3118
Sök

När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?

736 Inlägg
16 april 2015
#81
Evildan skrev:
Då du inte visar upp några siffror tog jag mig friheten att söka upp bägge företagens årsrapporter från 2012 givetvis med länkar så uppgifterna går att verifiera vilket inte sker så ofta från opponenter i dylika diskussioner.


Volvo 2012
Tillverkade: 427840st.
Energiåtgång: 776587 MWh.
1.815kWh/enhet.
Snittutsläpp: 131,0gCo2/100km per enhet.
http://www.volvocars.com/intl/about/our … volvo-cars


Toyota 2012
Sålda i  Europa: 109478st.
Energiåtgång: 1.779kWh/enhet.
Snittutsläpp: 121,8gCo2/100km per enhet.
http://www.toyota-europe.com/world-of-t … -2013.json

Hatten av för att du kollade upp detta, men dels gäller detta ju Volvo totalt mot just Toyota Prius. Sedan anger du bara energiåtgången vid produktion, tittar jag på Co2-utsläppen säger Toyotas rapport 500 kg Co2/unit och Volvo har angett 59729 ton på 427840 bilar dvs. 140 kg Co2/unit. Så Toyota har ju släppt ut betydligt mer...


668 Inlägg
16 april 2015
#82
när elbilar inte är så fruktansvärt mycket fulare än bilar som driv av annat


Forummoderator
18 009 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
#83
Hamilton skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Varför tror du att den citerade skribenten ges en dylik reaktion?

Inte så svåra ord Evildan. Jag orkade inte ens kommentera inlägget. Men på förkommen anledning: KÄLLOR!
Blir lite irriterad nu!
- Tror frasse4 att olja finns för evigt? Källa?
- Tror frasse4 att jorden klarar hur mycket som helst?
- Tror frasse4 att en Prius är mer miljöfarlig än -som exempel- Volvo V70 bensinare?
- Tror frasse4 att jag kör en miljö-hybrid för jag bryr mig om miljön?
- Osv...

Källor på detta?

Hur ska man kunna ange källa till den egna åsikten?

Men snälla Hamilton...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 883 Inlägg
16 april 2015
#84
Hybridsmurfen skrev:
Hamilton skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Inte så svåra ord Evildan. Jag orkade inte ens kommentera inlägget. Men på förkommen anledning: KÄLLOR!
Blir lite irriterad nu!
- Tror frasse4 att olja finns för evigt? Källa?
- Tror frasse4 att jorden klarar hur mycket som helst?
- Tror frasse4 att en Prius är mer miljöfarlig än -som exempel- Volvo V70 bensinare?
- Tror frasse4 att jag kör en miljö-hybrid för jag bryr mig om miljön?
- Osv...

Källor på detta?

Hur ska man kunna ange källa till den egna åsikten?

Men snälla Hamilton...

Snälla vad? Jag tycker det är en befogad fråga

Fotograf på tierpidag.se

Evildan
17 april 2015
#85
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
Då du inte visar upp några siffror tog jag mig friheten att söka upp bägge företagens årsrapporter från 2012 givetvis med länkar så uppgifterna går att verifiera vilket inte sker så ofta från opponenter i dylika diskussioner.


Volvo 2012
Tillverkade: 427840st.
Energiåtgång: 776587 MWh.
1.815kWh/enhet.
Snittutsläpp: 131,0gCo2/100km per enhet.
http://www.volvocars.com/intl/about/our … volvo-cars


Toyota 2012
Sålda i  Europa: 109478st.
Energiåtgång: 1.779kWh/enhet.
Snittutsläpp: 121,8gCo2/100km per enhet.
http://www.toyota-europe.com/world-of-t … -2013.json

Hatten av för att du kollade upp detta, men dels gäller detta ju Volvo totalt mot just Toyota Prius. Sedan anger du bara energiåtgången vid produktion, tittar jag på Co2-utsläppen säger Toyotas rapport 500 kg Co2/unit och Volvo har angett 59729 ton på 427840 bilar dvs. 140 kg Co2/unit. Så Toyota har ju släppt ut betydligt mer...

Det är inte ens så detaljerat, det är Volvos totala produktion och Toyotas europaproduktion vilket inte ens inkluderar Prius wink, men det var kul att du tog dig tid att läsa, inte vanligt vid dylika diskussioner. Jag tyckte dock att det var fingervisning åt "mitt" håll.

Du bör jämföra siffror som påvisar samma saker för att det inte ska halta.
På sidan 33 i Toyotas rapport har dom angett 91kg i snitt/enhet vid själva produktionen vilket är deras lägsta resultat så långt där anger Volvo 131kg Co2/unit enligt deras sammanställning.

På sidan 28 i Volvos rapport kan vi läsa att deras jämförbara siffra med allt medräknat är 720kgCo2.

På sidan 24 kan vi läsa hur mycket traditionella polymerer en V70 innehåller, 284kg.
TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) avger 20% mindre Co2 än traditionellt framställda petroleumbaserade polymerer.

Så, fortfarande nej, Toyota släpper inte ut mer. Det är även totalt sett ett renare företag.
Senast redigerat av Evildan (17 april 2015)

Sleeper
3 084 Inlägg
17 april 2015
#86
Hade ingen köpt en dator för 1000000 då dem kom så hade vi nog inte ens haft miniräknare idag wink
Ska teknik utvecklas så måste några betala dyrt i början då utveckling kostar pengar.
Finns det inget intresse och smörjmedel (pengar) så finns heller ingen utveckling.
Översatt i biltermer "Finns ingen 5-56 så går lagren tröga" så att säga.

kolla bara på SSD marknaden 2006 kunde du köpa en 32 GB SSD hårddisk för typ 5000.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#87
Sushikocken skrev:
Hade ingen köpt en dator för 1000000 då dem kom så hade vi nog inte ens haft miniräknare idag wink
Ska teknik utvecklas så måste några betala dyrt i början då utveckling kostar pengar.
Finns det inget intresse och smörjmedel (pengar) så finns heller ingen utveckling.
Översatt i biltermer "Finns ingen 5-56 så går lagren tröga" så att säga.

kolla bara på SSD marknaden 2006 kunde du köpa en 32 GB SSD hårddisk för typ 5000.

Helt rätt. En Opel Ampera kostar idag hutlösa pengar. Synd, en drömbil för mig, men en vacker dag så :-) Givetvis beror det på att folk vill ha en sådan för de är inte dumma i huvudet. Varför inte åka "gratis"? Men ju mer som säljs...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

736 Inlägg
17 april 2015
#88
Evildan skrev:
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
Då du inte visar upp några siffror tog jag mig friheten att söka upp bägge företagens årsrapporter från 2012 givetvis med länkar så uppgifterna går att verifiera vilket inte sker så ofta från opponenter i dylika diskussioner.


Volvo 2012
Tillverkade: 427840st.
Energiåtgång: 776587 MWh.
1.815kWh/enhet.
Snittutsläpp: 131,0gCo2/100km per enhet.
http://www.volvocars.com/intl/about/our … volvo-cars


Toyota 2012
Sålda i  Europa: 109478st.
Energiåtgång: 1.779kWh/enhet.
Snittutsläpp: 121,8gCo2/100km per enhet.
http://www.toyota-europe.com/world-of-t … -2013.json

Hatten av för att du kollade upp detta, men dels gäller detta ju Volvo totalt mot just Toyota Prius. Sedan anger du bara energiåtgången vid produktion, tittar jag på Co2-utsläppen säger Toyotas rapport 500 kg Co2/unit och Volvo har angett 59729 ton på 427840 bilar dvs. 140 kg Co2/unit. Så Toyota har ju släppt ut betydligt mer...

Det är inte ens så detaljerat, det är Volvos totala produktion och Toyotas europaproduktion vilket inte ens inkluderar Prius wink, men det var kul att du tog dig tid att läsa, inte vanligt vid dylika diskussioner. Jag tyckte dock att det var fingervisning åt "mitt" håll.

Du bör jämföra siffror som påvisar samma saker för att det inte ska halta.
På sidan 33 i Toyotas rapport har dom angett 91kg i snitt/enhet vid själva produktionen vilket är deras lägsta resultat så långt där anger Volvo 131kg Co2/unit enligt deras sammanställning.

På sidan 28 i Volvos rapport kan vi läsa att deras jämförbara siffra med allt medräknat är 720kgCo2.

På sidan 24 kan vi läsa hur mycket traditionella polymerer en V70 innehåller, 284kg.
TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) avger 20% mindre Co2 än traditionellt framställda petroleumbaserade polymerer.

Så, fortfarande nej, Toyota släpper inte ut mer. Det är även totalt sett ett renare företag.

Fast det är du som inte jämför samma sak, för de 91 kg/enhet du hänvisar till i rapporten är ryckt löst ur sitt sammanhang, i löpande text visar det sig vara för logistiken, det uppges fortfarande 500 kg/enhet i produktion (för den europeiska produktionen som du nämner).

Men dessa rapporter är ju inte framtagna för att jämföra företag utan för att påvisa att man har miljömål och ständigt förbättrar sig enligt krav i ex ISO14001. Det framgår på intet sätt vad som ingår och hur de togs fram.

Mitt tidigare svar var för att visa att man kan komma till helt olika slutsatser med samma källa, och man ska inte glömma att det är tillverkarna själva som står för dessa rapporter. Jag säger inte att Volvos totala miljöpåverkan är mindre än Toyotas för jag det är så komplext att man inte kan reda ut det till 100%.

Jag respekterar helt att du har fullt förtroende för Toyotas miljöpolicy men jag tar det mer med en nya salt. Det känns dock som att det är ganska OT nu. Och som sagts här i de senaste inläggen någon måste ju börja, och jag håller helt med om att Toyota har hjälpt till med att sätta miljöfrågan i fokus för nya bilar och biltillverkare!


Forummoderator
18 009 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#89
frasse4 skrev:
Evildan skrev:
frasse4 skrev:

Hatten av för att du kollade upp detta, men dels gäller detta ju Volvo totalt mot just Toyota Prius. Sedan anger du bara energiåtgången vid produktion, tittar jag på Co2-utsläppen säger Toyotas rapport 500 kg Co2/unit och Volvo har angett 59729 ton på 427840 bilar dvs. 140 kg Co2/unit. Så Toyota har ju släppt ut betydligt mer...

Det är inte ens så detaljerat, det är Volvos totala produktion och Toyotas europaproduktion vilket inte ens inkluderar Prius wink, men det var kul att du tog dig tid att läsa, inte vanligt vid dylika diskussioner. Jag tyckte dock att det var fingervisning åt "mitt" håll.

Du bör jämföra siffror som påvisar samma saker för att det inte ska halta.
På sidan 33 i Toyotas rapport har dom angett 91kg i snitt/enhet vid själva produktionen vilket är deras lägsta resultat så långt där anger Volvo 131kg Co2/unit enligt deras sammanställning.

På sidan 28 i Volvos rapport kan vi läsa att deras jämförbara siffra med allt medräknat är 720kgCo2.

På sidan 24 kan vi läsa hur mycket traditionella polymerer en V70 innehåller, 284kg.
TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) avger 20% mindre Co2 än traditionellt framställda petroleumbaserade polymerer.

Så, fortfarande nej, Toyota släpper inte ut mer. Det är även totalt sett ett renare företag.

Fast det är du som inte jämför samma sak, för de 91 kg/enhet du hänvisar till i rapporten är ryckt löst ur sitt sammanhang, i löpande text visar det sig vara för logistiken, det uppges fortfarande 500 kg/enhet i produktion (för den europeiska produktionen som du nämner).

