Hej, nu hade jag tänkt berätta lite om bilens historia i min ägo.
Jag har gjort ganska mycket med den här bilen, men jag struntar i att skriva så mycket om saker som inte finns på bild då det skulle bli väldigt mycket text, det här blir en väldigt stor uppdatering iallafall..
______________________________
Det hela började i mars förra året, tanken var att köpa en billig bil med mycket komfort och lyx.
Jag kollade på många olika bilar, men det slutade med denna: en Saab 9000 CSE 2,0t från 1997.
5:e april 2014Det här var dagen då jag hämtade den här bilen:
Den var ganska besparad ifrån rost utom för framskärmarna och hade gått ca 23000 mil, vilket iallafall jag tyckte var ganska lite för en så gammal bil.
Den tidigare ägaren hade precis skrotat en 9000 a50, så jag fick med lite saker ifrån den som a50 skinnsäten och träpanel m.m.
Bilen var besiktad men avställd när jag köpte den, för mindre än 100 mil sedan så var den servad, bromsarna renoverade med nya ok och belägg, och toppen var planad och renoverad på firma.
Den var även trimmad med steg 1 ifrån speedparts, d.v.s. magnetventil och programvara som skulle ge 226hk/356nm. Utöver det så satt det även ett 3" avgassystem efter katalysatorn och ett öppet luftfilter.
______________________________
April 2014Som ni kan se på bilderna ovan så var den ganska matt i lacken, stora delar av bilen var missfärgade.
Det första jag bestämde mig för att göra var då att försöka få bilen fin i lacken igen.
I brist på pengar och verktyg så tog jag vad som fanns helt enkelt, vilket var några flaskor rubbing, vax och lite trasor.
Jag gjorde det ganska seriöst, tog bort alla lister för att komma åt under osv. och resultatet blev helt okej.
Tyvärr så hade linsen på min kamera lossnat, därför bilderna är så skumma, men man kan iallafall se en tydlig skillnad från förut.
______________________________
Jag hade lite grejor sedan innan, men när lönen hittat sin väg ner i min ficka så blev det dags för lite bättre ljud.
Jag åkte till den närmaste billjudsbutik jag kände till och handlade lite:
Tyvärr så hade dem slut på strömkabel i den dimensionen jag ville ha så det fick bli ett kit istället med 35mm2 kabel, 150A säkring och en skärmad RCA kabel.
Det jag hade sedan innan var baslådan med 2st 10" DLS w110b basar, en kondensator på 1 farad ifrån Bull Audio, och några 6x9or som satt i bilen när jag köpte den.
Det jag köpte var alltså:
• Ett slutsteg till att driva baslådan, DLS XM10.
• Ett slutsteg till fram och bakhögtalarna, DLS XM40.
• En huvudenhet med massa lull-lull, Kenwood KDC-BT53U
• Ett par 4" högtalare till i fram, JL Audio tr400-cxi
• Ett kabelkit, Renegade 35mm2
• 20m 4mm2 högtalarkabel
Sen började jag alltså bygga med en gång, lossade listerna innanför dörrarna, drog ström+remote på vänster sida och RCA kablarna+högtalarkablarna på höger sida.
Jag hade alltså tagit ur hela instrumentpanelen för att lättare komma åt och samtidigt bytte jag till träpanelen som jag fick med.
______________________________
Juni 2014Ett tag var jag ganska nöjd med bilen i stort sett, det var utom för framskärmarna och lite smårost bara lite småsaker jag störde mig på, än så länge hade jag knappt tittat under bilen.
Jag hade märkt att avgassystemet låg och skavde emot metall någonstans så jag bestämde mig för att kika hur det såg ut:
Så där såg upphängningarna ut på flera ställen, samt att det läckte på minst 3 olika ställen, men efter en tur till mitt lokala Biltema och en stund på lyften så var det fixat.
______________________________
När jag var på Biltema så köpte jag även lite stylingnät, då passade jag på att byta det som satt i grillen som tidigare var silverfärgat till det nya svarta.
______________________________
Nu hade jag bestämt mig för att skaffa lite originaltillbehör som saknades, jag fick tag på en komplett verktygssats, domkraft, och lite andra bra-att-ha grejor som bogserlina och första hjälpen.
______________________________
Nu var jag så nöjd med insidan på bilen att jag bestämde mig för att låna en riktig kamera och ta lite fina bilder på bilen, utsidan behövde fortfarande en rejäl polering eller helst en ny lack då det var repor ner till plåten på flera ställen.
______________________________
November 2014Efter att ha kört bilen över sommaren så hade jag funderat lite på LED och xenon, jag ville ha LED överallt där man skulle märka skillnaden i färg, alltså ofärgade lampor, så jag beställde LED till all innerbelysning, läslampor m.m.
