3632
Sök

Vad behövs för Taxileg? Hjälp!

145 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Jag vill skaffa taxileg så att jag kan jobba som taxichaufför (inte i stockholm).
Det finns fyra prov att boka på Trafikverket: Juridik, Säkerhet, Ekonomi, Fallstudier.

Är detta det som behövs? Förutom körprovet då.

Vad behöver jag göra egentligen? Ska jag ringa Trafikverket och fråga bara? Vill inte gå genom någon körskola om det inte absolut behövs. Vill gärna fixa det snabbt, och jag förstår att jag behöver plugga.

Hjälp snälla och tack på förhand!


Muttley
18 februari 2015
#2
Ekonomi?
De finns 3 teoriprov att göra. Vilka är
Det teoretiska provet för taxiförarlegitimation är datoriserat och består av tre delprov:

    Delprov 1: kartläsning
    Delprov 2: säkerhet och beteende (omfattar körekonomi, miljö, säkerhet, bemötande, sjukdomar och funktionsnedsättningar, föraren samt fordonskännedom)
    Delprov 3: lagstiftning (omfattar taxitrafiklagstiftning och trafiklagstiftning)

Sen har du uppkörningen, som tydligen är ändrad så du behöver lokalkännedom.

Utöver alla proven så får du INTE vara dömd för våldsbrott, våldtäkt eller grövre ekonomiska brott.  Du kommer få prövningen när allt är klart.

Du ska även göra hälsokontroll. 

Och så länge du läser noggrant i taxiboken så klarar du det om du inte lider av någon lässvårighet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … skapsprov/

En varning innan du faller in i sveriges sämsta bransch är att om du vill ha några rättigheter så hitta rätt åkare.

Forummoderator
18 092 Inlägg
28 februari 2015
#3
tkd_rille skrev:
Ekonomi?
De finns 3 teoriprov att göra. Vilka är
Det teoretiska provet för taxiförarlegitimation är datoriserat och består av tre delprov:

    Delprov 1: kartläsning
    Delprov 2: säkerhet och beteende (omfattar körekonomi, miljö, säkerhet, bemötande, sjukdomar och funktionsnedsättningar, föraren samt fordonskännedom)
    Delprov 3: lagstiftning (omfattar taxitrafiklagstiftning och trafiklagstiftning)

Sen har du uppkörningen, som tydligen är ändrad så du behöver lokalkännedom.

Utöver alla proven så får du INTE vara dömd för våldsbrott, våldtäkt eller grövre ekonomiska brott.  Du kommer få prövningen när allt är klart.

Du ska även göra hälsokontroll. 

Och så länge du läser noggrant i taxiboken så klarar du det om du inte lider av någon lässvårighet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … skapsprov/

En varning innan du faller in i sveriges sämsta bransch är att om du vill ha några rättigheter så hitta rätt åkare.

DEN varningen var på sin plats! Jag tog mitt T-kort 2001 så har inget att tillföra där, var ett pinsamt enkelt teoriprov och sedan var det klart. Seriösa åkare idag betalar ut avtalsenlig lön där en mindre del är provisionsbaserad.

Körde senast taxi 2005-2007 cirka. Då var det enbart timlön, man måste välja rätt åkare som sagt!
Körde 2004 för ett väl ansett bolag i GBG som blev uppköpta av en stor drake. De ökade nog antalet bilar med det tredubbla rätt snart. Gick inte att tjäna pengar där mer...

Välj gärna ett lite lokalt bolag med få bilar och om möjlighet finnes: Köp en egen bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
28 februari 2015
#4
Hybridsmurfen skrev:
tkd_rille skrev:
Ekonomi?
De finns 3 teoriprov att göra. Vilka är
Det teoretiska provet för taxiförarlegitimation är datoriserat och består av tre delprov:

    Delprov 1: kartläsning
    Delprov 2: säkerhet och beteende (omfattar körekonomi, miljö, säkerhet, bemötande, sjukdomar och funktionsnedsättningar, föraren samt fordonskännedom)
    Delprov 3: lagstiftning (omfattar taxitrafiklagstiftning och trafiklagstiftning)

Sen har du uppkörningen, som tydligen är ändrad så du behöver lokalkännedom.

Utöver alla proven så får du INTE vara dömd för våldsbrott, våldtäkt eller grövre ekonomiska brott.  Du kommer få prövningen när allt är klart.

Du ska även göra hälsokontroll. 

Och så länge du läser noggrant i taxiboken så klarar du det om du inte lider av någon lässvårighet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … skapsprov/

En varning innan du faller in i sveriges sämsta bransch är att om du vill ha några rättigheter så hitta rätt åkare.

DEN varningen var på sin plats! Jag tog mitt T-kort 2001 så har inget att tillföra där, var ett pinsamt enkelt teoriprov och sedan var det klart. Seriösa åkare idag betalar ut avtalsenlig lön där en mindre del är provisionsbaserad.

Körde senast taxi 2005-2007 cirka. Då var det enbart timlön, man måste välja rätt åkare som sagt!
Körde 2004 för ett väl ansett bolag i GBG som blev uppköpta av en stor drake. De ökade nog antalet bilar med det tredubbla rätt snart. Gick inte att tjäna pengar där mer...