Men dessa rapporter är ju inte framtagna för att jämföra företag utan för att påvisa att man har miljömål och ständigt förbättrar sig enligt krav i ex ISO14001. Det framgår på intet sätt vad som ingår och hur de togs fram.

Mitt tidigare svar var för att visa att man kan komma till helt olika slutsatser med samma källa, och man ska inte glömma att det är tillverkarna själva som står för dessa rapporter. Jag säger inte att Volvos totala miljöpåverkan är mindre än Toyotas för jag det är så komplext att man inte kan reda ut det till 100%.

Jag respekterar helt att du har fullt förtroende för Toyotas miljöpolicy men jag tar det mer med en nya salt. Det känns dock som att det är ganska OT nu. Och som sagts här i de senaste inläggen någon måste ju börja, och jag håller helt med om att Toyota har hjälpt till med att sätta miljöfrågan i fokus för nya bilar och biltillverkare!

Du tar dig min herre! Inte ofta någon faktiskt läser igenom de hänvisningar som ges. Pluspoäng där!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

84 Inlägg
17 april 2015
#90
Evildan skrev:
Utveckla gärna detta, vad du menar.
Är det något du anser att jag har skrivit något olämpligt till någon så länka till den tråden och vilket inlägg du tänker på så kan vi alla läsa vilken typ av inlägg jag då svarat på.

Som vi diskuterat innan, prestanda finns, men den har en merkostnad precis som för en "traditionellt" driven personbil.

Läs inlägget jag svarade på så förstår du, annars finns historiken.

Merkostnaden för en "traditionellt" driven personbil är försumbar då priset för hybriden även utan "prestanda" är för dyr, iallafall vad jag sett när jag letade ny bil för ett tag sen

för 70-120k ca, mer än te,x en prius så får man en audi a4 quattro med diverse sportpaket och ca 100 hk mer
(i rent prestanda sammanhang då, priusen är betydligt mkt billigare att äga)

vad får man för "prestanda" i en snygg "premium" hybrid för samma pris som en "traditionellt" driven bil?
du som är mer insatt i hybrid än en bensin älskare

Det är inte överdrivna bilar vi är ute efter nu utan vanliga svennson bilar, te,x volvo s60 T5, audi a4 2.0T osv osv

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#91
insen skrev:
Evildan skrev:
Utveckla gärna detta, vad du menar.
Är det något du anser att jag har skrivit något olämpligt till någon så länka till den tråden och vilket inlägg du tänker på så kan vi alla läsa vilken typ av inlägg jag då svarat på.

Som vi diskuterat innan, prestanda finns, men den har en merkostnad precis som för en "traditionellt" driven personbil.

Läs inlägget jag svarade på så förstår du, annars finns historiken.

Merkostnaden för en "traditionellt" driven personbil är försumbar då priset för hybriden även utan "prestanda" är för dyr, iallafall vad jag sett när jag letade ny bil för ett tag sen

för 70-120k ca, mer än te,x en prius så får man en audi a4 quattro med diverse sportpaket och ca 100 hk mer
(i rent prestanda sammanhang då, priusen är betydligt mkt billigare att äga)

vad får man för "prestanda" i en snygg "premium" hybrid för samma pris som en "traditionellt" driven bil?
du som är mer insatt i hybrid än en bensin älskare

Det är inte överdrivna bilar vi är ute efter nu utan vanliga svennson bilar, te,x volvo s60 T5, audi a4 2.0T osv osv

Audi? Vem fan med hjärna hyfsat fungerande vill ha en sådan? Det är ju skräp.

Källa:
http://bytbil.com/nyheter/rv8cpkyg

Men du har rätt: Prestanda och hybrid kostar pengar. Men nu är det väl så att oljan sinar ut så småningom och då blir det lite smådyrt att köra bil. Du fattar... Sen tycker jag det är lite märkligt att Volvo drar fruktansvärda mängder med bensin? Vad har de under huven? Stötstångsmotor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
17 april 2015
#92
insen skrev:
Evildan skrev:
Utveckla gärna detta, vad du menar.
Är det något du anser att jag har skrivit något olämpligt till någon så länka till den tråden och vilket inlägg du tänker på så kan vi alla läsa vilken typ av inlägg jag då svarat på.

Som vi diskuterat innan, prestanda finns, men den har en merkostnad precis som för en "traditionellt" driven personbil.

Läs inlägget jag svarade på så förstår du, annars finns historiken.

Merkostnaden för en "traditionellt" driven personbil är försumbar då priset för hybriden även utan "prestanda" är för dyr, iallafall vad jag sett när jag letade ny bil för ett tag sen

för 70-120k ca, mer än te,x en prius så får man en audi a4 quattro med diverse sportpaket och ca 100 hk mer
(i rent prestanda sammanhang då, priusen är betydligt mkt billigare att äga)

vad får man för "prestanda" i en snygg "premium" hybrid för samma pris som en "traditionellt" driven bil?
du som är mer insatt i hybrid än en bensin älskare

Det är inte överdrivna bilar vi är ute efter nu utan vanliga svennson bilar, te,x volvo s60 T5, audi a4 2.0T osv osv

80 tusen ungefär dyrare är A4 quattro utan något tillval. Och du förlorar ca 100 tusen första året.

Om du ställer hela befolkningen frågan vad som är viktigast.  Prestanda eller ekonomi?
Vad tror du de kommer svara.  Jag tror nog ekonomin styr mer smile

Muttley
17 april 2015
#93
Hybridsmurfen skrev:
insen skrev:
Evildan skrev:
Utveckla gärna detta, vad du menar.
Är det något du anser att jag har skrivit något olämpligt till någon så länka till den tråden och vilket inlägg du tänker på så kan vi alla läsa vilken typ av inlägg jag då svarat på.

Som vi diskuterat innan, prestanda finns, men den har en merkostnad precis som för en "traditionellt" driven personbil.

Läs inlägget jag svarade på så förstår du, annars finns historiken.

Merkostnaden för en "traditionellt" driven personbil är försumbar då priset för hybriden även utan "prestanda" är för dyr, iallafall vad jag sett när jag letade ny bil för ett tag sen

för 70-120k ca, mer än te,x en prius så får man en audi a4 quattro med diverse sportpaket och ca 100 hk mer
(i rent prestanda sammanhang då, priusen är betydligt mkt billigare att äga)

vad får man för "prestanda" i en snygg "premium" hybrid för samma pris som en "traditionellt" driven bil?
du som är mer insatt i hybrid än en bensin älskare

Det är inte överdrivna bilar vi är ute efter nu utan vanliga svennson bilar, te,x volvo s60 T5, audi a4 2.0T osv osv

Audi? Vem fan med hjärna hyfsat fungerande vill ha en sådan? Det är ju skräp.

Källa:
http://bytbil.com/nyheter/rv8cpkyg

Men du har rätt: Prestanda och hybrid kostar pengar. Men nu är det väl så att oljan sinar ut så småningom och då blir det lite smådyrt att köra bil. Du fattar... Sen tycker jag det är lite märkligt att Volvo drar fruktansvärda mängder med bensin? Vad har de under huven? Stötstångsmotor?

Jag vill ha en A6 -06 wink  Tycker de är ganska mysiga.  Men de är fruktansvärt dyra fortfarande.  Ska ha två bilar i framtiden.  En prius och en A6 förhoppningsvis.  Om jag inte tar hem någon storvinst och köper en lyxig bil.  Nä där ingår inget från Audi smile

Avstängd
1 418 Inlägg
17 april 2015
#94
skulle vi gå över på elbilar helt kommer elpriset bli hutlöst högt istället så hus och hem kommer bli dyrare att hyra eller driva runt, och den som har en solpanel kommer straffas med döden:)

kolla bara på stackars bonden utanför örebro som byggde vindkraft för att bli självförsörjande, han fick betala andra avgifter så det vart lika dyrt som att köpa elen..

