Efter en blå bensindriven 190E med underbar väghållning och riktigt skapligt skick men dessvärre med tendensen att inte vilja starta då motorn är varmkörd, en röd dieselkonverterad 190 i bedrövligt skick, trött fjädring och tokglappa styrleder beslöt jag mig nu för att tredje gången gillt för Mercaägande skulle bli den slutgiltiga, lyckade relationen till en kvalitetsprodukt från den mytomspunna fabriken i Stuttgart!
Slutsatsen efter dessa två bilar (som båda lystrat till namnet MURSCHKEN) blev att
1. Diesel är att föredra
2. Bra skick är att föredra
3. En 190 är för liten
4. Dieselskatt är för dyr
I vanlig ordning försämrades chanserna till ett uppfyllt projektmål markant efter utgångsobjektet inhandlats. Istället för att betala för sig och införskaffa en fräsch 240d med låga mil och lagom lång lista på defekter att slipa lite på under våren slog snåltarmen till och innan man visste ordet var blev man ägare till raka motsatsen av tidigare nämnt objekt – En 200 bensin, rostig och jävlig till priset av 1000 kr.
Bilens existens uppdagades för mig efter en längre tid av febrilt blocketsökande av en polare som spanat på och pga. rost ratat denna bil i utkanten av en lägda i grannbyn. Då denne herre med mina mått mätt är något av en perfektionist och lite väl pedant med sina bilar hoppades jag att den kanske kunde vara ett lämpligt objekt för mig trots allt. (redan där var man helt ute och snedseglade med tanke på att jag påstått att jag lärt mig något efter inköpet av min nuvarande 190D som var en liknande historia) Efter ett telefonsamtal med ägaren av bilen där man fått bekräftat att den mycket väl kunde tänkas avvaras bestämdes en dag då den skulle skottas fram ur de snömassor som lagt sig över landet.
Det skulle visa sig vara ett mycket spännande sätt att besikta en bil på, spadtag för spadtag upptäcktes dess många defekter. Bilen var nära att även av mig ratas pga. dess rostproblem om än de faktiskt var betydligt mildare än vad jag räknat med, detta dock innan förardörren öppnades och interiören visade sig vara av helt annat slag än den ärrade exteriören! Tog plats i den mjuka välbevarade förarstolen, ställde in en lämpligt avslappnande Mercakörställning och greppade den överdimensionerade stjärnkringlan – kärlek. Så återstod bara att förhandla fram ett pris och affären var avgjord.
Till helgen ska en väg skottas upp in på lägdan så ett startförsök kan göras och om allt går som det borde med tanke på kalibern i en vagn av detta ursprung körs den ut på vägen och flyttas till ett garage för en ordentligare besiktning och startskott för renoveringsprocessen!
Bilder!
Bilen är, som kommer visas senare i tråden, rostig på något annorlunda ställen, och likaså frisk på helt andra ställen än vad man brukar kunna förvänta sig på denna modell. Men framskärmar och båda dörrarna på höger sida kommer behöva bytas kunde man genast konstatera, något som med lite flyt redan kunnat införskaffas och läggas på lager!
Arbetslösa polare är bra att ha
Bagageutrymmet på en 190 är något knapert för dylika ändamål...
... kupén lika så.
Nedan följer en kalkyl och en uppskattning av det jobb som måste göras.
Planerad deadline är sista april då det är mög90'n sista besiktningsdatum, med andra ord det datum då sista vilan stundar.
Merc W123 Kalkyl
Hypotes Betalat
Inköp: 1000 1000
Framruta + byte: 2000
Höger fram-och bakdörr beg: 800 700
2 st nya framskärmar: 2000 1300
Bukplåt: 1200
Div förbrukningsmaterial: 1000
Lackfärg: 2000
Tillkomna defekter: 500
_____________________________________________________________
Tot: 10 500
Tillkomna defekter efter telefonsamtal med ägaren:
-Huvlås och eventuella skador vid huvfadäs (tydligen pajade huvlåset och huven flög upp i farten vilket kraschade vindrutan och möjligen orsakade några plåtskador)
-Ingen bromsverkan bak ev 300 för bromsbackar om luftning inte hjälper
-Damask kardanklump 170
-Framvagnsjustering Polare fixar
-Stödlager 100
Ligger som synes bra till på kalkylen för närvarande men misstänker att detta i vanlig ordning kommer spåra ur totalt.
Jobb:
-Tennspackling bakskärmar + temp rostskydd
-Rosthål bagage + temp rostskydd
-Rosthål i bakdörr mot bakskärm + temp rostskydd
-Rost domkraftsfästen + målning av trösklar (svart blank hammerite?)
-Försök lufta bromsar
-Byte av framruta
-Besök biltema för drivdamask och ev. bromsbackar om det inte löst sig genom luftning
-Besiktning
-Eventuell åtgärd av nedslag på besiktning
-Lackering av insidan på nya dörrar, montera
-Rostskyddsspruta insidan av framskärmar, montera
-Invändiga åtgärder så som lappning av minimalt hål i förarstol, låsning handskfack, limning av trälister
-Slipning, grundning, lackering
-Stänkskärmar bak?
Som sagt är deadline sista april, detta innefattar dock ej Steg Två för denna bil som kommer när lusten påfaller och är vad den som av någon anledning orkat älga sig igenom denna brutala wall of text kanske misstänkt: OM602an från 190'n ska ner i W123an!