Även till utsidan: parkeringsljus, backljus och skyltbelysning, Xenon 55w i 4300k till helljuset och 55w 4300k xenonlook till halvljuset.
Här ser man tydligt skillnaden på halogen vs LED.
Och här ser man resultatet, om än med en dålig mobilkamera.
______________________________
December 2014I december så hittade jag en annons på en 9000 CSE som såldes i delar, tyvärr var det en '93a så mycket var olika från min, men det fanns lite saker som var intressant, här är allt som redan var utplockat ur bilen när jag kom dit.
Jag kom hem med
rostfria framskärmar, en tändkassett, en magnetventil och alla dörrsidor med skinn.
Tyvärr var framskärmarna i fel färg, så de måste lackas innan de kan monteras.
Det fanns lite annat godis också, så som aero stolar, men tyvärr saknades passagerarstolen och förarstolen var i ganska dåligt skick.
Mycket skoj som jag var intresserad av var redan sålt, så som intercoolern med alla tryckslangar och rör, alla dumpventiler samt ett fjäderbensstag (som inte syns på bild).
______________________________
Januari 2015I Januari tyckte jag att det var dags för en rejäl uppfräschning av bilen, så jag tog in den på jobbet. Först fixade jag invändigt: dammsög och blåste ur allt skräp i bilen, skrubbade rent alla ytor, glansade all plast och smorde in allt läder.
Utvändigt så fick den en rejäl tvätt och vaxning, efter det så satt jag med ett lackstift och fyllde i alla stenskott jag kunde hitta, samt gömde lite rost
______________________________
Senare samma månad så fick jag en obehaglig överraskning: bromspedalen gick rätt ner i golvet. Jag såg att det läckte bromsolja ifrån höger bak så jag tog mig långsamt hemåt och ställde bilen på lyften för att se vad felet var.
När jag fick upp bilen på lyften så såg jag direkt att det var bromsoket som läckte, och att det var monterat snett(!?) så det hade skavt in i bromsskivan.
Eftersom jag behövde ha bilen och inte ville vänta på frakt o.s.v. så fick det bli en resa till biltema, köpte nytt bromsok till höger bak och nya belägg runt om.
När jag ändå höll på med bromsarna så passade jag på att slipa av och smörja upp alla rörliga delar.
Jag bytte bromsoket och belägg i bak, men i fram var beläggen fortfarande fina så de fick sitta kvar.
______________________________
Februari 2015Nu hade jag tröttnat på en sak som jag stört mig på sen jag byggde ljud: nämligen att bluetooth metadata inte fungerade, d.v.s. låtinfo m.m. inte visades som det skulle. Så jag åkte tillbaka till där jag köpte stereon och de var snälla nog att byta in den mot en annan stereo, nämligen en Kenwood KDC-BT92SD (deras bästa bluetooth stereo)
Har tyvärr ingen bild på nya stereon, men här är en på min gamla och min eq:
______________________________
Nu i förra veckan så hittade jag en annons på en 9000 Aero som skulle säljas i delar för att sedan skrotas.
Den hade en komplett inredning med svarta pilotstolar med el på båda sidor & minne på förarstolen, svarta dörrsidor med skinn, träpanel och lite annat smått och gott. Här är några av bilderna som säljaren skickade till mig:
Jag var och hämtade dessa nu i helgen och samtidigt kollade på bilen de tidigare satt i: en 9000 aero '95a med endast 3 ägare, till synes helt original i motor, invändigt och utvändigt.
De enda felen var att turbon var dålig samt lite rost, så om jag får tag på en kärra ska jag hämta bilen nu i helgen.
Tyvärr har den TCS vilket jag har hört mycket dåligt om, men om det fungerar som det ska så kanske detta blir min nya projektbil, om inte så har jag åtminstone en billig reservdelsbil.
Han hade även en uppsättning Super Aero fälgar i ganska dåligt skick, men också ganska billiga. Vi får se om jag även köper dem.
______________________________
Det här är i stort sett allt som jag gjort, men som sagt så har jag utelämnat småsaker och sånt som jag inte har på bild.
Jag har även lite saker ligger på en hylla hemma som ska monteras när jag har tid:
Slitsade och borrade bromsskivor och några plastbitar man sätter över bromsoken, tror dock inte att jag kommer använda dem.
En 3" downpipe med V-band anslutning och en 100 cells racekatalysator med 3" anslutningar.
Jag ber om ursäkt att det blev så mycket text på en gång, men nu är det ur vägen och jag kan uppdatera som vanligt.