3136
Sök

Pendlande tomgång Volvo 740 -90

6 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
Hej, har ett problem med min Volvo 740 -90, b230f.
När jag kopplar/på tomgången så pendlar varvtalet mellan 1400-2000 och när jag har dåligt med soppa så blir varvtalet lägre och pendlar inte längre.
Vad kan vara fel? Tack i förhand!smile

512 Inlägg
23 mars 2015
Det är aldrig bra att köra soppa torsk, har du otur ger soppapumpen upp!

En pendlande tomgång kan bero på en felaktig kylar temp givare, tomgångsventil eller lambdasond.

Annars är bränslefilter, bränsletryck ett bra ställe att börja kolla.

6 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
Det är aldrig bra att köra soppa torsk, har du otur ger soppapumpen upp!

En pendlande tomgång kan bero på en felaktig kylar temp givare, tomgångsventil eller lambdasond.

Annars är bränslefilter, bränsletryck ett bra ställe att börja kolla.

Okej, tack! Får kolla på det imorgon smile

512 Inlägg
23 mars 2015
Har du någon motorlampa som lyser som kan ge dig någon felkod?

Går bilen fett? Är tändstiften sotiga?

Spekulations varning, men om bilen går bättre nära soppatorsk kanske du har en spridare som läcker... =/ Isåfall bör du känna lukten av bensin om du tar bort tändstiftet även om bilen setat ett tag.

6 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
Tror det kan vara en eller kanske två spridare som läcker för att det är "fläckar" runt spridarna.

512 Inlägg
24 mars 2015
Är det det så bör en eller två cylindrar ha en mängd soppa i sig om bilen stått ett tag.

Är bilen svårartad? Har du tappat allt bränsletryck så du måste köra soppapumpen innan du kör igång startmotorn?

6 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
Är det det så bör en eller två cylindrar ha en mängd soppa i sig om bilen stått ett tag.

Är bilen svårartad? Har du tappat allt bränsletryck så du måste köra soppapumpen innan du kör igång startmotorn?

Bilen kördes senast idag. Lite trögstartad, behöver inte köra soppapumpen innan.

6 205 Inlägg
25 mars 2015
Hej!
Varierar varvtalet på tomgång så är det antagligen tomgångsmotorn, och den är lätt att göra ren. Ta bort den, spraya in "Bromsrengörare " och gör rent med tops! Det är nämligen så att tomgångsmotorns vridventil kärvar ibland pga avlagringar som samlas på ytorna av vridkolven.
Sen kan det naturligtvis vara andra fel så testa att spraya  startgas runt spridare och insug. Ökar varvtalet då så har du läckage där.

6 Inlägg
25 mars 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Varierar varvtalet på tomgång så är det antagligen tomgångsmotorn, och den är lätt att göra ren. Ta bort den, spraya in "Bromsrengörare " och gör rent med tops! Det är nämligen så att tomgångsmotorns vridventil kärvar ibland pga avlagringar som samlas på ytorna av vridkolven.
Sen kan det naturligtvis vara andra fel så testa att spraya  startgas runt spridare och insug. Ökar varvtalet då så har du läckage där.

Tack! Ska kolla på det så fort jag har tid. smile

512 Inlägg
25 mars 2015
jaka54 skrev:
Hej!

Det är ju en ganska känslig mekanism med div elektroniska delar i sig så jag skulle vara väldigt försiktig innan jag spruta in någonting i den. Kolla hur den ser ut först och provkör den innan du går vidare till att rengöra den och hör med någon kunnig vad som är säkert att använda.

Sök