3583
Sök

När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?

Evildan
16 april 2015
#61
frasse4 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
torsen skrev:
Fossilbilen kommer aldrig att slås ut av el/hybrider. En skatteteknisk modenyck som etanoldrift.

Dels för att fossilbilarna förbrukar allt mindre bränsle och att man inom en snar framtid kommer kunna framställa syntetisk bensin/diesel.

Dels för att det inte existerar så mycket tungmetaller som krävs för att framställa de dyra, känsliga(kyla & värme), och miljö samt arbetsmiljöfarliga batterierna/ackumulatorerna.
För närvarande är det till stor del barnarbete att i fattiga/underutvecklade länder att söka tungmetallerna.
Eftersom kärnkraft enligt vissa kretsar (vänster-/miljömuppar) är farligt så återstår endast att elda brunkol, med de emmisioner som alstras, i överskådlig framtid.
Sol- och vindkraft kommer aldrig att kunna producera den mängd elenergi som krävs som för att ersätta fossilbilarnas allt mindre förbrukning av flytande bränsle.

Härutöver, men det hör inte hit, hur kan någon med normala vomeringsreflexer köpa en Prius.
På den nivån äter man väl tång och klär sig i sjögräs samt bor i vasshyddor
.

Sådana här inlägg är bara för söta... Snacka om att missa bussen! Nu är det läggdags men lär återkomma i frågan... Under tiden kan du leta upp källor på dina åsikter.

Varför startar du en tråd där du frågar vad folk tycker om en fråga och sedan hånar du deras åsikter?

Varför tror du att den citerade skribenten ges en dylik reaktion?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p4202327
Inlägg #66 där jag ger min syn gällande beteende hos dom som har svårt för att det finns dom som gillar bilar som avviker från "normen" och i detta fall Prius.
Förutom att vi i tråden konstaterat att det finns mycket pengar att spara på att köra Prius har vi även upptäckt ett återkommande beteende hos så kallade Priushatare.
Dessa vräker ur sig än den ena än den andra flosklen utan att sedan kunna påvisa riktigheten i vad dom skrivit för att enligt god tradition istället gå över till att ändra på förutsättningarna för den av dom själva startade diskussionen.
Denna som senare alltid utmynnar i regelrätta påhopp gällande motståndets smak eller sexualitet.
Mitt förstånd säger mig att dylika individer är fullständigt meningslösa att försöka föra en konkret diskussion med då deras agenda verkar vara att enbart misskreditera något som dom i regel inte har någon kunskap eller erfarenhet om vilket dom gärna själva påvisar med just sina floskler och känslomässiga antaganden. Inte helt olikt en onykter tonåring som får svar på tal, då tas offerkåpan på direkt utan någon som helst förståelse att om man vräker skit på någon med ett kränkande språk så vräker opponenten givetvis skit tillbaka utan då grinas det istället över att man känner sig kränkt eller hånad.
Mig veterligen har varken jag eller någon utav de andra skribenterna i denna tråd som försöker påvisa både de ekonomiska såsom de miljömässiga fördelarna "flinged shit" mot någon som inte själv har utryckt sig ohövligt eller även kränkande.
Har någon en annan åsikt var då så vänlig att länka in var detta skett i tråden, och glöm för all del inte att bifoga texten som det svaras på.

För övrigt tycker jag att det är ynkligt att inte kunna ta till sig information utan istället svara avvikande med ytterligare floskler.
Senast redigerat av Evildan (16 april 2015)

Evildan
16 april 2015
#62
insen skrev:
för att det är hybridsmurfen?, normalt i dessa kretsar, evilidan är dock värre.


Ren el bil har många år kvar innan den kan ta över, främst pga räckvidden i normala bilar

Hybrid är iallafall vad jag ser här omkring ganska etablerat dock främst hos företag



För mig är den framförallt den dåliga prestandan som sätter stopp, vilket Evilidan och jag diskuterat tidigare.

Utveckla gärna detta, vad du menar.
Är det något du anser att jag har skrivit något olämpligt till någon så länka till den tråden och vilket inlägg du tänker på så kan vi alla läsa vilken typ av inlägg jag då svarat på.

Som vi diskuterat innan, prestanda finns, men den har en merkostnad precis som för en "traditionellt" driven personbil.

Forummoderator
18 003 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
#63
Evildan skrev:
frasse4 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Sådana här inlägg är bara för söta... Snacka om att missa bussen! Nu är det läggdags men lär återkomma i frågan... Under tiden kan du leta upp källor på dina åsikter.

Varför startar du en tråd där du frågar vad folk tycker om en fråga och sedan hånar du deras åsikter?

Varför tror du att den citerade skribenten ges en dylik reaktion?

Inte så svåra ord Evildan. Jag orkade inte ens kommentera inlägget. Men på förkommen anledning: KÄLLOR!
Blir lite irriterad nu!
- Tror frasse4 att olja finns för evigt? Källa?
- Tror frasse4 att jorden klarar hur mycket som helst?
- Tror frasse4 att en Prius är mer miljöfarlig än -som exempel- Volvo V70 bensinare?
- Tror frasse4 att jag kör en miljö-hybrid för jag bryr mig om miljön?
- Osv...

Källor på detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
16 april 2015
#64
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:

Varför startar du en tråd där du frågar vad folk tycker om en fråga och sedan hånar du deras åsikter?

Varför tror du att den citerade skribenten ges en dylik reaktion?

Inte så svåra ord Evildan. Jag orkade inte ens kommentera inlägget. Men på förkommen anledning: KÄLLOR!
Blir lite irriterad nu!
- Tror frasse4 att olja finns för evigt? Källa?
- Tror frasse4 att jorden klarar hur mycket som helst?
- Tror frasse4 att en Prius är mer miljöfarlig än -som exempel- Volvo V70 bensinare?
- Tror frasse4 att jag kör en miljö-hybrid för jag bryr mig om miljön?
- Osv...

Källor på detta?

Jag råkade utveckla mig lite hoppas att det inte blev för mycket text bara.

Jag vet ju att du är en pingvinkramare av rang. big_smile

736 Inlägg
16 april 2015
#65
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:

Varför startar du en tråd där du frågar vad folk tycker om en fråga och sedan hånar du deras åsikter?

Varför tror du att den citerade skribenten ges en dylik reaktion?

Inte så svåra ord Evildan. Jag orkade inte ens kommentera inlägget. Men på förkommen anledning: KÄLLOR!
Blir lite irriterad nu!
- Tror frasse4 att olja finns för evigt? Källa?
- Tror frasse4 att jorden klarar hur mycket som helst?
- Tror frasse4 att en Prius är mer miljöfarlig än -som exempel- Volvo V70 bensinare?
- Tror frasse4 att jag kör en miljö-hybrid för jag bryr mig om miljön?
- Osv...

Källor på detta?

Ok, jag tänker att du ser mig som en priushatare, men så är det inte alls. Vad jag försökt förmedla tidigare i tråden är att jag är emot miljöargumentet då största miljöpåverkan oftast inte ligger i saker i fråga utan i hur den brukar (vilket Evildan redan visat uträkningar på). Enklaste exemplet är väl en elbil som laddas med kolkraftsel... På samma sätt kan man inte direkt säga att en Bensin-V70 är sämre än en Prius för miljön, för det beror på brukaren. Såklart sett över en stor population är en prius mer miljövänlig än en V70. Men på individnivå tycker jag det känns helt fel att exempelvis ha koldoixidbaserad skatt utan möjlighet att få reduktion om man exempelvis klimatkompenserar för sina utsläpp. Det skulle ju kunna göra mycket mer för miljön!

Jag tror ingen har missat att du sagt att du inte köpt en prius för miljön utan för att det blir billigare och jag har redan svarat att jag absolut kan förstå att man väljer en hybrid för att man räknar hem kalkylen på tankningen...


736 Inlägg
16 april 2015
#66
Evildan skrev:
Som vi diskuterat innan, prestanda finns, men den har en merkostnad precis som för en "traditionellt" driven personbil.

Men jag undrar om högre prestanda i en hybridbil verkligen betalar sig... En V60 D6 (laddhybrid) med 225 hk diesel + 60 hk elmotor kostar ju runt 600 kkr, en ren diesel med motsvarande prestanda kan nog hittas runt 400 kkr.

