3225
Sök

VW Sharan 2008 2.0 Diesel Hackar

2 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
Hej

Är en lycklig ägare av en 2.0 TDI Sharan -08. Bilen är kanon för mina behov med gott om plats för transportera familjen. Vi tänkte ha kvar bilen några år tills blöjungarna växt upp och inte sölar så mycket mer! Vid 2500-3000 rpm så hacker bilen till, det kommer och går, har varit så här en längre tid och jag skulle behöva hjälp med vad jag skall göra för att åtgärda problemet. Vid diagnostik så kommer det inte upp några felkoder som gör mig klokare. Har frågat runt litegrann och ett möjligt problem är difftryckgivare? Bilen har gått 22000mil alltså knappt inkörd, fick ett nytt bränslefilter idag, men ingen förbättring när det gäller rycket. Själva rycket är som att motorn  bryter en kortsecund men accelerationen kommer tillbaka omgående och bilen fortsätter att varva upp.

Skulle vara tacksam för hjälp

En fattig föräldrafar...

Familjefar

Forummoderator
18 008 Inlägg
8 februari 2015
Hur långt har bilen gått?
Om du "meskör" och växlar tidigt, uppkommer felet då?
Servad enligt boken?
Gasen i botten: Lägger den av som du beskriver då eller går det bra ibland?
Manuell låda antar jag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
Bilen har gått 22000mil.
Brukar byta olja/filter luftfilter varje höst inför vintern. Anser nog att den är välservad, men inte alltid på firma. Jag har tillgång till bildiagnos och kollar den årligen. När man meskör så blir rycket betydligt kraftigare än när man gasar hårt. Det sker inte alltid uppskattar att var 10é gaspådrag så finns det där, men det går I skov, så ibland är det närapå varje gaspådrag.
Det sitter en 6 växlad låda I bussen.

Familjefar

192 Inlägg
9 februari 2015
partikelfiltret. byt eller tvätta med högtryckstvätt smile

Sök