2855
Sök

Renovering av Den Slutgiltiga Mursken - Mercedes-Benz W123

The final MURSCHK!

11 265 Visningar
Uppdaterades senast 2 mars 2015
5 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#1
Efter en blå bensindriven 190E med underbar väghållning och riktigt skapligt skick men dessvärre med tendensen att inte vilja starta då motorn är varmkörd, en röd dieselkonverterad 190 i bedrövligt skick, trött fjädring och tokglappa styrleder beslöt jag mig nu för att tredje gången gillt för Mercaägande skulle bli den slutgiltiga, lyckade relationen till en kvalitetsprodukt från den mytomspunna fabriken i Stuttgart!
Slutsatsen efter dessa två bilar (som båda lystrat till namnet MURSCHKEN) blev att
1. Diesel är att föredra
2. Bra skick är att föredra
3. En 190 är för liten
4. Dieselskatt är för dyr

I vanlig ordning försämrades chanserna till ett uppfyllt projektmål markant efter utgångsobjektet inhandlats. Istället för att betala för sig och införskaffa en fräsch 240d med låga mil och lagom lång lista på defekter att slipa lite på under våren slog snåltarmen till och innan man visste ordet var blev man ägare till raka motsatsen av tidigare nämnt objekt – En 200 bensin, rostig och jävlig till priset av 1000 kr.

Bilens existens uppdagades för mig efter en längre tid av febrilt blocketsökande av en polare som spanat på och pga. rost ratat denna bil i utkanten av en lägda i grannbyn. Då denne herre med mina mått mätt är något av en perfektionist och lite väl pedant med sina bilar hoppades jag att den kanske kunde vara ett lämpligt objekt för mig trots allt. (redan där var man helt ute och snedseglade med tanke på att jag påstått att jag lärt mig något efter inköpet av min nuvarande 190D som var en liknande historia) Efter ett telefonsamtal med ägaren av bilen där man fått bekräftat att den mycket väl kunde tänkas avvaras bestämdes en dag då den skulle skottas fram ur de snömassor som lagt sig över landet.

Det skulle visa sig vara ett mycket spännande sätt att besikta en bil på, spadtag för spadtag upptäcktes dess många defekter. Bilen var nära att även av mig ratas pga. dess rostproblem om än de faktiskt var betydligt mildare än vad jag räknat med, detta dock innan förardörren öppnades och interiören visade sig vara av helt annat slag än den ärrade exteriören! Tog plats i den mjuka välbevarade förarstolen, ställde in en lämpligt avslappnande Mercakörställning och greppade den överdimensionerade stjärnkringlan – kärlek. Så återstod bara att förhandla fram ett pris och affären var avgjord.

Till helgen ska en väg skottas upp in på lägdan så ett startförsök kan göras och om allt går som det borde med tanke på kalibern i en vagn av detta ursprung körs den ut på vägen och flyttas till ett garage för en ordentligare besiktning och startskott för renoveringsprocessen!

Bilder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-64e4b678b3a43282c9700c98e51c878f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-2e4d1991afcdfeffe4e319de16272651.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-2d3449e44bb9f644928db962faa83a5c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-5fe458cd1e5f0f1c54df4c271bcad848.jpg

Bilen är, som kommer visas senare i tråden, rostig på något annorlunda ställen, och likaså frisk på helt andra ställen än vad man brukar kunna förvänta sig på denna modell. Men framskärmar och båda dörrarna på höger sida kommer behöva bytas kunde man genast konstatera, något som med lite flyt redan kunnat införskaffas och läggas på lager!

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-fd00ffefc0b9617a8780a7e1220a1b8b.jpg
Arbetslösa polare är bra att ha

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-eee5ac33558cf6e590be46fcf2c21bc2.jpg
Bagageutrymmet på en 190 är något knapert för dylika ändamål...

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-50d02e24016625f91e8f2ed882312ee3.jpg
... kupén lika så.


Nedan följer en kalkyl och en uppskattning av det jobb som måste göras.
Planerad deadline är sista april då det är mög90'n sista besiktningsdatum, med andra ord det datum då sista vilan stundar.