Jag körde nyligen en D6:a ca 500 km och landade på 0,53 l/mil (mycket motorväg) med eccodriving. Motsvarande diesel enligt ovan kanske skulle klara samma resa på 0,60. Så med den körcykeln är besparingen runt (0,60-0,53)*13kr = 0,91 kr/mil. Så man måste köra 220.000 mil innan man sparat in kostnaden. Men såklart beror på körcykeln, men nu är vi tillbaka på hur man brukar fordonet igen...


Evildan
16 april 2015
#67
frasse4 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Varför tror du att den citerade skribenten ges en dylik reaktion?

Inte så svåra ord Evildan. Jag orkade inte ens kommentera inlägget. Men på förkommen anledning: KÄLLOR!
Blir lite irriterad nu!
- Tror frasse4 att olja finns för evigt? Källa?
- Tror frasse4 att jorden klarar hur mycket som helst?
- Tror frasse4 att en Prius är mer miljöfarlig än -som exempel- Volvo V70 bensinare?
- Tror frasse4 att jag kör en miljö-hybrid för jag bryr mig om miljön?
- Osv...

Källor på detta?

Ok, jag tänker att du ser mig som en priushatare, men så är det inte alls. Vad jag försökt förmedla tidigare i tråden är att jag är emot miljöargumentet då största miljöpåverkan oftast inte ligger i saker i fråga utan i hur den brukar (vilket Evildan redan visat uträkningar på). Enklaste exemplet är väl en elbil som laddas med kolkraftsel... På samma sätt kan man inte direkt säga att en Bensin-V70 är sämre än en Prius för miljön, för det beror på brukaren. Såklart sett över en stor population är en prius mer miljövänlig än en V70. Men på individnivå tycker jag det känns helt fel att exempelvis ha koldoixidbaserad skatt utan möjlighet att få reduktion om man exempelvis klimatkompenserar för sina utsläpp. Det skulle ju kunna göra mycket mer för miljön!

Jag tror ingen har missat att du sagt att du inte köpt en prius för miljön utan för att det blir billigare och jag har redan svarat att jag absolut kan förstå att man väljer en hybrid för att man räknar hem kalkylen på tankningen...

Vad menas?

Jo det är den, vilket jag visade med länken gällande utsläpp vid tillverkning och nyttjande där en Prius högre tillverkningsutsläpp kompenseras redan vid ca 4400mil jämfört med en personbil i Golfklassen vilket i realiteten blir ännu tidigare jämfört mot en V70 som är törstigare än den jämnstora personbilen. Vid ett enda tillfälle kan V70 vara ett bättre mlijöval och det är om den under hela sin livstid körs ännu kortare än den Golfklassade personbilens 4400mil.
Senast redigerat av Evildan (16 april 2015)

Evildan
16 april 2015
#68
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
Som vi diskuterat innan, prestanda finns, men den har en merkostnad precis som för en "traditionellt" driven personbil.

Men jag undrar om högre prestanda i en hybridbil verkligen betalar sig... En V60 D6 (laddhybrid) med 225 hk diesel + 60 hk elmotor kostar ju runt 600 kkr, en ren diesel med motsvarande prestanda kan nog hittas runt 400 kkr.

Jag körde nyligen en D6:a ca 500 km och landade på 0,53 l/mil (mycket motorväg) med eccodriving. Motsvarande diesel enligt ovan kanske skulle klara samma resa på 0,60. Så med den körcykeln är besparingen runt (0,60-0,53)*13kr = 0,91 kr/mil. Så man måste köra 220.000 mil innan man sparat in kostnaden. Men såklart beror på körcykeln, men nu är vi tillbaka på hur man brukar fordonet igen...

Där brister ditt argument, du lever vidare på tror och kanske, fakta är vad som krävs för att föra en diskussion vidare inte känslomässiga argument.

Vilken Dieselbil har likvärdiga prestanda med en V60D6? Både utrymme, pris, komfort, motorstyrka och hur mycket förbrukar den?
Utan detta att jämföra med har vi inget underlag att diskutera vidare.

736 Inlägg
16 april 2015
#69
Evildan skrev:
frasse4 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Inte så svåra ord Evildan. Jag orkade inte ens kommentera inlägget. Men på förkommen anledning: KÄLLOR!
Blir lite irriterad nu!
- Tror frasse4 att olja finns för evigt? Källa?
- Tror frasse4 att jorden klarar hur mycket som helst?
- Tror frasse4 att en Prius är mer miljöfarlig än -som exempel- Volvo V70 bensinare?
- Tror frasse4 att jag kör en miljö-hybrid för jag bryr mig om miljön?
- Osv...