Välj gärna ett lite lokalt bolag med få bilar och om möjlighet finnes: Köp en egen bil.

Jag tog 2009.  De tre delproven var bara löjliga, tror jag tabba mig på 1-2 fel på varje prov.  Uppkörningen var också ganska onödig i mitt tycke.

Sedan ett av sveriges största bolag börjat erövra hela sverige så går de ännu mer utför.   Själv tänkte jag antagligen omskola mig för att detta funkar inte att jobba med utifall man skulle få familj.

Men de är ju ett roligt jobb i början smile

Forummoderator
18 092 Inlägg
28 februari 2015
#5
tkd_rille skrev:
Hybridsmurfen skrev:
tkd_rille skrev:
Ekonomi?
De finns 3 teoriprov att göra. Vilka är
Det teoretiska provet för taxiförarlegitimation är datoriserat och består av tre delprov:

    Delprov 1: kartläsning
    Delprov 2: säkerhet och beteende (omfattar körekonomi, miljö, säkerhet, bemötande, sjukdomar och funktionsnedsättningar, föraren samt fordonskännedom)
    Delprov 3: lagstiftning (omfattar taxitrafiklagstiftning och trafiklagstiftning)

Sen har du uppkörningen, som tydligen är ändrad så du behöver lokalkännedom.

Utöver alla proven så får du INTE vara dömd för våldsbrott, våldtäkt eller grövre ekonomiska brott.  Du kommer få prövningen när allt är klart.

Du ska även göra hälsokontroll. 

Och så länge du läser noggrant i taxiboken så klarar du det om du inte lider av någon lässvårighet.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … skapsprov/

En varning innan du faller in i sveriges sämsta bransch är att om du vill ha några rättigheter så hitta rätt åkare.

DEN varningen var på sin plats! Jag tog mitt T-kort 2001 så har inget att tillföra där, var ett pinsamt enkelt teoriprov och sedan var det klart. Seriösa åkare idag betalar ut avtalsenlig lön där en mindre del är provisionsbaserad.

Körde senast taxi 2005-2007 cirka. Då var det enbart timlön, man måste välja rätt åkare som sagt!
Körde 2004 för ett väl ansett bolag i GBG som blev uppköpta av en stor drake. De ökade nog antalet bilar med det tredubbla rätt snart. Gick inte att tjäna pengar där mer...

Välj gärna ett lite lokalt bolag med få bilar och om möjlighet finnes: Köp en egen bil.

Jag tog 2009.  De tre delproven var bara löjliga, tror jag tabba mig på 1-2 fel på varje prov.  Uppkörningen var också ganska onödig i mitt tycke.

Sedan ett av sveriges största bolag börjat erövra hela sverige så går de ännu mer utför.   Själv tänkte jag antagligen omskola mig för att detta funkar inte att jobba med utifall man skulle få familj.

Men de är ju ett roligt jobb i början
smile

Jo. 24000 mil senare på ett par år så är det rutin. Den taxiåkare som kör manuell privat efter det bör ringmärkas. Har väl kört lite efter detta med... Det skiljer mycket på taxi och taxi. Som sagt är en riktig åkare mycket viktig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
28 februari 2015
#6
Hybridsmurfen skrev:
tkd_rille skrev:
Hybridsmurfen skrev:

DEN varningen var på sin plats! Jag tog mitt T-kort 2001 så har inget att tillföra där, var ett pinsamt enkelt teoriprov och sedan var det klart. Seriösa åkare idag betalar ut avtalsenlig lön där en mindre del är provisionsbaserad.

Körde senast taxi 2005-2007 cirka. Då var det enbart timlön, man måste välja rätt åkare som sagt!
Körde 2004 för ett väl ansett bolag i GBG som blev uppköpta av en stor drake. De ökade nog antalet bilar med det tredubbla rätt snart. Gick inte att tjäna pengar där mer...

Välj gärna ett lite lokalt bolag med få bilar och om möjlighet finnes: Köp en egen bil.

Jag tog 2009.  De tre delproven var bara löjliga, tror jag tabba mig på 1-2 fel på varje prov.  Uppkörningen var också ganska onödig i mitt tycke.

Sedan ett av sveriges största bolag börjat erövra hela sverige så går de ännu mer utför.   Själv tänkte jag antagligen omskola mig för att detta funkar inte att jobba med utifall man skulle få familj.

Men de är ju ett roligt jobb i början
smile

Jo. 24000 mil senare på ett par år så är det rutin. Den taxiåkare som kör manuell privat efter det bör ringmärkas. Har väl kört lite efter detta med... Det skiljer mycket på taxi och taxi. Som sagt är en riktig åkare mycket viktig!

hehe wink  Jag har manuell både på jobbet och privat. Men föredrar helt klart automat. Så de blir väl de när jag bytar bil.
Men manuell på jobbet är helt kass.

Har man otur kan man ju få jobba 6-7 dagar veckan och knappt få ut något.   Jag vägrar själv jobba nätter och helst inte ens helger.  Fritiden känns riktigt viktigt när man provat på det.


Sök