olje och elbolag är inte bättre än vilken meth/crack försäljare som helst

Muttley
17 april 2015
#95
Johan85 skrev:
skulle vi gå över på elbilar helt kommer elpriset bli hutlöst högt istället så hus och hem kommer bli dyrare att hyra eller driva runt, och den som har en solpanel kommer straffas med döden:)

kolla bara på stackars bonden utanför örebro som byggde vindkraft för att bli självförsörjande, han fick betala andra avgifter så det vart lika dyrt som att köpa elen..

olje och elbolag är inte bättre än vilken meth/crack försäljare som helst

El är ju redan ganska dyrt.   Jämför eluppvärmt hus (elpatron) jämfört med vedeldat.  Tror mina föräldrar tjänade in runda slängar 25-30 tusen per år genom att sätta in en vedkamin. 

Som de ser ut nu så är bensinen hutlöst dyr i sverige och bättre blir de ju inte.  Därför lär fler gå över på alternativ.

Avstängd
1 418 Inlägg
17 april 2015
#96
tkd_rille skrev:
Johan85 skrev:
skulle vi gå över på elbilar helt kommer elpriset bli hutlöst högt istället så hus och hem kommer bli dyrare att hyra eller driva runt, och den som har en solpanel kommer straffas med döden:)

kolla bara på stackars bonden utanför örebro som byggde vindkraft för att bli självförsörjande, han fick betala andra avgifter så det vart lika dyrt som att köpa elen..

olje och elbolag är inte bättre än vilken meth/crack försäljare som helst

El är ju redan ganska dyrt.   Jämför eluppvärmt hus (elpatron) jämfört med vedeldat.  Tror mina föräldrar tjänade in runda slängar 25-30 tusen per år genom att sätta in en vedkamin. 

Som de ser ut nu så är bensinen hutlöst dyr i sverige och bättre blir de ju inte.  Därför lär fler gå över på alternativ.

det jag menade är att folk går över till ett nu billigare alternativ som kommer bli lika dyrt i slutändan, för regeringen vill ha in pengar från oss vare sig vi är miljövänliga eller inte.

dom kommer förlora skattepengar på bensin/diesel för folk kör mer elbilar vad tror du händer då?

och hur länge tror du kanada kan plocka fram litium?

Muttley
17 april 2015
#97
Johan85 skrev:
tkd_rille skrev:
Johan85 skrev:
skulle vi gå över på elbilar helt kommer elpriset bli hutlöst högt istället så hus och hem kommer bli dyrare att hyra eller driva runt, och den som har en solpanel kommer straffas med döden:)

kolla bara på stackars bonden utanför örebro som byggde vindkraft för att bli självförsörjande, han fick betala andra avgifter så det vart lika dyrt som att köpa elen..

olje och elbolag är inte bättre än vilken meth/crack försäljare som helst

El är ju redan ganska dyrt.   Jämför eluppvärmt hus (elpatron) jämfört med vedeldat.  Tror mina föräldrar tjänade in runda slängar 25-30 tusen per år genom att sätta in en vedkamin. 

Som de ser ut nu så är bensinen hutlöst dyr i sverige och bättre blir de ju inte.  Därför lär fler gå över på alternativ.

det jag menade är att folk går över till ett nu billigare alternativ som kommer bli lika dyrt i slutändan, för regeringen vill ha in pengar från oss vare sig vi är miljövänliga eller inte.

dom kommer förlora skattepengar på bensin/diesel för folk kör mer elbilar vad tror du händer då?

och hur länge tror du kanada kan plocka fram litium?