Källor på detta?

Ok, jag tänker att du ser mig som en priushatare, men så är det inte alls. Vad jag försökt förmedla tidigare i tråden är att jag är emot miljöargumentet då största miljöpåverkan oftast inte ligger i saker i fråga utan i hur den brukar (vilket Evildan redan visat uträkningar på). Enklaste exemplet är väl en elbil som laddas med kolkraftsel... På samma sätt kan man inte direkt säga att en Bensin-V70 är sämre än en Prius för miljön, för det beror på brukaren. Såklart sett över en stor population är en prius mer miljövänlig än en V70. Men på individnivå tycker jag det känns helt fel att exempelvis ha koldoixidbaserad skatt utan möjlighet att få reduktion om man exempelvis klimatkompenserar för sina utsläpp. Det skulle ju kunna göra mycket mer för miljön!

Jag tror ingen har missat att du sagt att du inte köpt en prius för miljön utan för att det blir billigare och jag har redan svarat att jag absolut kan förstå att man väljer en hybrid för att man räknar hem kalkylen på tankningen...

Vad menas?

Jo det är den, vilket jag visade med länken gällande utsläpp vid tillverkning och nyttjande där en Prius högre tillverkningsutsläpp kompenseras redan vid ca 4400mil jämfört med en personbil i Golfklassen vilket i realiteten blir ännu tidigare jämfört mot en V70 som är törstigare än den jämnstora personbilen. Vid ett enda tillfälle kan V70 vara ett bättre mlijöval och det är om den under hela sin livstid körs ännu kortare än den Golfklassade personbilens 4400mil.

Nej den som kör V70:n kan köpa utsläppsrätter eller på annat sätt finansiera projekt som minskar koldioxidutsläpp vilket gör att individen släpper ut mindre än en priusägare som kör lika långt...


Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2015
#70
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:

Ok, jag tänker att du ser mig som en priushatare, men så är det inte alls. Vad jag försökt förmedla tidigare i tråden är att jag är emot miljöargumentet då största miljöpåverkan oftast inte ligger i saker i fråga utan i hur den brukar (vilket Evildan redan visat uträkningar på). Enklaste exemplet är väl en elbil som laddas med kolkraftsel... På samma sätt kan man inte direkt säga att en Bensin-V70 är sämre än en Prius för miljön, för det beror på brukaren. Såklart sett över en stor population är en prius mer miljövänlig än en V70. Men på individnivå tycker jag det känns helt fel att exempelvis ha koldoixidbaserad skatt utan möjlighet att få reduktion om man exempelvis klimatkompenserar för sina utsläpp. Det skulle ju kunna göra mycket mer för miljön!

Jag tror ingen har missat att du sagt att du inte köpt en prius för miljön utan för att det blir billigare och jag har redan svarat att jag absolut kan förstå att man väljer en hybrid för att man räknar hem kalkylen på tankningen...

Vad menas?

Jo det är den, vilket jag visade med länken gällande utsläpp vid tillverkning och nyttjande där en Prius högre tillverkningsutsläpp kompenseras redan vid ca 4400mil jämfört med en personbil i Golfklassen vilket i realiteten blir ännu tidigare jämfört mot en V70 som är törstigare än den jämnstora personbilen. Vid ett enda tillfälle kan V70 vara ett bättre mlijöval och det är om den under hela sin livstid körs ännu kortare än den Golfklassade personbilens 4400mil.

Nej den som kör V70:n kan köpa utsläppsrätter eller på annat sätt finansiera projekt som minskar koldioxidutsläpp vilket gör att individen släpper ut mindre än en priusägare som kör lika långt...

Är det inte bara smidigare att köpa "en mer miljövänlig bil"?

Kan köpa argumentet för vissa bilar, exempelvis en V70 kommer -aldrig- falla in i den kategorin dock.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
16 april 2015
#71
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:

Ok, jag tänker att du ser mig som en priushatare, men så är det inte alls. Vad jag försökt förmedla tidigare i tråden är att jag är emot miljöargumentet då största miljöpåverkan oftast inte ligger i saker i fråga utan i hur den brukar (vilket Evildan redan visat uträkningar på). Enklaste exemplet är väl en elbil som laddas med kolkraftsel... På samma sätt kan man inte direkt säga att en Bensin-V70 är sämre än en Prius för miljön, för det beror på brukaren. Såklart sett över en stor population är en prius mer miljövänlig än en V70. Men på individnivå tycker jag det känns helt fel att exempelvis ha koldoixidbaserad skatt utan möjlighet att få reduktion om man exempelvis klimatkompenserar för sina utsläpp. Det skulle ju kunna göra mycket mer för miljön!

