För några dagare sedan dog 740in (B230F) när jag körde och har därefter vägrat starta. Startmotorn går och jag har bränsle fram till cylindrarna.
Jag har gnista till fördelarlocket men däremot inte till tändstiften. Jag har bytt tändmodul, tändspole, tändstift, fördelarlock, rotor och vevaxelgivare men fortfarande ingen gnista till tändstiften.
Någon som tror sig veta vad felet kan tänkas vara?
Har mätt tändkablarna nu varav två av dem ger inget utslag. Resterande tre kablar ger utslag fast av varierande motstånd, allt från 11 till 1 ohm. Det bör väl därmed vara tändbablarna som orsakar problemet?
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?
Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?
Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?
Ska det va så hög resistans i rotorn?
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?
Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?
Ska det va så hög resistans i rotorn?
Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?
Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?
Ska det va så hög resistans i rotorn?
Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.
Har du nån annan att mäta på?
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hej! Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?) Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).
Hej! Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?) Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).
Jag vet inte spolens spänning men har bytt samtliga tändkablar.
Hej! Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?) Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).
Jag vet inte spolens spänning men har bytt samtliga tändkablar.
Nu har jag inte mätt resistans i en rotor som jag lovde. Men jag ser inget anledning till att det skulle vara 1000 ohm genom den. Har du en annan att testa med? Sitter kolstiftet där det ska i locket?
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!