3267
Sök

Caddy 1,9 TDI drar luft!

44 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en:
VW Caddy 1,9 TDI År: 2002 Motorkod: ALH.
Jag har gjort:
Bytt kamremssats, drivremssats och installerat motorvärmare & kupévärmar uttag.

Efter att ha installerat allt detta efter konstens alla regler så startade inte bilen. Startmotorn bara drog och drog. Efter det så kopplade jag  bort ena spridarröret, vred om nyckeln och fullgas så luften skulle åka ut ur bränslesystemet.
Jag skruvade tillbaka spridarröret och vred om nyckeln igen, bilen startar och jag kör en testrunda på 500 meter. Efter 250 meter så börjar motorn pluttrar, den varvar inte ut och det ryker jättemycket bakom den.
Jag kör tillbaka till verkstan, ber en polare kolla på den genomskinliga slangen som går mellan bränslefiltret och dieselpumpen när jag startar motorn, motorn pluttrar och när jag ger lite gas så ser man en massa stora luftbubblor i den genomskinliga slangen.

Jag körde 500 mil innan kamremsbytet, inte det minsta problem med motorn, de första 250 metrarna efter rembytet gick den klockrent.

Jag hör inget surr från pumpen i tanken men reläet under ratten som styr bränsletanken klickar när jag vrider på nyckeln.

Varför får jag luft till bränslepumpen i motorrummet?

Vart kommer jag åt EL-sladdarna till pumpen i tanken och vart sitter pumpen till tanken?

Riktigt tacksam för hjälp! Finns bilder om det behövs!
Senast redigerat av Bumba (22 februari 2015)

Kokar ris
923 Inlägg
22 februari 2015
#2
är du säker på att du har ställt pumpdrevet rätt vid kamremsbytet? det kan ge dessa symtom.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

44 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#3
Har tänkt på detta också, men pumpdrevet är max 1 kugge till 0.5 kugge fel och även om det skulle vara fler kuggar fel så förklarar inte det luften som den drar in.

Kokar ris
923 Inlägg
22 februari 2015
#4
har varit med om 1.9 där pumpdrevet stått helt o helvete fel, då såg man luft sugas in från den slangen du beskriver, vet inte varför det blev så med så var det.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

1 938 Inlägg
22 februari 2015
#5
Luftbubblor som kommer från tanksidan är nästan säkert läckage på slangen, kan vara ett litet läckage som kräver tryck/sug för att det skall läcka. Så när motorn försöker suga diesel så suger den in luft, men när den står stilla är det inte tillräckligt med tryck för att trycka ut diesel.
Har du kollat ledningarna så det inte fuktar någonstans?

Jag lägger en ren gissning på att du inte har någon pump i tanken, jag har aldrig hört om pump i tanken på en vag-diesel faktiskt.

44 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#6
Vore konstigt att ett läckage på en slang helt plötsligt skulle uppstå efter 250 meter. Men visst konstigare saker har hänt!
Men min lilla teori va att kanske pumpen i tanken har lagt av, så att insprutningspumpen i motorrummet får ösa på för fullt och när det inte finns tillräckligt med diesel i slangarna så drar den luft.

Kolla på bilden jag har lagt upp:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2353670
Det är taget inne i skåpet på bilen ovanför tanken.
Ringen vid "Sladd 1" bör vara pumpen i tanken. Rätt? Fel?
Sladden vid "Sladd 1" ger ca. 4,6V och när jag drar ut den så tappar dieselmätaren på instrumentpanelen sitt värde.
Vad går sladden vid ringen "Sladd 2" till?

Vilket fall, finns det scheman i PDF eller något som man kan ladda ner för min VW Caddy 1,9 TDI År: 2002 Motorkod: ALH?
El-schema
Bränsleschema
etc.

återigen tacksam för hjälp! smile

1 938 Inlägg
22 februari 2015
#7
Bumba skrev:
Vore konstigt att ett läckage på en slang helt plötsligt skulle uppstå efter 250 meter. Men visst konstigare saker har hänt!
Men min lilla teori va att kanske pumpen i tanken har lagt av, så att insprutningspumpen i motorrummet får ösa på för fullt och när det inte finns tillräckligt med diesel i slangarna så drar den luft.

Kolla på bilden jag har lagt upp:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2353670
Det är taget inne i skåpet på bilen ovanför tanken.
Ringen vid "Sladd 1" bör vara pumpen i tanken. Rätt? Fel?
Sladden vid "Sladd 1" ger ca. 4,6V och när jag drar ut den så tappar dieselmätaren på instrumentpanelen sitt värde.
Vad går sladden vid ringen "Sladd 2" till?

Vilket fall, finns det scheman i PDF eller något som man kan ladda ner för min VW Caddy 1,9 TDI År: 2002 Motorkod: ALH?
El-schema
Bränsleschema
etc.

återigen tacksam för hjälp! smile

Kolla hur många stift har du i kontaktstycket på kabeln, kolla även hur många stift du har på tankarmaturen.

OM du har en pump i tanken så sitter denna i så fall under "ringen" med dom 2 slangarna på, ja.
Har du ingen pump i tanken så har du ändå denna ring med kablar till tankmätaren.