Jag tror ingen har missat att du sagt att du inte köpt en prius för miljön utan för att det blir billigare och jag har redan svarat att jag absolut kan förstå att man väljer en hybrid för att man räknar hem kalkylen på tankningen...

Vad menas?

Jo det är den, vilket jag visade med länken gällande utsläpp vid tillverkning och nyttjande där en Prius högre tillverkningsutsläpp kompenseras redan vid ca 4400mil jämfört med en personbil i Golfklassen vilket i realiteten blir ännu tidigare jämfört mot en V70 som är törstigare än den jämnstora personbilen. Vid ett enda tillfälle kan V70 vara ett bättre mlijöval och det är om den under hela sin livstid körs ännu kortare än den Golfklassade personbilens 4400mil.

Nej den som kör V70:n kan köpa utsläppsrätter eller på annat sätt finansiera projekt som minskar koldioxidutsläpp vilket gör att individen släpper ut mindre än en priusägare som kör lika långt...

Det har ju absolut ingenting med själva bilen som sådan att göra vilket var det som diskuterades, den släpper fortfarande ut mer.
Du har alltså inga sakliga argument gällande bilens miljöpåverkan inte individens och därav ändrar förutsättningarna för diskussionen?

(uträkningen BTW gällande break even har inte jag gjort utan det var en annan medlem som tog sig tiden).

736 Inlägg
16 april 2015
#72
Evildan skrev:
frasse4 skrev:
Evildan skrev:

Vad menas?

Jo det är den, vilket jag visade med länken gällande utsläpp vid tillverkning och nyttjande där en Prius högre tillverkningsutsläpp kompenseras redan vid ca 4400mil jämfört med en personbil i Golfklassen vilket i realiteten blir ännu tidigare jämfört mot en V70 som är törstigare än den jämnstora personbilen. Vid ett enda tillfälle kan V70 vara ett bättre mlijöval och det är om den under hela sin livstid körs ännu kortare än den Golfklassade personbilens 4400mil.

Nej den som kör V70:n kan köpa utsläppsrätter eller på annat sätt finansiera projekt som minskar koldioxidutsläpp vilket gör att individen släpper ut mindre än en priusägare som kör lika långt...

Det har ju absolut ingenting med själva bilen som sådan att göra vilket var det som diskuterades, den släpper fortfarande ut mer.
Du har alltså inga sakliga argument gällande bilens miljöpåverkan inte individens och därav ändrar förutsättningarna för diskussionen?

(uträkningen BTW gällande break even har inte jag gjort utan det var en annan medlem som tog sig tiden).

Men du tar ju lika mycket för givet att man ska köra 4401 mil innan man gör jämförelsen, annars borde väl det bästa vara att göra jämförelsen när bilarna rullar ut från fabriken? Annars har ju även du blandat in individen, bland annat dess körcykel som ju är ett fritt val...

Jag har inte ändrat några förutsättningar, det är det jag menat hela tiden, det handlar om individen...


Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2015
#73
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:

Nej den som kör V70:n kan köpa utsläppsrätter eller på annat sätt finansiera projekt som minskar koldioxidutsläpp vilket gör att individen släpper ut mindre än en priusägare som kör lika långt...

Det har ju absolut ingenting med själva bilen som sådan att göra vilket var det som diskuterades, den släpper fortfarande ut mer.
Du har alltså inga sakliga argument gällande bilens miljöpåverkan inte individens och därav ändrar förutsättningarna för diskussionen?

(uträkningen BTW gällande break even har inte jag gjort utan det var en annan medlem som tog sig tiden).

Men du tar ju lika mycket för givet att man ska köra 4401 mil innan man gör jämförelsen, annars borde väl det bästa vara att göra jämförelsen när bilarna rullar ut från fabriken? Annars har ju även du blandat in individen, bland annat dess körcykel som ju är ett fritt val...

Jag har inte ändrat några förutsättningar, det är det jag menat hela tiden, det handlar om individen...

Då kan du lika bra säga "min XXXXX vinner, den dricker visserligen 7L/milen, men den har bara rullat 500m på 12 år" osv.

Givetvis är det intressanta vad bilens -totala- miljöavtryck är, under hela livslängden. Inte när den rullar ut från fabrik.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
16 april 2015
#74
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:

Nej den som kör V70:n kan köpa utsläppsrätter eller på annat sätt finansiera projekt som minskar koldioxidutsläpp vilket gör att individen släpper ut mindre än en priusägare som kör lika långt...

Det har ju absolut ingenting med själva bilen som sådan att göra vilket var det som diskuterades, den släpper fortfarande ut mer.
Du har alltså inga sakliga argument gällande bilens miljöpåverkan inte individens och därav ändrar förutsättningarna för diskussionen?

(uträkningen BTW gällande break even har inte jag gjort utan det var en annan medlem som tog sig tiden).

Men du tar ju lika mycket för givet att man ska köra 4401 mil innan man gör jämförelsen, annars borde väl det bästa vara att göra jämförelsen när bilarna rullar ut från fabriken? Annars har ju även du blandat in individen, bland annat dess körcykel som ju är ett fritt val...

Jag har inte ändrat några förutsättningar, det är det jag menat hela tiden, det handlar om individen...

Jo, jag har det märkliga synsättet att den som köper bilen även tänker köra den.

Då antar jag med tanke på vad du skriver att du har siffrorna gällande hur mycket Co2 utsläpp tillverkningen av en V70genererar?
Denna V70 som väger ca 300kg mer, som har petroleumbaserade polymerer i sin inredning samt även eventuell skinnklädsel till skillnad från Priusen.

För att gå den väldigt enkla vägen, Priusägaren köper lika många utsläppsrätter som sin granne V70 ägaren, och vips är det återigen Priusägaren som släpper ut mindre.

736 Inlägg
16 april 2015
#75
Evildan skrev:
frasse4 skrev:
Evildan skrev:

Det har ju absolut ingenting med själva bilen som sådan att göra vilket var det som diskuterades, den släpper fortfarande ut mer.
Du har alltså inga sakliga argument gällande bilens miljöpåverkan inte individens och därav ändrar förutsättningarna för diskussionen?

(uträkningen BTW gällande break even har inte jag gjort utan det var en annan medlem som tog sig tiden).

Men du tar ju lika mycket för givet att man ska köra 4401 mil innan man gör jämförelsen, annars borde väl det bästa vara att göra jämförelsen när bilarna rullar ut från fabriken? Annars har ju även du blandat in individen, bland annat dess körcykel som ju är ett fritt val...

Jag har inte ändrat några förutsättningar, det är det jag menat hela tiden, det handlar om individen...

Jo, jag har det märkliga synsättet att den som köper bilen även tänker köra den.

Då antar jag med tanke på vad du skriver att du har siffrorna gällande hur mycket Co2 utsläpp tillverkningen av en V70genererar?
Denna V70 som väger ca 300kg mer, som har petroleumbaserade polymerer i sin inredning samt även eventuell skinnklädsel till skillnad från Priusen.

För att gå den väldigt enkla vägen, Priusägaren köper lika många utsläppsrätter som sin granne V70 ägaren, och vips är det återigen Priusägaren som släpper ut mindre.

Sure, visst kan man säga så. Tror min poäng börjar falla på plats, men kan inte jämföra miljöpåverkan mellan två bilar rakt av... alltså kan man inte säga att en är bättre för miljön än den andra rakt av.

Gällande förbrukning för mer motorstarka hybrider håller jag helt med att det är min åsikt (men inte helt orealistiska siffror kan du väl hålla med om). Finns säkert någon användare på garaget som sitter med en BMW 330d exempelvis som kan svara bättre...


Evildan
16 april 2015
#76
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:

Men du tar ju lika mycket för givet att man ska köra 4401 mil innan man gör jämförelsen, annars borde väl det bästa vara att göra jämförelsen när bilarna rullar ut från fabriken? Annars har ju även du blandat in individen, bland annat dess körcykel som ju är ett fritt val...

Jag har inte ändrat några förutsättningar, det är det jag menat hela tiden, det handlar om individen...

