2448
Sök

"Extern" färddator till bilen

47 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
Jag läste i tidningen häromdagen om att man kan köpa ett diagnos verktyg och koppla in i bilen och genom en app på mobilen så kan man synka den med OBD adaptern och ladda ner data från bilen. Man kan felsöka m.m radera felkoder osv.

Då är frågan, jag letar efter en som kan bl.a mäta bränsleförbrukningen med hjälp av en OBD adapter. Finns det något sånt?

Finns det någon här på forumet som använt dessa ?

Några som dem nämnde på artikeln var: OBD car doctor, enerfy.

1 365 Inlägg
10 mars 2015
Jag kör ELM327 och Torque... det klarar av det mesta utom ABS felkoder naturligtvis

Men styrsystemets "gissning" av bränsleförbrukningen är ju mycket mindre exakt än att tanka och mäta på trippen.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
10 mars 2015
Har en sån i min 740 t5a o man kan läsa/radera felkoder se hastighet,vatten temp,rpm,bränsleförbrukning, m.m smile kostade typ 400kr men kommer inte ihåg namnet just nu smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Avstängd
10 388 Inlägg
10 mars 2015
Richtenb skrev:
Jag kör ELM327 och Torque... det klarar av det mesta utom ABS felkoder naturligtvis

Men styrsystemets "gissning" av bränsleförbrukningen är ju mycket mindre exakt än att tanka och mäta på trippen.

Vad ELM klarar att läsa ut i felkodsväg varierar ordentligt beroende på bil/system. ELM klarar på (många) Audi ex.vis bara av att läsa just motorrelaterade koder och inget annat.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Men, för att adressera topic, så duger det ju mer än väl för TS.

Tänk dock på att ELM fungerar på långt ifrån alla bilar, även om de har fungerande obd2.

Det finns även andra alternativ med "lösa" enheter (kontrollenhet och display) som du pluggar in i obd2-uttaget, och som då visar viss information. Nackdelen är då givetvis att man inte får ut några felkoder med dessa (eller ja, det kanske finns någon variant som kirrar det också).

Exaktheten varierar från bil till bil. En del bilar så stämmer "färddatorn" väldigt bra, andra inte alls
Senast redigerat av it_mutt (10 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök