Alltid velat ha en C70, men har aldrig kommit mig för att köpa en. Men så dök det upp en billig rackare på blocket och vad som började som löst snack vart en plan på en C70 RWD.
De här va ett spännande projekt ,måste följas:D har också alltid vela haft en c70 lite opraktiskt med 2 dörrar bara annars hade man nog haft en:P Nu väntar man på slutresultatet:D
2-dörrars är inte alltid så hopplöst som man tror till vardags. Under dem 2 år jag åkte BMW så funkade det bra för det mesta. Men trånga parkeringsplatser och sen var det ju det här med att man fick krypa till korset ibland och låna farsans V50 när man behövde transportera något som var större än ett par matkassar gjorde att man längtade efter något annat. Med V70'n jag har nu är problemet att jag tycker att den bara är stor och klumpig för det mesta - fram tills det är dags att frakta grejer då det är den bästa (i princip) bil jag ägt
De här va ett spännande projekt ,måste följas:D har också alltid vela haft en c70 lite opraktiskt med 2 dörrar bara annars hade man nog haft en:P Nu väntar man på slutresultatet:D
2-dörrars är inte alltid så hopplöst som man tror till vardags. Under dem 2 år jag åkte BMW så funkade det bra för det mesta. Men trånga parkeringsplatser och sen var det ju det här med att man fick krypa till korset ibland och låna farsans V50 när man behövde transportera något som var större än ett par matkassar gjorde att man längtade efter något annat. Med V70'n jag har nu är problemet att jag tycker att den bara är stor och klumpig för det mesta - fram tills det är dags att frakta grejer då det är den bästa (i princip) bil jag ägt
Sportointresserad skrev:
Trevligt projekt som kommer att följas!
Det gör du helt rätt i
C70 fungerar utmärkt som vardagsbil om än ingen familjebil.
Jag hade en kabriolet som tjänstebil (jobbar på PV) när jag var ungkarl och fraktade hem en fullhöjds Billy-hylla ståendes på golvet bakom framsätene... Garanterat den trevligaste bil jag brukat.
Hehe ja jo de är ju sant iofs men föredrar nog kombi ändå så man får plats med barnen å vagn osv hade jag varit ensam så hade de absolut varit ett alternativ hehe ja de är ju inte super lastutrymme för större transporter Hrhe ja v70 är en bra bil på många sätt men kan hålla med om att de känns lite otympliga ibland men helt klart bästa bilarna (tkr jag) Men absolut ett fränt projekt gillat att du går all in
I brist på annat så lägger jag upp ett par bilder kylare / ic kommer att sitta ihop. Dem övre fästena är inte svetsade än. Haft lite funderingar fram och tillbaks på designen. Men nu funkar det ju lite som original. Vill man så lossar man bultarna och tar loss enbart vattenkylaren, eller så lossar man dem 2 bultarna lyfter i/ur kylarna i ett paket som på bilden.
Fick tag i både rundstav och vinkelprofil i alu att göra fästen av. Hade en ide först om att bock en plåt och ha på undersidan, men det här vart enklare att göra och dessutom inte lika tungt.
Giuseppe skrev:
C70 fungerar utmärkt som vardagsbil om än ingen familjebil.
Jobbade med en förut som hade en vässad Supra mk3 och han hävdade att det var en perfekt familjebil. Matkassar och barnstolen fick plats, och inte minst så var det här med targa-tak klart underskattat när man skulle lasta i och ur barn..??! Så det kanske mer än en fråga om inställning..?
Tompanorren skrev:
Hehe ja jo de är ju sant iofs men föredrar nog kombi ändå så man får plats med barnen å vagn osv hade jag varit ensam så hade de absolut varit ett alternativ hehe ja de är ju inte super lastutrymme för större transporter
Har sneglat på en C70 som bruksbil också... Men ska man ha en coupe som vardagsbil så gäller det att man kan fälla baksätet och det var ju räddningen några gånger i BMW'n. Men det går ju inte i C70 av den första generationen
De här va ett spännande projekt ,måste följas:D har också alltid vela haft en c70 lite opraktiskt med 2 dörrar bara annars hade man nog haft en:P Nu väntar man på slutresultatet:D
Köp min Det är inte särskilt opraktiskt, stora dörrar! Går även in både barn och barnvagn i den
Läst igenom hela tråden nu, sen tog det slut! synd där inte finns 6 sidor till med godsaker. Att du har potential såg vi med 850:in. Kanske en liten svaghet med att inte slutföra saker? den blev väl aldrig mappad. Menmen, bra platform du bygger på nu, en sportbil bör ha 2 dörrar och coupé.
Behöver inte ha så våldsamt mkt effekt, 300-400 hästar med bra chassi och quaifediff så ligger man ganska lagom väl? sen lite lack på det, och lätta fälgar.
