3028
Sök

Barndomsdrömmen, Audi 200 5T -82. Äntligen är den min

Min lilla barndomsdröm, Audi 200 5T -82. Här är tråden om hur bilen ska förvandlas från bra objekt till ruskigt fin bil att spara :)

44 060 Visningar
Uppdaterades senast 15 september 2020
463 Inlägg
27 maj 2015
Trådstartare
#41
Lygdman skrev:
Vi brukar använda diesel, några dygn i cylinderloppen för att få kolvarna att släppa. Har funkat på alla motorer utom en där blev det ett spett med förlängningsrör och 2 knyckandes i det innan motorn släppte. (Dock var det manuell låda i den bilen så vi kunde vrida direkt på svänghjulet vilket underlättade mycket!)

Kört med det i nästan en vecka nu, men jag har med lite "lagom" våld lyckats slå två av de kärvande kolvarna uppåt. Så nu är jag på gång iallafall 😊 Övriga får ligga och suga i sig några dagar till 😊

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-a6a0023f3c3d1ee86bbc2bd8a23ad1a6_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-bffec7f61f489f08f61fc66905373395_large.jpg

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

9 117 Inlägg
28 maj 2015
#42
Ja kanske är konstig, men ja skulle nog klassa den där motorn som bojsänke. I alla fall ser det ut som den varit det innan. lol
Blir det borrning för lite större volym och mera hk sen vid renovering?


463 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#43
Putteliten skrev:
Ja kanske är konstig, men ja skulle nog klassa den där motorn som bojsänke. I alla fall ser det ut som den varit det innan. lol
Blir det borrning för lite större volym och mera hk sen vid renovering?

Ser tydligen ut som bojsänke om de får stå orört och fuktigt i 15 år 😊
Jag ska börja med att få runt motorn så jag får ur den ur bilen. Problemet är ju att jag inte får loss turbinbultarna utan att få runt motorn. Sen blir de motorbyte.

Hur det blir med denna motor får vi se när jag hunnit kolla igenom den, viktigast är ju loppen som faktiskt inte såg så illa ut som jag trodde, men vi får se. Är de för dåligt blir de väl ett bord eller nå 😊 Nå trim blir de inte, lådan håller ju knappt för original 170hk 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

463 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#44
Efter mycket envishet med två kolvar kvar som sitter fast, och en som går lätt lyckades jag till slut komma åt de två kvarvarande turbinskruvarna. Detta genom att lossa vevstakarna från veven och låta de hänga i kolvarna och sen trixa lite fram och tillbaka, gick till slut då de kvarvarande kolvarna som tur va sitter rätt långt upp 😀

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-5f40cc0e6bbc3e33275c73835f6decb3_large.jpg

När dom va loss va de bara lirka ur motorn, och de är ju lätt att förstå att folk gärna kapar upp fronten, jäklar va trångt de va mellan växellådan och frontplåten. När andra motorn ska i monterar jag utan remskivan 😀

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-e08bcbe3cd62e16c355c21c9248f354c_large.jpg

Men med lite milt våld gled den iallafall ur, inte fan hade jag trott de skulle va trängre på dessa än på exempelvis Audi 80/urquattro m.m. Men de va det, de vet jag nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-93801e12a19380610ca0b538634686c5_large.jpg

Nu är motorn vilket fall äntligen ur, och ligger på pall framför bilen. Återstår att kolla den sen framöver,  för att se om den är värd att renovera eller ej. Vore kul om de gick. Men nu blir de istället att gå igenom andra motorn som sitter i stativ och sen hänga i den 👍

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

9 117 Inlägg
28 maj 2015
#45
Jonta skrev:
Putteliten skrev:
Ja kanske är konstig, men ja skulle nog klassa den där motorn som bojsänke. I alla fall ser det ut som den varit det innan. lol
Blir det borrning för lite större volym och mera hk sen vid renovering?

Ser tydligen ut som bojsänke om de får stå orört och fuktigt i 15 år 😊
Jag ska börja med att få runt motorn så jag får ur den ur bilen. Problemet är ju att jag inte får loss turbinbultarna utan att få runt motorn. Sen blir de motorbyte.

Hur det blir med denna motor får vi se när jag hunnit kolla igenom den, viktigast är ju loppen som faktiskt inte såg så illa ut som jag trodde, men vi får se. Är de för dåligt blir de väl ett bord eller nå 😊 Nå trim blir de inte, lådan håller ju knappt för original 170hk 😊

Ja det är ju tydligt det. wink
Nu med senaste bilderna förstår jag va du menar. Har aldrig rivit isär en motor från automatlåda.

Verkar lite positivt i alla fall. Kan ju va kul att ha orginalmotorn när allting annat är det, men ett bord är ju inte fel det heller då. wink
Är det verkligen så illa med lådan?


463 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#46
Putteliten skrev:
Jonta skrev:
Putteliten skrev:
Ja kanske är konstig, men ja skulle nog klassa den där motorn som bojsänke. I alla fall ser det ut som den varit det innan. lol
Blir det borrning för lite större volym och mera hk sen vid renovering?

Ser tydligen ut som bojsänke om de får stå orört och fuktigt i 15 år 😊
Jag ska börja med att få runt motorn så jag får ur den ur bilen. Problemet är ju att jag inte får loss turbinbultarna utan att få runt motorn. Sen blir de motorbyte.

Hur det blir med denna motor får vi se när jag hunnit kolla igenom den, viktigast är ju loppen som faktiskt inte såg så illa ut som jag trodde, men vi får se. Är de för dåligt blir de väl ett bord eller nå 😊 Nå trim blir de inte, lådan håller ju knappt för original 170hk 😊

Ja det är ju tydligt det. wink
Nu med senaste bilderna förstår jag va du menar. Har aldrig rivit isär en motor från automatlåda.

