tkd_rille skrev:
3milius skrev:
tkd_rille skrev:
Vad garantier är får du läsa på själv. Om ts fått garanti så har han fått en.
Mer än 2 dagar ska batteriet hålla.
Lite som när en släkting köpte en gammal s70. 2 veckor efter köpet pissar den ut olja. Men enligt din melodi skall alltså han själv lösa detta problem trots att han har en garanti av försäljaren?
Försäljaren fixade såklart problemet för han håller vad han lovar.
Hade man köpt bilen och batteriet varit stendött 2 dagar efter så hade jag begärt ett nytt, så är det bara. Du som kund kan inte se om de är på väg eller inte.
Vi får väl se om ts får ut ett nytt om han inte fått det.
Nej, nu klarade du inte av att läsa det jag skrev.
Vart har jag skrivit att felet inte ska åtgärdas trots garantier?
Kan det vara så att jag skrev någonting helt annat än vad du fick det till?
Typ att säljaren redan förklarat att ingen garanti finns i detta fallet?
Läs om läs rätt.
Precis, du som kund kan inte se om ett batteri är på väg att gå sönder, synd för dig,
du skulle köpt en ny bil, de brukar också ha nya batterier, vet inte om jag hört talas om en ny bil som sålts med begagnat batteri.
Nu vet jag inte exakt vad som ska stå i en varudeklaration.
Men om batteriet var dåligt så bör de ha uppenbarat sig för försäljaren med.
Jag köper bil av vettiga försäljare skrev jag
De står för saker som händer inom den garanti de utlovar. Nu har jag inte haft otur med batterier.
Japp, det kanske uppenbarat sig för säljaren.
Tycker dock fortfarande ansvaret mestadels ligger på köparen att kontrollera bilens funktion innan köp.
Inom garantier så ja, naturligtvis måste saker som täcks av garantier ordnas med, där är vi på samma sida,
garantierna finns väl mestadels till för att konkurrera med privatförsäljningen av bilar.
Något som är orelaterat till just detta men inom ämnet är det faktum att det är lite larvigt kring organiserad bilhandel med alla garantier. Jag förespråkar privatköp men då är jag personligen inte mycket för nya bilar heller. Alltså bilar efter 90-talet. Att man ska behöva garantera att bilen fungerar för att få sälja bilar,
visst finns det sådana som inte kan skruva själv och vill vara säkra, men till dessa säger jag åter igen,
det finns nya bilar. Vill du spara pengar så måste du lära dig något om bilar. Annars är det bara sära på skinkorna och ta emot. Moral eller ej, världen vi lever i är grym, man får slå alla på fingrarna med kunskap.
Vem har bestämt att allting måste fungera i flera veckor eller månader efter att bilen köps annars så är det inget berättigat bilköp? Eller ens senare samma dag? Lagen säger inte att bilar inte får ha fel vid försäljning.
Det säljs mycket renoveringsobjekt och dylikt med.
Det är nära nog ingen skillnad på att köpa en Brookville 32 Ford kaross och sedan komma tillbaka och klaga på att resten inte finns där? Ja men det är ju en bil du köpt, bara det att den saknar en massa saker? Bilar ska ju fungera när de säljs, det får inte vara några fel eller saknade delar?
Vad lagen säger om informering av fel vet jag inte,
men köparen har ändå ansvaret om du frågar mig.
Bita i det sura äpplet när man klantat sig och köpt en dålig bil (gjort en dålig affär) ser jag som normalt.
Precis som jag bogserade hem bilen som kokade 3 minuter efter jag köpt den privat,
när säljaren klart och tydligt sagt att den är körbar. Jag har inte vagina så naturligtvis åker jag inte tillbaka och säger någonting om det. Det är jag som får skylla mig själv för att jag köper en gammal bil,
jag är ju fullt medveten om att det kan uppenbara sig fel från det att jag startar bilen och kör hemåt.
Bara åka hem och göra något annat åt saken, byta motor i detta fallet.