Jo, jag har det märkliga synsättet att den som köper bilen även tänker köra den.

Då antar jag med tanke på vad du skriver att du har siffrorna gällande hur mycket Co2 utsläpp tillverkningen av en V70genererar?
Denna V70 som väger ca 300kg mer, som har petroleumbaserade polymerer i sin inredning samt även eventuell skinnklädsel till skillnad från Priusen.

För att gå den väldigt enkla vägen, Priusägaren köper lika många utsläppsrätter som sin granne V70 ägaren, och vips är det återigen Priusägaren som släpper ut mindre.

Sure, visst kan man säga så. Tror min poäng börjar falla på plats, men kan inte jämföra miljöpåverkan mellan två bilar rakt av... alltså kan man inte säga att en är bättre för miljön än den andra rakt av.

Gällande förbrukning för mer motorstarka hybrider håller jag helt med att det är min åsikt (men inte helt orealistiska siffror kan du väl hålla med om). Finns säkert någon användare på garaget som sitter med en BMW 330d exempelvis som kan svara bättre...

Hade du några siffror gällande utsläppen eller energiåtgång vid tillverkning av V70 eller gav du upp när du insåg att även där är Volvon den skitigare av de tu?

Självklart jämför man två bilar rakt av på lika villkor, annars finns det inget underlag att jämföra.
Vad du vill förmedla med att vilja påvisa hur ett brukande av ett fordon påverkar ett utsläpp är inget som undgått mig, jag anser däremot att du resonerar galet när det jämförs fordon emellan och som jag skrev innan inte individerna som äger dom. V70snubben kanske enbart äter rotfrukter och klär sig begagnade kläder samt cyklar till jobbet, men hans bil är inte renare för det även om individens totala utsläpp kanske blir lägre än Priuskillen som äter nötkött var dag och köper ny skinnjacka varannan månad, men fortfarande har inte det ett något med bilen att göra.
Förstår du min aspekt av problemen med ditt resonemang när det är två bilar som jämförs och inte personers beteende?


Du får uppdatera mig gällande din åsikt gällande motorstarka hybrider.

736 Inlägg
16 april 2015
#77
Evildan skrev:
frasse4 skrev:
Evildan skrev:

Jo, jag har det märkliga synsättet att den som köper bilen även tänker köra den.

Då antar jag med tanke på vad du skriver att du har siffrorna gällande hur mycket Co2 utsläpp tillverkningen av en V70genererar?
Denna V70 som väger ca 300kg mer, som har petroleumbaserade polymerer i sin inredning samt även eventuell skinnklädsel till skillnad från Priusen.

För att gå den väldigt enkla vägen, Priusägaren köper lika många utsläppsrätter som sin granne V70 ägaren, och vips är det återigen Priusägaren som släpper ut mindre.

Sure, visst kan man säga så. Tror min poäng börjar falla på plats, men kan inte jämföra miljöpåverkan mellan två bilar rakt av... alltså kan man inte säga att en är bättre för miljön än den andra rakt av.

Gällande förbrukning för mer motorstarka hybrider håller jag helt med att det är min åsikt (men inte helt orealistiska siffror kan du väl hålla med om). Finns säkert någon användare på garaget som sitter med en BMW 330d exempelvis som kan svara bättre...

Hade du några siffror gällande utsläppen eller energiåtgång vid tillverkning av V70 eller gav du upp när du insåg att även där är Volvon den skitigare av de tu?

Självklart jämför man två bilar rakt av på lika villkor, annars finns det inget underlag att jämföra.
Vad du vill förmedla med att vilja påvisa hur ett brukande av ett fordon påverkar ett utsläpp är inget som undgått mig, jag anser däremot att du resonerar galet när det jämförs fordon emellan och som jag skrev innan inte individerna som äger dom. V70snubben kanske enbart äter rotfrukter och klär sig begagnade kläder samt cyklar till jobbet, men hans bil är inte renare för det även om individens totala utsläpp kanske blir lägre än Priuskillen som äter nötkött var dag och köper ny skinnjacka varannan månad, men fortfarande har inte det ett något med bilen att göra.
Förstår du min aspekt av problemen med ditt resonemang när det är två bilar som jämförs och inte personers beteende?


Du får uppdatera mig gällande din åsikt gällande motorstarka hybrider.