Eftersom bränslet blir dyrare och lönen inte höjs så blir vi tvingade likväl.     Var ska vi ta vägen om nu soppan kommer kosta 30 kr litern som de förutspådde nyligen?
Jag kommer inte ha råd med nuvarande lön,  Då blir de en cykel,  precis dit de vill ha oss smile

Avstängd
1 418 Inlägg
17 april 2015
#98
tkd_rille skrev:
Johan85 skrev:
tkd_rille skrev:

El är ju redan ganska dyrt.   Jämför eluppvärmt hus (elpatron) jämfört med vedeldat.  Tror mina föräldrar tjänade in runda slängar 25-30 tusen per år genom att sätta in en vedkamin. 

Som de ser ut nu så är bensinen hutlöst dyr i sverige och bättre blir de ju inte.  Därför lär fler gå över på alternativ.

det jag menade är att folk går över till ett nu billigare alternativ som kommer bli lika dyrt i slutändan, för regeringen vill ha in pengar från oss vare sig vi är miljövänliga eller inte.

dom kommer förlora skattepengar på bensin/diesel för folk kör mer elbilar vad tror du händer då?

och hur länge tror du kanada kan plocka fram litium?

Eftersom bränslet blir dyrare och lönen inte höjs så blir vi tvingade likväl.     Var ska vi ta vägen om nu soppan kommer kosta 30 kr litern som de förutspådde nyligen?
Jag kommer inte ha råd med nuvarande lön,  Då blir de en cykel,  precis dit de vill ha oss smile

hela ideen är fel för att idioter som förmodligen dagligen går runt med katalysatorer i röven vill höja skatterna:)
och tvinga oss att ta cykel eller åka kommunalt till våra arbeten för att minska utsläppen..
men dom har inte tänkt på vilket skattefall det kommer bli? ingen betalar vägskatt ingen tankar bensin eller diesel.
bil tillverkarna får bomma igen = mer arbetslöshet.
industrier som säljer delar till bilindustrin får slå igen = ännu mer arbetslöshet!!
vem vill ha ett sverige där alla går på socialbidrag?

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#99
Johan85 skrev:
skulle vi gå över på elbilar helt kommer elpriset bli hutlöst högt istället så hus och hem kommer bli dyrare att hyra eller driva runt, och den som har en solpanel kommer straffas med döden:)

kolla bara på stackars bonden utanför örebro som byggde vindkraft för att bli självförsörjande, han fick betala andra avgifter så det vart lika dyrt som att köpa elen..


olje och elbolag är inte bättre än vilken meth/crack försäljare som helst

Va? Hur är det möjligt?! Har du kvar länken?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
17 april 2015
#100
Johan85 skrev:
tkd_rille skrev:
Johan85 skrev:

det jag menade är att folk går över till ett nu billigare alternativ som kommer bli lika dyrt i slutändan, för regeringen vill ha in pengar från oss vare sig vi är miljövänliga eller inte.

dom kommer förlora skattepengar på bensin/diesel för folk kör mer elbilar vad tror du händer då?

och hur länge tror du kanada kan plocka fram litium?

Eftersom bränslet blir dyrare och lönen inte höjs så blir vi tvingade likväl.     Var ska vi ta vägen om nu soppan kommer kosta 30 kr litern som de förutspådde nyligen?
Jag kommer inte ha råd med nuvarande lön,  Då blir de en cykel,  precis dit de vill ha oss smile

hela ideen är fel för att idioter som förmodligen dagligen går runt med katalysatorer i röven vill höja skatterna:)
och tvinga oss att ta cykel eller åka kommunalt till våra arbeten för att minska utsläppen..
men dom har inte tänkt på vilket skattefall det kommer bli? ingen betalar vägskatt ingen tankar bensin eller diesel.
bil tillverkarna får bomma igen = mer arbetslöshet.
industrier som säljer delar till bilindustrin får slå igen = ännu mer arbetslöshet!!
vem vill ha ett sverige där alla går på socialbidrag?

haha ja.  Fast de lär nog dröja iallafall till jag ligger i graven plus rätt många år till innan sverige blir helt bensinfritt smile
Så de är ju våra avkommor som får problemen.

Men de är intressant att de vill helst att man ska betala mer för bränslet och behålla samma löner som idag.


Sök