Verkar lite positivt i alla fall. Kan ju va kul att ha orginalmotorn när allting annat är det, men ett bord är ju inte fel det heller då. wink
Är det verkligen så illa med lådan?

Går ju visserligen att dra ur turbinen från lådan, men då lär man va försiktig, plus att de hade aldrig gått på denna med tanke på hur trångt de va att få ur motorn. Men vilket fall är problemet löst nu 😊

Vore kul att köra med originalmotorn, just för att hålla bilen helt original. Men de får bli ett senare projekt, är ju iallafall en identisk motor som åker i nu.

Lådan va ett vanligt bekymmer på dessa redan när de va ganska nya. Men visst, lite går de väl kanske att skrämma upp den om man ser till att köra med förstånd och servar lådan regelbundet. Vi får se hur det blir😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

463 Inlägg
3 juni 2015
Trådstartare
#47
Blev en snabb tvätt av motorrummet idag, lite avfettning och avspolning med högtryck bara. Måste säga att jag är sjukt imponerad, och nöjd över hur fin bilen är under all smuts. Den är ju trots allt 33 år gammal.

Bild som den såg ut innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-3fbac4917866d92e5d1832a49018737a_large.jpg


Utrullad i det fria. Blev rejäl skillnad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-a4961ac74e90124f2f6cfd2e4e3ebbe4_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-54d316ec6dff7819a03be33621bda930_large.jpg
Senast redigerat av Jonta (3 juni 2015)

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

515 Inlägg
3 juni 2015
#48
Ja det där ser man ut o få vara nöjd över! Ser ju verkligen inte särskilt medtaget ut smile

463 Inlägg
3 juni 2015
Trådstartare
#49
MatsaBusen skrev:
Ja det där ser man ut o få vara nöjd över! Ser ju verkligen inte särskilt medtaget ut smile

Har ju skrotat ner två andra bilar från samma årgång, jämför man med dom är de helt sjuk skillnad. Dom har rost mer eller mindre överallt. Styrväxeln är ett exempel, både de andra bilarna har bara grovrost som yta. All aluminium ser mest svart ut. Här finns de lite blankt i den smile Mer än nöjd måste jag säga. Fast de ska bli ännu bättre smile

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

515 Inlägg
3 juni 2015
#50
Helt rätt inställning! Den kommer bli kanon smile

463 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#52
För att kunna ha bilen utomhus ibland tyckte jag de va läge att byta ut den krossade lilla rutan på framdörren. Bra man har donatorbilar 😀
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-e2d71e1707181b0c96cb7e7feb0a03da_large.jpg

När man ändå va i farten fixade jag elhissen som inte ville funka där fram. Lär bara kika på andra sidan nu också, för den är ockdå död. Återigen, glad jag har donatorbilar 😀
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-b3486733e68d002d76aa7832849db24a_large.jpg

Återstår att plocka ihop en backspegel, har två uppsättningar men ingen hel. Men nu är rutan och elhissen iallafall hel, ett steg framåt 😀
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-a2b4e429d830e2c4a8c1173f7b882334_large.jpg

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

463 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
#53
Testade eltakluckan för ett tag sen, den ville bara gå upp i bakkant. När jag försökte köra den bakåt in i taket hörde man bara motorn kämpa utan att lyckats. Listen runt va dock täckt i mossa och skräp, så jag tog helt enkelt en svamp och började tvätta listen och plåten runt luckan. Sen tog jag även och smorde upp allt. Vips så funkade den igen, och funkar nu som ny 😊

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-aa80959f42e7baf90678a06a722fe90a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-c2211037fea3cda3f1d0ce762ba95e87.jpg

Trevligt när felen på bilen är lättlagade 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

264 Inlägg
6 juni 2015
#54
Vilket skick på en så gammal bil! Ska bli kul att se denna växa fram, alltid skoj med lite ovanliga modeller!

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637

268 Inlägg
6 juni 2015
#55
Härligt när det är enkla fel. Sedan är det underbart med elektrisk taklucka. eller taklucka överhuvudtaget.

463 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
#56
jocke_ skrev:
Vilket skick på en så gammal bil! Ska bli kul att se denna växa fram, alltid skoj med lite ovanliga modeller!

Riktigt kul att den är i så pass bra skick, många av dessa rostade bort redan för 20 år sedan och jag har letat så himla länge efter en skaplig bil men bara hittat skrot. Sen dök denna helt otippat upp 😊

Szummi skrev:
Härligt när det är enkla fel. Sedan är det underbart med elektrisk taklucka. eller taklucka överhuvudtaget.

Riktigt kul att de är enkla fel, och de är väl inte direkt konstigt att saker kärvar när de stått i 15 år 😊
Men skönt med taklucka, helt klart. Extra kul med el på en bil från 1982 😊 Lite udda på just denna bil är att man dessutom beställde bilen med AC och taklucka. De va en ovanlig kombination 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

210 Inlägg
11 juni 2015
#57
Denna har jag missat helt! Kul att se detta big_smile


463 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
#58
Håller på och bygger om min bruks Caddy till facelift just nu, så de har vart stillestånd här några veckor och kommer va några till. Men igår va jag iallafall och köpte ytterligare en 200 som reservdelsbil. Så nu äger jag fyra av de 56 som finns kvar i landet 😊

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-d791a2a4364f6705ac1b65372479b533_large.jpg

En riktig skönhet 😜

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82

445 Inlägg
463 Inlägg
15 oktober 2015
Trådstartare
#60
Montecarlo skrev:
Hur går det för dig med denna?

Håller på och plockar ihop motorn nu, ska hämta mitt pulverlackade tråg i morgon. Planen är att motorn ska monteras igen nästa vecka

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82


Sök