22 februari 2015
Trådstartare
Hej. Jag köpte ett beggagnat 4 kanals slutsteg av en med bra betyg på tradera för 300 kr, skulle prova så det fungerade bra idag och har dragit plus och lågnivå ordentligt och kopplat in och drog jordsladd lite tillfälligt till en skruv som sitter i sidan på baggaget, slutsteget gick igång och jag provade koppla in ena hatthylle högtalaren (Jvc 6.5 som kom med bilen), det kom ljud men det lät inte bra (jag tycker inte dom låter särskillt bra med bara huvudenheten heller, väldigt lågt ljud då, typ lägre än originalhögtalarna brukar låta på andra likadana bilar jag haft och eftermarknadsgrejer brukar låte mycket mer med bara huvudenheten).
Jag testade att ställa in gain på slutsteget och mixtra lite framme på stereon men blev inte als nöjd, tog ut en annan 6.5 jag hadde i förra bilen som jag vet låter bra, höll kablarna mot 6.5an och det kom lite ljud, tappade kontakten och tänkte skruva fast kablarna ordentligt i den men då plötsligt hadde steget lagt av och jag fick inte igång det mer, det var ganska varmt men inte jätte varmt och jag hadde ju bara kört en 6.5 på rätt låg volym om än med dålig jord.
Jag har väntat tills det blivit ordentligt kallt och jag har kollat att alla sladdar sitter bra, dock så märkte jag att slutsteget inte har någon säkring, skruvade upp det och inte heller där fanns nån säkring, inget såg bränt eller skadat ut. Tog loss jordsladden och den sprakar fortfarande när man nuddar jordade ställen, det gör det väll inte om typ en säkring skulle gått som nu inte ens finns.
Jag har lyckats koppla in några slutsteg i andra bilar jag haft och få det att funka, dock har dom haft säkring på steget med, men jag är inte särskillt kunnig så uppskattar om nån kan hjälpa mej med vad som kan va fel och om det finns nått att göra.
obs jag har ingen multimeter men jag kan skaffa om det behövs.