DiwraZ skrev:
Är det någon här som personligen har lyckats antända knallgasen vid hjälpstart. Vanligtvis står man ju på en blåsig parkering vid dessa tillfällen och då fläktas dessa små mängder knallgas bort och det blir helt riskfritt. Att stå inomhus i perfekta förhållanden utgör en liten risk. Men inte i höstmörkret ute i verkligheten
Aldrig någonsin.
Däremot så har jag varit med om i villervallan missat vilken som varit plus och minus på batteriet, och försökt kabla igång bilen, med ytterst klent resultat som följd.
Det var på en mörk parkering - mitt i natten - med snö upp till kängskaften och ett pressat tidsschema. Min dåvarande tjänstebil, en Skoda Fabia hade praktiskt taget skopat in all snö i fronten så generatorn inte hade gett laddning och fordonet i fråga hade dött efter ett tjuvstopp.
När vi lös på batteriet med ficklamporna så såg det ut som att plus var plus och minus var minus, därför att det av någon underlig anledning var så grova kablar som gick till minuspolen.
Märkningarna på batteriet doldes av bilens smått idiotiska plastdetaljer.
Resulterade i en uppbrunnen startkabel innan felet uppdagades.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.