Merc W123 Kalkyl
                                                         Hypotes        Betalat
Inköp:                                                1000            1000
Framruta + byte:                                 2000
Höger fram-och bakdörr beg:                800             700
2 st nya framskärmar:                         2000            1300
Bukplåt:                                             1200
Div förbrukningsmaterial:                     1000
Lackfärg:                                            2000
Tillkomna defekter:                              500
_____________________________________________________________
Tot:                            10 500


Tillkomna defekter efter telefonsamtal med ägaren:
-Huvlås och eventuella skador vid huvfadäs (tydligen pajade huvlåset och huven flög upp i farten vilket kraschade vindrutan och möjligen orsakade några plåtskador)
-Ingen bromsverkan bak                  ev 300 för bromsbackar om luftning inte hjälper
-Damask  kardanklump                       170
-Framvagnsjustering                       Polare fixar
-Stödlager                                 100

Ligger som synes bra till på kalkylen för närvarande men misstänker att detta i vanlig ordning kommer spåra ur totalt.


Jobb:
-Tennspackling bakskärmar + temp rostskydd
-Rosthål bagage + temp rostskydd
-Rosthål i bakdörr mot bakskärm + temp rostskydd
-Rost domkraftsfästen + målning av trösklar (svart blank hammerite?)
-Försök lufta bromsar
-Byte av framruta
-Besök biltema för drivdamask och ev. bromsbackar om det inte löst sig genom luftning
-Besiktning
-Eventuell åtgärd av nedslag på besiktning
-Lackering av insidan på nya dörrar, montera
-Rostskyddsspruta insidan av framskärmar, montera
-Invändiga åtgärder så som lappning av minimalt hål i förarstol, låsning handskfack, limning av trälister
-Slipning, grundning, lackering
-Stänkskärmar bak?

Som sagt är deadline sista april, detta innefattar dock ej Steg Två för denna bil som kommer när lusten påfaller och är vad den som av någon anledning orkat älga sig igenom denna brutala wall of text kanske misstänkt: OM602an från 190'n ska ner i W123an!

Återkommer när något hänt om inte intresset för projektet verkar heldött!

Mvh
Maestro


1 125 Inlägg
11 februari 2015
#2
Detta skall följas,favoritbil,ser fram emot mycket bilder


5 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
#4
Då var bilen hämtad. Då ägaren skottat upp fram till bilen kunde man direkt konstatera att jag vid första besiktningen missat att samtliga avgasupphängningar gett upp och hela systemet låg platt på marken. Hade dock som tur var med mig ett spännband så det kunde knytas upp hjälpligt.
Traktorn kopplades på och med en smäll lossnade åbäket ur de hål som bildats för hjulen efter en tid på lägdan. I samband med detta smällde en framfjäder av i inte mindre än sex delar och bilen säckade ihop totalt vänster fram.

Efter att den brustna fjädern bytts ut mot ett vedträ i lämplig längd, något hjul fått hjälp av järnspettet att snurra efter fastrostade bromsar var det dags för att se vad den gamla bensinspisen hade att säga. 190'n kördes upp sida vid sida, startkablar kopplades, lite soppa sprutades in i luftrenaren med en blomspruta och ett startförsök gjordes. Krävdes knappt en sekund på startmotorn så hoppade den igång och levererade utan att tveka de kilometer som krävdes till garaget där en mer ingående inspektion stod på agendan.

Resten får bilderna tala för.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-ec517e562f7611d10ca6897a3141825f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-4aee4350bbcd45c43b8e6afb5274c9fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-f008884220371baeb6d8ac921a8f7cbc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-cb258f9dbe7d690847c420254ddbcccc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-0ff1a0cd622558bb16adda76cea69b9c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-2eb7b5032eaaed1555e3fd0c5217b70b.jpg

Riktigt saggigt, men som sagt har dörrar på denna sida och båda framskärmar redan inhandlats

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-d59e5bade4cf113a453cf7c3aa54e746.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-940b4bdb926cf5d7260844e0df83eb3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-24333b4d78abbbb1c7cf0d7b1087a319.jpg

Mycket skapliga hjulhus faktiskt

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-3244dab2b3706e4a7f3be001d7797d02.jpg

Desto sämre bakom hjulen mot bagaget dock

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-ec27f89aed134afd17ad6714d5247a43.jpg

fyyyyyy....


