3574
Sök

Starthjälp med kablar?

346 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
#1
Helloj.

Har alltid undrat över en sak...
Man ska på ett korrekt sätt koppla
pluspolen till pluspolen / minuspolen (jord) till ett jordat utrymme i motorhuven (varför).

varför krångla till det genom att försöka lokalisera jordat utrymme i motorhuven för?
varför inte bara:

pluspolen till pluspolen / minuspolen (jord) till minuspolen (jord)?

Trucker
1 418 Inlägg
5 april 2015
#2
inte direkt i motorhuven, utan mer under motorhuven, typ motorn är jordad, så där kan man jorda..

men alla gånger jag kör starthjälp så kör jag plus till plus och minus till minus, alltid funkar smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

4 489 Inlägg
5 april 2015
#3
för att du ska undvika gnistbildning,ett exploderande batt ,är inget du vill uppleva..

2 041 Inlägg
5 april 2015
#4
zzr94092 skrev:
för att du ska undvika gnistbildning,ett exploderande batt ,är inget du vill uppleva..

Inte undviker man gnistbildning för att man väljer att jorda på annat ställe än minuspolen på batteriet i bilen som behöver starthjälp (eller bilen som ger starthjälp).

Däremot så bildas knallgas när ett blybatteri laddas (och även vid urladdning) och har man då jordat på minuspolen och gnista uppstår när man tar bort kabeln så är det stor risk att eventuell knallgas antänds och det blir en explosion.

Därför är det bäst att jorda långt bort från batteriet för att eventuell knallgas inte ska antändas av gnistan som uppstår när man ansluter och bryter.

När man ger starthjälp så kopplar man först ihop pluspolerna på båda bilarna.
Efter det så kopplar man in minus på det batteri man misstänker har mera knallgas. Slutligen så har man en klämma kvar som man ska ansluta så långt bort från batteriet som möjligt för det är först nu det blir en gnista.

Och när man kopplar bort så ska man först alltid koppla bort den klämma man anslöt sist.

7 486 Inlägg
5 april 2015
#5
zzr94092 skrev:
för att du ska undvika gnistbildning,ett exploderande batt ,är inget du vill uppleva..

Kan väl inte inträffa med moderna slutna batterier?
roll

4 489 Inlägg
5 april 2015
#6
har alla sådana batt, tror nog inte det..

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 april 2015
#7
Är det någon här som personligen har lyckats antända knallgasen vid hjälpstart. Vanligtvis står man ju på en blåsig parkering vid dessa tillfällen och då fläktas dessa små mängder knallgas bort och det blir helt riskfritt. Att stå inomhus i perfekta förhållanden utgör en liten risk. Men inte i höstmörkret ute i verkligheten

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

293 Inlägg
5 april 2015
#8
DiwraZ skrev:
Är det någon här som personligen har lyckats antända knallgasen vid hjälpstart. Vanligtvis står man ju på en blåsig parkering vid dessa tillfällen och då fläktas dessa små mängder knallgas bort och det blir helt riskfritt. Att stå inomhus i perfekta förhållanden utgör en liten risk. Men inte i höstmörkret ute i verkligheten

Nej aldrig :-)

Däremot har jag råkat ut för att ett svetsstänk-gnista fått ett lastbilsbatteri att explodera en liten bit bort, inte skoj alls....

7 486 Inlägg
5 april 2015
#9
DiwraZ skrev:
Är det någon här som personligen har lyckats antända knallgasen vid hjälpstart. Vanligtvis står man ju på en blåsig parkering vid dessa tillfällen och då fläktas dessa små mängder knallgas bort och det blir helt riskfritt. Att stå inomhus i perfekta förhållanden utgör en liten risk. Men inte i höstmörkret ute i verkligheten

I agree.cool

12 Inlägg
5 april 2015
#10
Japp! Jag har råkat ut för ett batteri som vid start small så det for bitar överallt. Som tur är stod ingen vid motorutrymmet då. Kablarna anslöts direkt mellan polerna och jordad i blocket, och förmodligen var det ej ordentlig kontakt så att det vid startögonblicket blev gnistor och batteriet fick sopas ihop fem meter runt bilen. Sååå... den som tror att det inte kan hända har helt fel. Hände utomhus.
Se till att det är ordentlig kontakt. Knallgas är inte att leka med.


Forummoderator
26 389 Inlägg
5 april 2015
#11
DiwraZ skrev:
Är det någon här som personligen har lyckats antända knallgasen vid hjälpstart. Vanligtvis står man ju på en blåsig parkering vid dessa tillfällen och då fläktas dessa små mängder knallgas bort och det blir helt riskfritt. Att stå inomhus i perfekta förhållanden utgör en liten risk. Men inte i höstmörkret ute i verkligheten

Aldrig någonsin.
Däremot så har jag varit med om i villervallan missat vilken som varit plus och minus på batteriet, och försökt kabla igång bilen, med ytterst klent resultat som följd.
Det var på en mörk parkering - mitt i natten - med snö upp till kängskaften och ett pressat tidsschema. Min dåvarande tjänstebil, en Skoda Fabia hade praktiskt taget skopat in all snö i fronten så generatorn inte hade gett laddning och fordonet i fråga hade dött efter ett tjuvstopp.
När vi lös på batteriet med ficklamporna så såg det ut som att plus var plus och minus var minus, därför att det av någon underlig anledning var så grova kablar som gick till minuspolen.
Märkningarna på batteriet doldes av bilens smått idiotiska plastdetaljer.

Resulterade i en uppbrunnen startkabel innan felet uppdagades.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 april 2015
#12
Pagreg skrev:
Japp! Jag har råkat ut för ett batteri som vid start small så det for bitar överallt. Som tur är stod ingen vid motorutrymmet då. Kablarna anslöts direkt mellan polerna och jordad i blocket, och förmodligen var det ej ordentlig kontakt så att det vid startögonblicket blev gnistor och batteriet fick sopas ihop fem meter runt bilen. Sååå... den som tror att det inte kan hända har helt fel. Hände utomhus.
Se till att det är ordentlig kontakt. Knallgas är inte att leka med.

Då tar jag ett halvt steg bakåt...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök