Började mina dar som bilägare med att ta över farsans brukis, en gammal 740 GLT med B230 motor i. Bytte till en planad och matchportad 531 topp ihop med en V-kam. Den gick jämt med några B234or, men vill inte kalla den en raket. Idag hade jag nog slängt i en H-kam istället, de kostar inte mycket nya och bilen blir mera varvvillig, kan ju dock innebära att man behöver byta utväxling för att hålla varven uppe.
Har full förståelse för att du gillar dessa äldre bilar, gillar själv de äldre 240 men hade det varit jag hade jag sökt reda på en M50B25, M50TUB25 eller M52TUB28 ihop med en Getrag 260 och sänkt i. Dessa är inte jätte dyra och du har nära 200 hästkrafter i dessa utan att göra något. Getrag 260n är inte mycket att ha i turbosammanhang men duger gott för original effekten bara du inte kamikazeväxlar. Du bör kunna hitta någon gammal GDS E34 eller E39 med dessa saker plus motorstyrning i för kring 5 - 6 tkr.