Läst igenom hela tråden nu, sen tog det slut! synd där inte finns 6 sidor till med godsaker. Att du har potential såg vi med 850:in. Kanske en liten svaghet med att inte slutföra saker? den blev väl aldrig mappad. Menmen, bra platform du bygger på nu, en sportbil bör ha 2 dörrar och coupé.
Behöver inte ha så våldsamt mkt effekt, 300-400 hästar med bra chassi och quaifediff så ligger man ganska lagom väl? sen lite lack på det, och lätta fälgar.
Det faktum att jag inte uppdaterar så mycket på forum (speciellt inte här) är inte riktigt detsamma finns det flera orsaker till. Dels hade jag från början bestämt att jag inte skulle tala om vad jag byggde innan jag kommit till en viss punkt. Det är därför tråden ser ut som den gör Men på grund av en lång rad yttre omständigheter och optimism från min sida så har det visat sig att jag nog drog igång tråden 2 år för tidigt. 850'n skulle jag dels ha sålt 5 år tidigare och jag skulle ha hållit mig på en nivå på den som jag hade klarat av att slutföra.
Här är ett bra exempel på varför det drar ut på tiden. Det här en liten hylsa och en mutter som ska hålla fast stötdämparen i dem nya fjäderbenen. Och det är en bara en liten grej av en massa andra som lär specialtillverkas. Och dem få bolt-on grejer jag har kunnat köpa har i regel krävt modifiering eller så har man kunnat ta lite inspiration och mått för att sedan gör en egen del som faktiskt passar.
Och en hel del specialtillverkning har det blivit men mycket återstår. 3-400 hk blir det säkert och hjulupphängningen kommer nog funka bra när den är helt klar även om den går att rulla och styra nu vilket i sig är en milstolpe i ett sån här ombyggnad. Med 850'n var det mycket snack och inga resultat som tidigare konstaterats. Tänkte försöka göra lite tvärs om den här gången.
Men utan att gå in på detaljer så kan jag visa en bild på att det faktiskt hänt mer i garaget än på garaget.org
Det tog en liten stund innan jag upptäckte att motorn inte sitter på tvären längre, ser bra ut med mk18
Hade trott att det skulle gå lite fortare innan någon såg och sade något om det. Och det är inte bara att motorn inte sitter på samma ledd som den gjorde när den lämnade fabriken. Original 2,4T har fått stryka på foten till förmån för en B6284T + 320D-låda.
Nu är det ju egentligen inte hemligt, det är bara det att jag valt att försöka hålla en låg profil om det innan saker och ting börjat falla på plats. Har en annan tråd där det funnits lite mer bilder och info ett tag. Ville se att det började hända saker så inte tråden skulle sluta som så många andra rwd-byggen där man kapar upp karossen och sedan händer inte så mycket mer.
MK18 kommer att säljas. Dem är ju snygga, men eftersom dem inte passar över bromsarna så jag lär ha andra fälgar. Håller på och tittar på lite olika alternativ och diskuterar lite med SFRO om saken. Nya stolarna hoppas jag trillar in i början på veckan och när fästena så ska motor + låda + instrumentpanel sättas i för att kolla frigång och sedan börjar det bli dags att bygga buren.
Det ser riktigt trevligt ut , inte fel med en cylinder extra heller. Funderat lite hur det skulles ut med mk18 på min c70, å nu ser jag att det blir riktigt fett
Men shit, jäklar. Satt en bra stund och kollade på bilden och bara beundrade hur fet den ser ut! Sen såg jag motorn, galet fränt!
Det ser ju lovande ut nu, och det kommer bara bli fränare desto mer som blir klart...
C70_t5 skrev:
Det ser riktigt trevligt ut , inte fel med en cylinder extra heller. Funderat lite hur det skulles ut med mk18 på min c70, å nu ser jag att det blir riktigt fett
Höll på och tittade på flera olika alternativ på motor. V8 var ett alternativ ett bra tag eftersom finns plats. Men jag hade ju fortfarande 335'an när jag bestämde mig för vilken motor det skulle bli och då var jag rätt såld på det med stor sexa i kombination med minst en turbo, kanske 2 som på N54'an.... Mk18 är ju snygga, men det lär bli rätt spårkänsligt att åka med på en fwd.
C70_t5 skrev:
Hur ska du göra med värmepaketet? Alla byggen på den bottenplattan jag sett så går det inte att få plats med orginal elementet
Växellådan är i vägen så original är ju bara att glömma. Men det finns små smidiga paket som man använder i rallybilar eller hot rods, till exempel: http://rallyshop.se/produkt/Varmepaket-Race
Efter det första bygget när prototypen är klar borde det inte vara omjöligt att göra en till tänker om man kunde köpa loss en C70 T6 RWD reggat som ombyggt fordon för 150 000kr. Behöver inte vara värstingkomponenter överallt bara grunden är där att bygga vidare på.