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-e874e1bfbf079a8adf3b636ee6c5c2ac.jpg

Gammal lagning som efter lite övertalning från min garagepolare sågades bort för att göras om på seriösare vis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-3aef27f1d63c060c86f2d228c5892f4d.jpg

Provade såga upp ett av de tre dåliga domkraftsfästena och hittade en del lera som legat där och grott...


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-111505a450b975043ae5681e79063e14.jpg

Lite tveksamt känns det ju onekligen att denna ska stå färdig i all sin forna glans den 29e april... time shall tell!


Fortsättning följer

Mvh Maestro


1 125 Inlägg
15 februari 2015
#5
Det löser du,den sista 123:an jag hade fixade vi på nästan 2 månader och den var i liknande skick


5 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#6
Varit dålig på att uppdatera men skyller på att jag genomgått en sådan psykisk bergochdalbana till följd av arbetsprocessen på denna bil. Har (kan ni tänka er??) hittat en del mer rost än vad som först riktigt kunnat greppats, men efter ett fullkomligt mentalt sammanbrott som resultat av att blivit införstådd med omfattningen av det totala anarkihålet framför vänster bakhjul har jag med hjälp av en 35a brännvin special på lördagskvällen återhämtat mig och skridit tillbaka till verket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-0c09b6c6a1f4a615e1ce29411f245174.jpg
Damasker måste bytas

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-3de861dabb4bdbea19475fd5c56baa51.jpg
Känns iallafall som att rostätaren uträttar något slags jobb när den färgas lila, får hoppas att ger lika mycket som det ser ut att göra

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-bc5efd2d7d92773186dd920a6109e302.jpg

Ser ju ut att en shiamuslim färdats genom irak i den här mercan efter att punktblästrat och satt rostätare på alla bubblor

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-ea63cab0360e5eb4f2d236131b709278.jpg
Jasi ji tjwiwl uppå att he blev nå bättre när jag gjorde om lagningen men vi låssas väl de.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-8e468b960a3118bb13fb1b041fcdabe1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-36f91f5098ef4dc684a31d701ce018c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-a9544f969f91814a9fdad8242da3b877.jpg

Naaahh dick, som vanligt inser man inte hur många hål det är på ett ställe och lägger massa smålappar överallt istället för att byta ut en större bit direkt ....

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-41cd8d08e45859aa8ebb486a1ed4d86e.jpg

Ovanligt ambitiöst för att vara mig


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-43d311f6996491af4001e1bb3652e3c0.jpg

Okej jag ska inte sticka under sanden med att jag är sämst på att svetsa men hur jävla lätt är det med en svets som glappar som en idiot när man ligger under en bil och försöker se vafan man gör wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-5d483c0c80b7ffab26fdaeabf00fb7fb.jpg

Tog en kafferast och provade gnida lite på kapslarna och visst verkar det finnas potential ändå, kanske man slipper lacka om dessa, har gruvat mig en del för hur man ska lyckas maskera stjärnan....



Beslutade mig senare för att ta mig en titt på tröskellådorna vilket visade sig vara ett ödesdigert beslut då vad som kom att visa sig knäckte mig fullständigt...


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-73eaac3a998f5a8c5ef0e5e73f4f51c9.jpg

jehe....

Efter lite hackande och sågande såg konturerna på rostangreppet ut såhär

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-2e9aca4878813f528e0c2d965c7e238f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-842902e24c1b9c3aaf4c98df1be218ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-22260e9668cfbe05daca5d6bb1a189b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-afbd27eee181eb4235f131c121ef8401.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-204211780a6da015237ce48a6a48be11.jpg

Rosten har minst sagt gått mordors bärsärkagång här....

Tanken slog mig att det kanske är dags att börja ge upp här och se om bilskroten har lust att komma och hämta liket. Efter lite fundering kom jag fram till att låta hyllan bakom framskärmarna mot torpedplåtens kondition avgöra bilens öde då jag visste att något form av predikament skulle dölja sig där, frågan var bara vilken omfattning det skulle röra sig om....