Men jag har aldrig uppgett att utsläppen vid tillverkningen av en v70 är mindre än en prius? Det är bara du själv som säger att en V70 är mer miljövänlig förutsatt att den körs väldigt kort. Sedan slänger du dig med att den skulle påverka mer på grund av sin större vikt samt att all plast i den är petroliumbaserad. Känns som att det är du som får presentera lite källor på dina påstående eftersom det är så viktigt för dig...


Evildan
16 april 2015
#78
Då du inte visar upp några siffror tog jag mig friheten att söka upp bägge företagens årsrapporter från 2012 givetvis med länkar så uppgifterna går att verifiera vilket inte sker så ofta från opponenter i dylika diskussioner.


Volvo 2012
Tillverkade: 427840st.
Energiåtgång: 776587 MWh.
1.815kWh/enhet.
Snittutsläpp: 131,0gCo2/100km per enhet.
http://www.volvocars.com/intl/about/our … volvo-cars


Toyota 2012
Sålda i  Europa: 109478st.
Energiåtgång: 1.779kWh/enhet.
Snittutsläpp: 121,8gCo2/100km per enhet.
http://www.toyota-europe.com/world-of-t … -2013.json
Senast redigerat av Evildan (16 april 2015)

8 883 Inlägg
16 april 2015
#79
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:

Varför startar du en tråd där du frågar vad folk tycker om en fråga och sedan hånar du deras åsikter?

Varför tror du att den citerade skribenten ges en dylik reaktion?

Inte så svåra ord Evildan. Jag orkade inte ens kommentera inlägget. Men på förkommen anledning: KÄLLOR!
Blir lite irriterad nu!
- Tror frasse4 att olja finns för evigt? Källa?
- Tror frasse4 att jorden klarar hur mycket som helst?
- Tror frasse4 att en Prius är mer miljöfarlig än -som exempel- Volvo V70 bensinare?
- Tror frasse4 att jag kör en miljö-hybrid för jag bryr mig om miljön?
- Osv...

Källor på detta?

Hur ska man kunna ange källa till den egna åsikten?

Fotograf på tierpidag.se

Evildan
16 april 2015
#80
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:
Sure, visst kan man säga så. Tror min poäng börjar falla på plats, men kan inte jämföra miljöpåverkan mellan två bilar rakt av... alltså kan man inte säga att en är bättre för miljön än den andra rakt av.

Gällande förbrukning för mer motorstarka hybrider håller jag helt med att det är min åsikt (men inte helt orealistiska siffror kan du väl hålla med om). Finns säkert någon användare på garaget som sitter med en BMW 330d exempelvis som kan svara bättre...

Hade du några siffror gällande utsläppen eller energiåtgång vid tillverkning av V70 eller gav du upp när du insåg att även där är Volvon den skitigare av de tu?

Självklart jämför man två bilar rakt av på lika villkor, annars finns det inget underlag att jämföra.
Vad du vill förmedla med att vilja påvisa hur ett brukande av ett fordon påverkar ett utsläpp är inget som undgått mig, jag anser däremot att du resonerar galet när det jämförs fordon emellan och som jag skrev innan inte individerna som äger dom. V70snubben kanske enbart äter rotfrukter och klär sig begagnade kläder samt cyklar till jobbet, men hans bil är inte renare för det även om individens totala utsläpp kanske blir lägre än Priuskillen som äter nötkött var dag och köper ny skinnjacka varannan månad, men fortfarande har inte det ett något med bilen att göra.
Förstår du min aspekt av problemen med ditt resonemang när det är två bilar som jämförs och inte personers beteende?


Du får uppdatera mig gällande din åsikt gällande motorstarka hybrider.

Men jag har aldrig uppgett att utsläppen vid tillverkningen av en v70 är mindre än en prius? Det är bara du själv som säger att en V70 är mer miljövänlig förutsatt att den körs väldigt kort. Sedan slänger du dig med att den skulle påverka mer på grund av sin större vikt samt att all plast i den är petroliumbaserad. Känns som att det är du som får presentera lite källor på dina påstående eftersom det är så viktigt för dig...

Var skrev jag det menar du?
Jag skrev att V70 kan vara ett bättre miljöval jämfört med en bil i golfklassen om den inte körs mer än ca 4400mil under sin livslängd.
Senast redigerat av Evildan (16 april 2015)


Sök