inlägg
6 februari 2015
#8
DiwraZ skrev:
meksara skrev:
mb_pucken skrev:
Har märkt att ju hårdare banjoskruvar med kopparbrickor dras desto större risk för lekage.

Du vet inte moment på dom?

Känsla för begreppet lagom är det inte många som har...

I Haynesboken står det inte ens moment. Bara att man ska dra åt dom "ordentligt".

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 februari 2015
#9
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
meksara skrev:

Du vet inte moment på dom?

Känsla för begreppet lagom är det inte många som har...

I Haynesboken står det inte ens moment. Bara att man ska dra åt dom "ordentligt".

"Ordentligt" betyder ju givetvis inte att man morddrar gängpaj. Man måste öva upp samma kännsla i händerna när man drar kopparbricksanslutningar som när man drar i tändstift första gången. Att dra stift är bland det otäckaste jag vet. Svårt att känna skillnad på komprimerad tätring och runddragna gänger

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

64 Inlägg
9 februari 2015
#10
meksara skrev:
mb_pucken skrev:
Har märkt att ju hårdare banjoskruvar med kopparbrickor dras desto större risk för lekage.

Du vet inte moment på dom?

Jo...DUMmoment. Släng skräpet.

1) Gå in på närmaste adbildelar

2) Ange bestnr 331KL85 (knecht/mahle).

3) Njut av enkelheten.

Dubbla slangklämmor på utlopp mot motorrummet.

EDIT: Samma mått också. Designade för Volvo 850, S70, V70.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/71uMKFK1WML._SX425_.jpg
Senast redigerat av Teknikale (9 februari 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 februari 2015
#11
Teknikale skrev:
meksara skrev:
mb_pucken skrev:
Har märkt att ju hårdare banjoskruvar med kopparbrickor dras desto större risk för lekage.

Du vet inte moment på dom?

Jo...DUMmoment. Släng skräpet.

1) Gå in på närmaste adbildelar

2) Ange bestnr 331KL85 (knecht/mahle).

3) Njut av enkelheten.

Dubbla slangklämmor på utlopp mot motorrummet.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/7 … SX425_.jpg

I början av tråden avrådde jag från just ett sådant filter. Man sätter dit likadana prylar som innan. Varför epameka dit nåt som inte är rätt? Dumheter

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

64 Inlägg
9 februari 2015
#12
DiwraZ skrev:
Teknikale skrev:
meksara skrev:

Du vet inte moment på dom?

Jo...DUMmoment. Släng skräpet.

1) Gå in på närmaste adbildelar

2) Ange bestnr 331KL85 (knecht/mahle).

3) Njut av enkelheten.

Dubbla slangklämmor på utlopp mot motorrummet.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/7 … SX425_.jpg

I början av tråden avrådde jag från just ett sådant filter. Man sätter dit likadana prylar som innan. Varför epameka dit nåt som inte är rätt? Dumheter

Min 99% ORIGINAL 745 har detta filter. Denna design är idioti och hamnar hos 1%.

509 Inlägg
9 februari 2015
#13
Hur ser det ut på 740 ? Funkar det verkligen med det där filtret?

Om pumpen sitter på sidan om filtret som det har gjort på alla mina 740 så tror jag det blir svårt att få dit det.
Köp ny skruv och brickor så blir det bra, om du inte har gjort hål på filtret pga fel storlek på verktyget du använde.
Teknikale skrev:
meksara skrev:
mb_pucken skrev:
Har märkt att ju hårdare banjoskruvar med kopparbrickor dras desto större risk för lekage.

Du vet inte moment på dom?

Jo...DUMmoment. Släng skräpet.

1) Gå in på närmaste adbildelar

2) Ange bestnr 331KL85 (knecht/mahle).

3) Njut av enkelheten.

Dubbla slangklämmor på utlopp mot motorrummet.

EDIT: Samma mått också. Designade för Volvo 850, S70, V70.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/7 … SX425_.jpg
Senast redigerat av Nico-the-kid (9 februari 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 februari 2015
#14
Teknikale skrev:
DiwraZ skrev:
Teknikale skrev:

Jo...DUMmoment. Släng skräpet.

1) Gå in på närmaste adbildelar

2) Ange bestnr 331KL85 (knecht/mahle).

3) Njut av enkelheten.

Dubbla slangklämmor på utlopp mot motorrummet.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/7 … SX425_.jpg

I början av tråden avrådde jag från just ett sådant filter. Man sätter dit likadana prylar som innan. Varför epameka dit nåt som inte är rätt? Dumheter

Min 99% ORIGINAL 745 har detta filter. Denna design är idioti och hamnar hos 1%.

Uttryck dig så man fattar budskapet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
18 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#15
Teknikale skrev:
meksara skrev:
mb_pucken skrev:
Har märkt att ju hårdare banjoskruvar med kopparbrickor dras desto större risk för lekage.

Du vet inte moment på dom?

Jo...DUMmoment. Släng skräpet.

1) Gå in på närmaste adbildelar

2) Ange bestnr 331KL85 (knecht/mahle).

3) Njut av enkelheten.

Dubbla slangklämmor på utlopp mot motorrummet.

EDIT: Samma mått också. Designade för Volvo 850, S70, V70.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/7 … SX425_.jpg

Tackar big_smile känns tryggare när det passar till 850 och allt tongue

Avstängd
18 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#16
DiwraZ skrev:
Teknikale skrev:
DiwraZ skrev:

I början av tråden avrådde jag från just ett sådant filter. Man sätter dit likadana prylar som innan. Varför epameka dit nåt som inte är rätt? Dumheter

Min 99% ORIGINAL 745 har detta filter. Denna design är idioti och hamnar hos 1%.

Uttryck dig så man fattar budskapet

Jag fattar då, kanske du som är korkad? roll

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 februari 2015
#17
meksara skrev:
DiwraZ skrev:
Teknikale skrev:

Min 99% ORIGINAL 745 har detta filter. Denna design är idioti och hamnar hos 1%.

Uttryck dig så man fattar budskapet

Jag fattar då, kanske du som är korkad? roll

Då får du va så vänlig att förklara... Eller ja... Gör vad du vill men starta inte en ny tråd när det strular

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
18 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#18
DiwraZ skrev:
meksara skrev:
DiwraZ skrev:

Uttryck dig så man fattar budskapet

Jag fattar då, kanske du som är korkad? roll

Då får du va så vänlig att förklara... Eller ja... Gör vad du vill men starta inte en ny tråd när det strular

bla bla bla

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 februari 2015
#19
meksara skrev:
DiwraZ skrev:
meksara skrev:

Jag fattar då, kanske du som är korkad? roll

Då får du va så vänlig att förklara... Eller ja... Gör vad du vill men starta inte en ny tråd när det strular

bla bla bla

Korkad va ordet... Så du tänker klippa anslutningarna som finns på bilen och montera det länkade filtret? Varför inte göra på rätt sätt? Säger bara stackars bil att ha en så oseriös människa som ägare.... Suck

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

627 Inlägg
11 februari 2015
#20
Gör jobbet redigt dit med ett original filter och inte köpa det andra skräpet. Dit med nya brickor och dra åt lagom med fasta nycklar och inte ett spärrskaft så blir det tätt.
Senast redigerat av volvo-93 (11 februari 2015)



Sök