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-55a40738cb8753392b56748ce3e734d4.jpg

Den surrealistiska sanningen skulle visa sig vara att det inte rörde sig om något speciellt anmärkningsvärt alls, utan det var snabbt åtgärdat vilket fick mig att känna som att det kanske inte spårat ut så farligt trots allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-8628932cb7747208a27844aa2fa0c5ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-a90d8538f37602c7174f1756ddb58a56.jpg

...gick ju bra, så jag kom fram till att börja snickra lite på någon form av lösning på mordors hål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-c530a7d5e19169ed08162058e79d3764.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-dc08e1658e9566a89d79e11165020245.jpg

Kanske kommer lösa sig ändå??



https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-bacd5b86239a7a3289306878287f6d26.jpg

Tog även fram de nya skärmarna för lite invändig rostskyddsbehandling, kör corroprotect trögflytande vilken jag hört mycket bra om. Den är väldigt lätt att spruta på iallafall, sen om det gör ett bra jobb får tiden utvisa.


1 049 Inlägg
25 februari 2015
#7
Bara att hålla i! Trevligt projekt

725 Inlägg
2 mars 2015
#8
följer! rostlagning suger stenhårt! men du verkar få ihop de bra big_smile


5 112 Inlägg
2 mars 2015
#9
Trevligt projekt:) skönt att se att det inte bara är ja som pular med rostiga gamla benzar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 Inlägg
2 mars 2015
Trådstartare
#10
Inte hänt överdrivet mycket men ska uppdatera er lite iaf.

Ena rostbaljan i bagaget färdig

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-6cfd478282c767ea5d5aef3d497ebde1.jpg

Kommit lite längre med det totala dödshålet

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-0ef10f04c33f06418a9b5f01536daae1.jpg

Fick ett paket från deutscheland som jag tror jag bättra på vägegenskaperna aningen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-e3524043802e6a2787b9124d835709bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-58bd4f9abd5c7577f36eec8c26379c0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-3b8cf2347f3b1d9cd0a7423925a63404.jpg

Fick inte dit fjädrarna då jag måste ta upp hålen för att kunna använda invändig fjäderkompressor, så passade på att spruta linolja i hjulhuset istället! Ser kuuuung ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-cc4f9fd2719ce7af1dc8cf055ccac1c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-353238e0078d89f6ff2a0a9a4171646e.jpg

(corroprotect + vanlig underredsmassa på lagningarna längst ned i bild)


Härnäst på rostlistan:
Främre domkraftsfäste + div hål längs balken och i golvet..... börjar redan bli less svetsning, inget bra tecken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-f162a19f0a7c0b34ea09c5836331f1e1.jpg


Tog istället tag i inredningen lite, limmat fast alla lösa trälister med epoxy, får se hur det fäster.
Hanskfackluckan här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-73869fa408e82d3495b11c8067a1d134.jpg
Använde en bit plywood för att kunna pressa ordentligt, och skruvar för att hålla ned listen bakom öppningshandtaget då den blivit aningen konkav.

Verkar som att jag i ren upphetsning överdrev lite då jag romantiserade inredningen och förarstolen, den är tvärtom ganska trött i fjädringen insåg jag, så jag tog lös den och kunde konstatera....

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-b3a49c2446d3238cfc59a1c69213a07a.jpg

...att två fjädrar gått av, vilket förklarade varför man tycktes glida snett vänster mot pedalerna....

Har därför läst lite instruktioner av oss benzägares favorit Kent Bergsma (Mercedessource-killen) och funnit att det går utmärkt att plocka fjäderpaketet från en passagerarstol (då det lär vara omöjligt att hitta en fräsch förarstol till denna modell), en operation jag skall försöka mig på härnäst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-f6fb15037526549ecd7290d3331c805d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-d2087c86161d5df9d8f15eb0219174b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211161/211161-154f7e67b4e62df7c361fef75677c262.jpg

Utmärkt spänst, kommer bli perfekt


405 Inlägg
8 augusti 2015
#11
händer det något med bilen??smile


Sök