Bränslemätaren och pumpen brukar sitta fast i tankarmaturen och kablarna brukar därför gå in på ett och samma ställe, så jag tror att kabel 2 är till något helt annat.

Har försökt hitta kopplingsschema på nätet men jag hittar ingenting, jag tror du får plocka bort ringen, lyfta upp armaturen och titta, eller om någon som meckat dessa tidigare svarar.

44 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
#8
"Sladd 1" vid de två slangarna tror jag har två stift och två kontaktstycken.

Frågan är vad "Sladd 2" är till?

Om det är något läckage i slangen så vore det riktigt bra om man kunde få tag på något schema så man kan följa dem. Tack för du letat Glesmark!

Kokar ris
923 Inlägg
23 februari 2015
#9
Men om pumpdrevet står "1 eller ett halvt" kugg fel så kan du åtgärda det först bara för att testa? det ska väl ordnas hur som haver? som sagt har själv varit med om samma symtom på en 1.9L vag motor där enda felet var att pumpen stod fel.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

44 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#10
Ok, jag tror inte pumpdrevet står fel. Den borde inte kunnat gå på bra tomgång i 2 min sen köra 250 meter med perfekt motorgång om pumpdrevet låg fel och det skulle vara orsaken.

Ingen VW expert som har någon ide? smile

44 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#11
Hej på er!

Har äntligen fått tag på en VW-mekaniker nu.
Han sa att min bil inte har någon pump i tanken. Vart är de två slangarna vid armaturen till för då? (kolla tidigare bild)
Han sa också att det kan vara backventilen vid bränslefiltret som är dålig. Och då tyckte han att jag ska byta backventil, packning och bränslefiltret. Backventilen är troligtvis problemet till luften i systemet.

Låter detta rimligt och värt att testa?
Backventilen kostar 250kr, packningen 50kr och bränslefiltret 650kr.

2 251 Inlägg
24 februari 2015
#12
Jo.... Det finns en rekommendation att byta backventilen hos vag. Har några gånger haft problem med packningen till vattenavtappningsskruven i botten på filtret. Även ledningarna mellan filter och pump, som legat o skavt mot en plåt. Svetsa opp genom sug ledningen mellan tank o filter, precis som det var beskrivet tidigare.

Om du hittar läckan, så tar det en stund innan det blir bubbelfritt i slangarna. Byt returslangarna mellan spridarna och till pump.

1 938 Inlägg
24 februari 2015
#13
Bumba skrev:
Hej på er!

Har äntligen fått tag på en VW-mekaniker nu.
Han sa att min bil inte har någon pump i tanken. Vart är de två slangarna vid armaturen till för då? (kolla tidigare bild)
Han sa också att det kan vara backventilen vid bränslefiltret som är dålig. Och då tyckte han att jag ska byta backventil, packning och bränslefiltret. Backventilen är troligtvis problemet till luften i systemet.

Låter detta rimligt och värt att testa?
Backventilen kostar 250kr, packningen 50kr och bränslefiltret 650kr.

Bränslet måste ju från tanken till motorn, dessa 2 slangar är till för att leda bränslet.
Allt som kan ge luft i systemet är rimligt, finns flera saker som kan vara orsaken, du får börja felsöka någonstans.

2 251 Inlägg
24 februari 2015
#14
Via en av slangarna suger pumpen på motorn diesel via filtret.

Den andra slangen är till för att leda bränsle som blir över, tillbaks till tanken.

Det är bara den första som kan ge luftläckage.

44 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#15
UPDATE!

Har nu bytt bränslefilter och backventil.
Luftade systemet ordentligt genom alla fyra spridare.
Bilen startade fint, inga luftbubblor. Hade igång bilen på tomgång i minst 10 min, varvade upp bilen till över 2500 RPM. Perfekt motorgång utan några missljud.
Efter 10 min så körde jag en testrunda och bara efter 100 meter denna gången, så började motorn pluttra, gå ojämt och inte varva ut.
Jag körde tillbaka till verkstan för att se om det nu kom en massa luft. Inte en luftbubbla! Perfekt genomströmning med diesel.
Efter detta irriterande fenomen så stängde jag av bilen och klurade några minuter för att sen starta den igen. Men då startade den inte utan startgas, alltså den är fruktansvärt svår-startad.

Nu skulle jag återigen vilja höra på era teorier! smile

44 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#16
Verkligen ingen som har någon ide?

Sir
935 Inlägg
26 februari 2015
#17
Felkoder? 2 trådar om samma sak verkar onödigt. Men jag drömmer dig inte. Men inga lampor som lyser i panelen?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

44 Inlägg
26 februari 2015
Trådstartare
#18
Sorry, visste inte riktigt hur jag skulle skriva i forumet när detta med luften va löst. Be om ursäkt.

Nej inga felkoder på panelen. hmm

Sir
935 Inlägg
26 februari 2015
#19
Det var ju skumt. Moderna bilar brukar ju vilja sätta koder för minsta lilla.
Tyvärr är inte diesel min starka sida, har ju vekstadsavtal genom jobbet så jag lämnar bara in när det är något.

Du är ursäkta smile

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??


Sök