DiwraZ skrev:
baltis skrev:
DiwraZ skrev:
Man får nog inte kalla andra användare för idiot, så jag låter bli det. Men jag måste ändå med eftertryck säga att du ska va tyst i denna fråga.
B230 är en väldigt driftsäker maskin och skulle säkert gå med smörjfett och en näve grus i tråget. Men vill man ha en väl fungerande motor som startar lätt i alla väder och inte konsumerar mer bensin än nödvändigt så sköter man vanlig basservice. Allt annat är idioti och dumma påhitt av dumsnåla fattiglappar som intr ska ha bil. Speciellt inte en vagn begåvad med en B230
Ok, får väl hålla med om att en oljeservice inte skadar dock är det på tok för överdrivet att göra det varje år om man bara kör 600 mil/året.
Hur ofta anser du att den ska servas?
Har det någon betydelse om motorn startar efter 1 eller 3 sekunder på starten?
Hur lång tid extra tar det för motorn att starta för varje 100 mil man väntar ut servicen?
Hur mycket mer bensin förbrukar motorn om man väljer att "vänta ut servicen"?
En bra olja kostar ju trots allt 100kr/litern för något annat kan du väl inte rekommendera - så eftersom du pratar ökad bränsleförbrukning måste man ju ställa detta i relation också.
Hoppas du tar dig tid att svara, samtalat med en del riktiga oljeexperter (dvs. inga forumriddare utan riktigt yrkesfolk) och tycker det är ett riktigt facinerande ämne.
TS bil och andra liknande går utmärkt på olja som kostar 37.25kr/liter eller motsvarande. Jag anser att en olja inte kan bytas för ofta.
Dina frågor du ställer upp har jag inget rakt svar på. Men en stackars motor som efter 5-10 ägare som bara fyllt på olja vid behov blir snart föremål för diskussion här i forumet varför den är svårstartad/går dåligt/har höga avgasvärden. Efter några års slarv med oljan är det tjära i tråget och hade det varit meningen hade biltillverkaren rekomenderat det. Jag är ingen förespråkare av dyra märkesoljor utan åker gärna med budget dito. Min XC70 är jag lite petnoga med men övriga vagnparken får billig olja ofta. ÖoB sålde tidigare "Super motorolja" som jag använt i många år och bara haft goda erfarenheter. De säljer nu Micro olja och den verkar funka oxå. Men visst går det att byta vart annat eller tredje år. Motorn kommer inte att packa ihop för det. Dock är det urbota löjligt att inte byta minst en gång per år. Den gamla regeln om 1000 mil håller jag inte med om men minst årligen ser jag som en självklarhet. Särskilt om man åker mycket korta sträckor.
Först kommer du med påståenden och när jag ber dig att backa upp dom så backar du ur, men sen kommer du med samma/liknande påståenden igen...
Det som jag dessutom tycker är riktigt lustigt är att du som självutnämnd expert påstår att en olja för 37.25 (antar mineralolja) är lika bra som en fin olja (minst 100kr/l).
Att du sen även säger att en olja inte kan bytas för ofta är också lustigt... varför inte ta en olja som behåller sina egenskaper längre från början (så behöver man inte byta lika ofta...).
Ska man snåla med oljekvaliten (som du förespråkar) varför ska man då vara frikostig med oljebytena?
Har inte miltalen och åren större relation till servicen än antalet ägare?
Varför ska man byta olja VARJE år? Varken motortillverkare eller oljetillverkare sätter detta som absolut krav, vad vet du som inte dom vet?
Måste säga att jag tycker du fallerar totalt i dina tama försök att backa upp dina resonemang, istället drar du upp "tjära i tråget".
Jag kan allafall erkänna att jag överdrev med att man aldrig behöver göra oljebyten i en b230, men att byta olja minst årligen om man dessutom inte ens kört 1000 mil ser jag som ren idioti och speciellt om man dessutom använder sig utav en skräpolja.
Edit: En liten edit igen, hoppas du tar dig tid att svara och då försöker använda dig bättre utav styckesindelning, blir lätt jobbigt att läsa text som är i en enda stor "klump".