Tjena! Kul att du är sugen på en 3MPS, det är roliga bilar!
Jag hade en 2007:a som efter drygt 8500mil fick en vevstake som tittade ut från blocket vid en omkörning. Dessa motorer är inte smidda och tål därför inte högt vridmoment vid låga varv, vilket var det som skedde med min (trimmade) MPS.
-ÄR bilen original? Dessa har en underdimensionerad turbo (K04, samma som i vissa Golf GTI:er) som ofta börjar läcka olja vilket vanligen resulterar i rökfyllda avgaser, framförallt om de fått hela avgassystemet utbytt mot 3" eftermarknads som jag gjorde, och till slut också komplett turbohaveri.
-SKA du trimma? Kör bilen original medans du sparar pengar till smidda delar i motorn och ett större turboaggregat. Passa på att dumpa original TMIC:en (To Mounted InterCooler) mot en frontmonterad och i övrigt rekommenderade övriga delar så är du ganska failsafe (Bensinpump, tändstift, mapp och motorfästen)!
-Servicebok. Dessa har en digital servicebok, så om det inte är en Mazdaåterförsäljare får du ringa till en Mazdaverkstad och fråga efter utskrifter från denna. Kolla så att rostskyddsinspektionerna är gjorda - är de inte det tar inte Mazda som tillverkare något ansvar alls.
-Utseende. Du vill troligen byta ut bakspoilern och dimbakljuset mot UK/US-spec:ade diton - vingen är en riktig vinge på US-specen kontra EU-modellen som är klistrad mot bagageluckan, och dimbakljusen på ej-EU-modellerna är i klarglas vilket gör att du får symmetri i belysningen bak..
-Känsla. Bilen känns välbyggd som original och har allt man behöver vid såväl en kortare som längre resa. Jag snittade på 0.7L/mil på en långresa med farthållaren inkopplad 75% av tiden, och det får la ses okej för en bil på 260hk. Stereon är okej och den känns inte för stötig. 4 vuxna åker gott i den med packning.
Kort och gott: Om bilen är original och servad som den ska - kör hårt! De ÄR värda pengarna i kör- och ägandeglädje! Men om den är "JRM-mappad" och "stancad" - låt bli!
...Och är det den vita Mazda 3 MPS:en som heter ONG-någonting; titta vidare för den är rejält jinxad!
mvh Ola