Återkommer när något hänt om inte intresset för projektet verkar heldött!
Mvh
Maestro
Slutsatsen efter dessa två bilar (som båda lystrat till namnet MURSCHKEN) blev att
1. Diesel är att föredra
2. Bra skick är att föredra
3. En 190 är för liten
4. Dieselskatt är för dyr
I vanlig ordning försämrades chanserna till ett uppfyllt projektmål markant efter utgångsobjektet inhandlats. Istället för att betala för sig och införskaffa en fräsch 240d med låga mil och lagom lång lista på defekter att slipa lite på under våren slog snåltarmen till och innan man visste ordet var blev man ägare till raka motsatsen av tidigare nämnt objekt – En 200 bensin, rostig och jävlig till priset av 1000 kr.
Bilens existens uppdagades för mig efter en längre tid av febrilt blocketsökande av en polare som spanat på och pga. rost ratat denna bil i utkanten av en lägda i grannbyn. Då denne herre med mina mått mätt är något av en perfektionist och lite väl pedant med sina bilar hoppades jag att den kanske kunde vara ett lämpligt objekt för mig trots allt. (redan där var man helt ute och snedseglade med tanke på att jag påstått att jag lärt mig något efter inköpet av min nuvarande 190D som var en liknande historia) Efter ett telefonsamtal med ägaren av bilen där man fått bekräftat att den mycket väl kunde tänkas avvaras bestämdes en dag då den skulle skottas fram ur de snömassor som lagt sig över landet.
Det skulle visa sig vara ett mycket spännande sätt att besikta en bil på, spadtag för spadtag upptäcktes dess många defekter. Bilen var nära att även av mig ratas pga. dess rostproblem om än de faktiskt var betydligt mildare än vad jag räknat med, detta dock innan förardörren öppnades och interiören visade sig vara av helt annat slag än den ärrade exteriören! Tog plats i den mjuka välbevarade förarstolen, ställde in en lämpligt avslappnande Mercakörställning och greppade den överdimensionerade stjärnkringlan – kärlek. Så återstod bara att förhandla fram ett pris och affären var avgjord.
Till helgen ska en väg skottas upp in på lägdan så ett startförsök kan göras och om allt går som det borde med tanke på kalibern i en vagn av detta ursprung körs den ut på vägen och flyttas till ett garage för en ordentligare besiktning och startskott för renoveringsprocessen!
Bilder!
Bilen är, som kommer visas senare i tråden, rostig på något annorlunda ställen, och likaså frisk på helt andra ställen än vad man brukar kunna förvänta sig på denna modell. Men framskärmar och båda dörrarna på höger sida kommer behöva bytas kunde man genast konstatera, något som med lite flyt redan kunnat införskaffas och läggas på lager!
Arbetslösa polare är bra att ha
Bagageutrymmet på en 190 är något knapert för dylika ändamål...
... kupén lika så.
Nedan följer en kalkyl och en uppskattning av det jobb som måste göras.
Planerad deadline är sista april då det är mög90'n sista besiktningsdatum, med andra ord det datum då sista vilan stundar.
Merc W123 Kalkyl
Hypotes Betalat
Inköp: 1000 1000
Framruta + byte: 2000
Höger fram-och bakdörr beg: 800 700
2 st nya framskärmar: 2000 1300
Bukplåt: 1200
Div förbrukningsmaterial: 1000
Lackfärg: 2000
Tillkomna defekter: 500
_____________________________________________________________
Tot: 10 500
Tillkomna defekter efter telefonsamtal med ägaren:
-Huvlås och eventuella skador vid huvfadäs (tydligen pajade huvlåset och huven flög upp i farten vilket kraschade vindrutan och möjligen orsakade några plåtskador)
-Ingen bromsverkan bak ev 300 för bromsbackar om luftning inte hjälper
-Damask kardanklump 170
-Framvagnsjustering Polare fixar
-Stödlager 100
Ligger som synes bra till på kalkylen för närvarande men misstänker att detta i vanlig ordning kommer spåra ur totalt.
Jobb:
-Tennspackling bakskärmar + temp rostskydd
-Rosthål bagage + temp rostskydd
-Rosthål i bakdörr mot bakskärm + temp rostskydd
-Rost domkraftsfästen + målning av trösklar (svart blank hammerite?)
-Försök lufta bromsar
-Byte av framruta
-Besök biltema för drivdamask och ev. bromsbackar om det inte löst sig genom luftning
-Besiktning
-Eventuell åtgärd av nedslag på besiktning
-Lackering av insidan på nya dörrar, montera
-Rostskyddsspruta insidan av framskärmar, montera
-Invändiga åtgärder så som lappning av minimalt hål i förarstol, låsning handskfack, limning av trälister
-Slipning, grundning, lackering
-Stänkskärmar bak?
Som sagt är deadline sista april, detta innefattar dock ej Steg Två för denna bil som kommer när lusten påfaller och är vad den som av någon anledning orkat älga sig igenom denna brutala wall of text kanske misstänkt: OM602an från 190'n ska ner i W123an!
Återkommer när något hänt om inte intresset för projektet verkar heldött!
Mvh
Maestro
0
0
0
0