Efter att ha spenderat all tid förra året på min V70 ägnades ingen större tid åt min Miata mer än att plocka bort turbon till besiktningen, och nu när den är klar kan mer tid spenderas åt min Miata
. Detta kommer vara ett långtidsprojekt då jag använder bilen kontinuerligt under sommaren (såklart
), dock kommer projektet dra igång mer om en månad ungefär då jag flyttar hem till föräldrarna igen då studierna är klara.
Kan dra historien om bilen lite kort. 2010 var jag väldigt sugen på att byta bil från min gamla Golf, eftersom jag visste att jag skulle arbeta hela året hade jag bestämt mig att det skulle vara en lite roligare bil. Diverse imprezor, E34 M5or och liknande kollades upp men hittade inget som var av intresse. En bekant till min far hade dock en kompressormatad miata och tryckte på att jag skulle köpa en sådan. Lite skeptisk till en början åkte jag och tittade på en och fastnade direkt! Känslan i växellådan och gokartkänslan överlag gjorde att jag blev såld, så det blev affär.
Sommaren gick och mindre modifieringar gjorde under tiden bland annat byttes caben, GW läpp monterades. Det var dock under hösten och vintern projektet drog igång ordentligt. Har hela tiden sen bilen köptes haft som mål att montera kompressor eller turbo, valet föll på turbo då en bekant till min brorsa hade ett kit liggandes. Dock var det bara turbon och spridare som användes från detta och resten såldes och andra delar tillverkades och införskaffades.
Så här såg motorn ut vid köp, har börjat polera lite på ventilkåpan.
Motorn plockades ur och motorrummet polerades upp
Motorn ihopmonterad och ventilkåpan och insug polerades.
Motorn på plats.
Bilen blev klar våren 2011 och efter lite problem med laddtryck och vattentemp fungerade bilen klockrent! Dock körde jag sönder diffen på den så en torsendiff med tillhörande drivaxlar och kardan införskaffades och monterades.
2012 fokuserades mer på utsidan av bilen. K-sport coilovers, Schmidt modern Line 15x8 och mindre detaljer monterades.
Hittade en Nardi ratt på jobbet som köptes billigt.
2013 monterades en TR Lane båge och laddtrycks, oljetemp samt avgastemp mätare monterades.
Pga hårddisk krasch försvann mycket bilder från åren jag haft bilen. Men detta är väl lite kort vad som är gjort med den:
TD04L-12t turbo
Intercooler
HKS style extern wastegate
3 tums downpipe
Bsr 3 tums sportkatalysator
2,5 tums avgassystem
MegaSquirt PnP motorstyrning
Walbro 255 bränslepump
Lc-1 innovate bredbandslambda
Gröna bosch 465cc spridare
Pipercross luftfilter
Magnecor tändkablar
ACT stage 1 koppling
Ksport Racing Pro Street coilovers
TR-Lane GP båge
Tanken är först och främst att besikta bilen till en början så turbon kan monteras igen, sedan ska inredningen ses över. Instrumentbrädan ska rivas ur för att klä diverse saker och samtidigt städa upp råttboet av gamla kablar gamla ägare lämnat kvar. Har en hel lista för vad som ska hända med inredningen men tänkte att ni får se allt eftersom vad som händer med den
Långsiktigt är planen att en ny motor skall byggas. Nya kolvar, stakar och vevaxel ligger redan hemma redo för montering, men funderar på att införskaffa en ny motorn som man kan bygga på allt eftersom men som sagt får det bli om något år eller liknande