BarndomsdömmenVet inte riktigt vart jag ska börja detta, men jag tror jag måste börja med att vrida tillbaka tiden till 1996 när jag va 13 år gammal. Mor och Far hade i många år kört flera Audi 100 modell 77-82 men nu bytt bil (till vad minns jag inte ens). Men kvar på gården stod en silverfärgad Audi 100 GL 5E från 1980 med automatlåda, den va fullt fungerande och med härligt mullrande femma. Jag gillade den bilen och efter en massa tjat fick jag bilen. Vad jag egentligen skulle med den till har jag ingen aning om, men nånstans där började mitt intresse för bilar på allvar och nånstans där, fick jag även upp ögonen för värstingen, Audi 200 5T lyxkryssaren med turbo och 170hk. Tyvärr va de för dyra för en 13 åring. De han bli ytterligare några Audi 100 innan jag vid 16 års ålder köpte min första riktiga körbara bil att övningsköra med, en Audi Coupé GT -83. Där och då glömdes snart 200 bort, och drömmen blev istället urquattron. Jag hittade till slut en urquattro 2005 och den har sen dess stått under renovering (mest egentligen bara stått om jag ska vara ärlig).
ÅterfallMen nu till saken, den där 200:an har alltid funnits där i bakhuvudet och för några år sedan började jag leta bil, ett lämpligt objekt att renovera och spara på. Eftersom jag är född 1982 ville jag helst ha en 82:a och helst silver som den där 100:an jag fick som 13 åring. Men tiden gick och jag hittade bara lik.. Rosten tog hårt på dessa och under en tid gick nog många på skrot som donatorbilar för att folk ville ha motorn. Jag började nästan ge upp..
De va nog meningen att jag skulle ha en 200Men nu till det bästa av allt, jag tror faktiskt de va meningen att jag skulle hitta en 200 (nej jag är inte religös).
Jag va nyss med en kompis 50 mil upp i landet till Östersund för att hämta en bil han skulle köpa. Killen vi va hos va Audinörd som mig och vi pratade mycket Audi när vi av någon anledning kom in på att snacka USA framljus till GT. En diskussion som ledde till att han nämnde en Audi 200 han tittat på med samma framljusen.
Men STOPP! Vänta nu, vad sa du. En 200? Med USA framlysen? Finns den kvar avbryter jag snabbt?!! Får till svar att den står hos en bekant 2 mil bort och va till salu billigt pga trasig motor. Han erbjuder sig att köra oss dit och kolla, vilket vi gjorde direkt när vännens affär va klar. Dom där två milen ut sitter jag i en annan värld och tankarna snurrar. Står bilen kvar? Är de rätt modell? Är den fin? Undrar om de kan vara en 82:a? Vad vi pratade om på vägen ut?! INGEN ANING.
Direkt när vi svänger in på industriområdet ser jag den. Rätt modell, och silver. Jävlar va fin den ser ut att vara (jämfört med övriga jag tittat på) tänkte jag för mig själv. Jag va snabbt ut och knappade in registreringsnumret i transportstyrelsens app.
AUDI 200 5T 1982. Tamefan. De är en 82:a också.
Redan där har jag bestämt mig för att den bilen ska jag ha, och killen vi åkte dit med skulle försöka få kontakt med ägaren och se så att den fortfarande va till salu. Precis just då, kommer en Audi A6 och det är ägaren som helt slumpartat dyker upp, jag vågar knappt gå dit, tänk om bilen just blivit såld. Men så va inte fallet utan bilen va till salu och trots att bilen stått där i flera år låg ägarbeviset till 200:an i handskfacket i hans A6. Vad är oddsen?
Vi kunde alltså göra affär direkt och vi skrev pappar och jag swishade pengarna. Sen att bilen stod ej körbar 50 mil hemifrån, ja de innebär ju bara att vi får åka en gång till då
Bilen stod lite inparkerad, så vi hjälptes åt att flytta fram den så kunde jag själv sen bara backa till med trailer och lasta. Så fick jag lämna bilen några dagar, lite motvilligt kan erkännas
FramtidenNu har jag bilen jag så länge trånat efter. Någon panik att få fart på den känner jag inte. Jag har den nu och de är gott nog. Men den ska snart gås igenom för att kolla vad som behöver göras och sen framförallt vilka delar jag måste börja leta efter, misstänker att vissa saker innebär mycket letande. Planen är i alla fall att få bilen riktigt fin, och hålla den hyfsat original. Bilen kommer att sänkas, och det antagligen med luftfjädring. Sen i övrigt får vi se vad som kommer ske