3265
Sök

Blir det bättre med annan svets?

6 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
Vilken svets handlar det om då? Biltemas billigaste. Två effektlägen, 45/90A, och variabel trådmatning, jag lyckas bara bränna igenom tunnplåt eller få fågelskitar ovanpå plåten, trots ihärdiga försök.
Ställer in på lägre effektläget, trådmatning på mitten, det blir 3mm små kullar och det spottar och fräser. Höjer trådmatning, det låter bra, ett jämnt fräsande, men det bränner igenom, ingen fyllning alls.
Jag vet att svetsa tunn bilplåt (0,7mm) inte är det bästa för nybörjare, men undrar om det inte är så att det är vettigt att investera i en bättre svets, som man i vart fall kan justera både trådmatning och effekt på?

Är det omöjligt att få okej resultat med denna?

Evildan
15 februari 2015
Jag ar själv svetsat en hel del med bitemasvets med flusstråd, inga som helst problem.
Bara att träna.

Är plåten rengjord och du har bra jordning?

4 474 Inlägg
15 februari 2015
börja med att "punktsvetsa" så kommer nog tekniken snart,,är det flussfyld tråd?

6 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
Japp, flusstråd. Och punktsvetsa lyckas jag heller inte med. Plåten är ren och jordklämman nära.
Tittar jag runt på nätet ser jag hur många lyckas få stora fina punkter, men jag lyckas bara med pyttesmå toppar, eller hål, även om jag göra rörelser med med munstycket samtidigt. Har lyckats med hyfsade strängar på 2mm plåt. Men väldigt mycket slagg, små bollar överallt.
Senast redigerat av kockpit (15 februari 2015)

En Medlem
405 Inlägg
15 februari 2015
Kör du med gas eller en flussfylld tråd?

Forummoderator
26 361 Inlägg
15 februari 2015
-matte skrev:
Kör du med gas eller en flussfylld tråd?

TS skriver ju "flusstråd" så jag tippar på att det är flussfylld tråd som används..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

En Medlem
405 Inlägg
16 februari 2015
Aa, okej jo mycket väl står det ju så.

Tänkte bara att TS skulle kolla så att det är rätt polaritet på svetsen, då det är gaslöst.

6 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Polariteten går inte att vända på denna så där enkelt, antagligen eftersom det enbart kan användas med flusstråd. Men resultaten ser ut som youtubeklippen där polariteten är felvänd, mer slagg. Man får hoppas att den levereras med rätt polaritet, men det finns inga garantier för det.

Funderar på om tråden kan ha stor betydelse? Esab mot Biltema liksom, dubbla priset, kanske mycket bättre "flussskydd" i Esabs?
Senast redigerat av kockpit (16 februari 2015)

En Medlem
405 Inlägg
16 februari 2015
Jag kör Esab (såklart), men visst kan det vara någon skillnad i flusskyddet. Däremot vet jag inte om en hobbysvetsare märker av det om jag ska vara ärlig.

Du har ingen märkning i svetsen som förklarar hur du ska ställa matningen osv?

6 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
-matte skrev:
Jag kör Esab (såklart), men visst kan det vara någon skillnad i flusskyddet. Däremot vet jag inte om en hobbysvetsare märker av det om jag ska vara ärlig.

Du har ingen märkning i svetsen som förklarar hur du ska ställa matningen osv?

Finns ingen märkning och jag har provat precis alla inställningar, även lutningar på munstycke och avstånd till plåt. Men resultaten blir precis som när det (enligt youtube) svetsas utan gas med solid tråd. Önskar jag kunde prova en "riktig" svets så jag vet vad jag ska jämföra med.

Tänk om jag sitter och svär över hur pissigt det blir om det ändå inte går bättre med denna svets.

5 126 Inlägg
16 februari 2015
Hur funkar det om du kör på 45a läget och låg trådmatning och svetsar långsamt?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

88 Inlägg
16 februari 2015
Jag skulle ochså gärna villja ha lite tips med det här att svetsa med FlussTråd

Jag har en Esab C140

6 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Hur funkar det om du kör på 45a läget och låg trådmatning och svetsar långsamt?

Det blir små loppor, 2-3mm i storlek, som inte bränner in i plåten ordentligt.

En Medlem
405 Inlägg
17 februari 2015
Imalas skrev:
Jag skulle ochså gärna villja ha lite tips med det här att svetsa med FlussTråd

Jag har en Esab C140

På Origomagen så finns det en märkning på inställning av trådmatningen och strömstyrka på insidan av luckan för trådmatningen. Kör du efter den så bör resultatet bli för för en hobbysvetsare, så upplever jag det iaf. Nackdelen med flusstråd är väl i regel att man får mkt slagg på fogen, men att det är bättre om du svetsar där det kanske blåser (utomhus) , då skyddet flyter uppe på metallen.
Senast redigerat av -matte (17 februari 2015)

6 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
Köpte ny tråd på Biltema och upplever stor skillnad. Nu fick jag till ett par punktsvetsar som blev som jag ville, platta och fina som bränner in ordentligt. Då vet jag att det faktiskt går med denna svets, mer övning bara.

Sök