3567
Sök

740 dog och startar ej - HJÄLP!

172 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#1
Hej!

För några dagare sedan dog 740in (B230F) när jag körde och har därefter vägrat starta. Startmotorn går och jag har bränsle fram till cylindrarna.

Jag har gnista till fördelarlocket men däremot inte till tändstiften. Jag har bytt tändmodul, tändspole, tändstift, fördelarlock, rotor och vevaxelgivare men fortfarande ingen gnista till tändstiften.

Någon som tror sig veta vad felet kan tänkas vara?

/ Simon

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 april 2015
#2
Öhh? Tändkablar kanske?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

172 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#3
DiwraZ skrev:
Öhh? Tändkablar kanske?

Känns det inte otroligt att alla skulle dö samtidigt?

498 Inlägg
14 april 2015
#4
inte kabeln mellan tändspole och fördelare?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

172 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#5
SLG skrev:
inte kabeln mellan tändspole och fördelare?

Har mätt tändkablarna nu varav två av dem ger inget utslag. Resterande tre kablar ger utslag fast av varierande motstånd, allt från 11 till 1 ohm. Det bör väl därmed vara tändbablarna som orsakar problemet?
Senast redigerat av AppeN (14 april 2015)

172 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
#6
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?

Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 april 2015
#7
AppeN skrev:
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?

Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?

Ska det va så hög resistans i rotorn?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

172 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
#8
DiwraZ skrev:
AppeN skrev:
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?

Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?

Ska det va så hög resistans i rotorn?

Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 april 2015
#9
AppeN skrev:
DiwraZ skrev:
AppeN skrev:
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?

Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?

Ska det va så hög resistans i rotorn?

Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.

Har du nån annan att mäta på?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

172 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
#10
DiwraZ skrev:
AppeN skrev:
DiwraZ skrev:

Ska det va så hög resistans i rotorn?

Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.

Har du nån annan att mäta på?

Nej, det har jag inte tyvärr.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 april 2015
#11
AppeN skrev:
DiwraZ skrev:
AppeN skrev:

Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.

Har du nån annan att mäta på?

Nej, det har jag inte tyvärr.

Kommer jag ihåg så kan jag mäta när jag kommer till garaget och återkomma

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

172 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
#12
DiwraZ skrev:
AppeN skrev:
DiwraZ skrev:

Har du nån annan att mäta på?

Nej, det har jag inte tyvärr.

Kommer jag ihåg så kan jag mäta när jag kommer till garaget och återkomma

Låter bra, tack!

172 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
#13
Har nu bytt samtliga tändkablar mot nya från Bosch. Bilen startar fortfarande inte. Rotorn snurrar och bränsle kommer till cylindrarna.

Har alltså därmed bytt följande:

Rotor
Fördelarlock
Tändkablar
Tändstift
Tändmodul
Tändspole
Bränslerelä
Vevaxelgivare

Är det något jag missat? Hallgivare har jag inte.
Senast redigerat av AppeN (15 april 2015)

6 121 Inlägg
16 april 2015
#14
Hej!
Förstår jag dig rätt ...Du har alltså ingen gnista?


16 april 2015
#15
Hallgivare ? Spridarrelä eller öppna luckan i skuffen o kolla kabel till soppapump ?


172 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
#16
jaka54 skrev:
Hej!
Förstår jag dig rätt ...Du har alltså ingen gnista?

Precis. Jag har gnista från spolen men inte från fördelarlocket.

172 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
#17
performancebynordic skrev:
Hallgivare ? Spridarrelä eller öppna luckan i skuffen o kolla kabel till soppapump ?

Hallgivare finns ingen men har bytt vevaxelgivaren. Har även bytt spridarrelä utan framgång. Jag har soppa fram till cylindrarna.

6 121 Inlägg
16 april 2015
#18
Hej!
Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?)
Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).


172 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
#19
jaka54 skrev:
Hej!
Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?)
Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).

Jag vet inte spolens spänning men har bytt samtliga tändkablar.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 april 2015
#20
AppeN skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?)
Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).

Jag vet inte spolens spänning men har bytt samtliga tändkablar.

Nu har jag inte mätt resistans i en rotor som jag lovde. Men jag ser inget anledning till att det skulle vara 1000 ohm genom den. Har du en annan att testa med? Sitter kolstiftet där det ska i locket?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök