Ja att vi kommer att få se mer av etanolen är helt klart och som ligger väl i tiden och som säkerligen blir ett av flera intressanta biobränslen att fasa ut dom fossila med.
Så till dina funderingar,, ja bland annat Ford påstår att det "behövs" kortare oljebytes intervaller på etanoldrivna bilar, men det det mest troliga är att dessa är rena säkerhets åtgärder som biltillverkare måste gardera sig med, därför att risken för ökad vatten utfällning vid allt för många kort körningar utan att motorn riktigt får driftstemperatur.
Men så av den allt större samlade erfarenheten visar på att vid normal drift är det inga problem alls med den sedvanliga oljebytes intervallen och så har jag själv använt mig av med samtliga egna etanolkonverterade fordon under mina 15000 mil & 9 år utan minsta problem.
Angående etanolens mer än väl påstådda agressivet är den inget annat än klart överdriven och läser man sedan tex Hydroscands slang rekommendations lista så finner man snabbt att dom flesta slangar tål etanol men bara ett fåtal tål den mer aggresiva bensinen,, tänkvärt, ser man bara till att hålla sig till slangar av bra kvalitet och detta gäller oavsett bränsle, så håller grejorna nästintill garanterat.
Jo det finns fler och fler rön som visar att en etanoldrivenmotor generellt håller längre, dels genom att förbrännings temperaturen är lägre vid etanoldrift och att sotbildningen är försumbar.
Av dom mycket fåtal avgastester som gjorts med etanoldrivna fordon visar i stort att utsläppen blir till dom bättre än motsvarande bensinbil, likaså är den smått enorma erfarenheten i fråb Brasilien där det i dag rullar över 7 miljoner etanolbilar och mer än 12 miljoner helt vanliga bensinbilar på E22 (20-30% etanol resten bensin).
Av dessa har dessutom mer än 40 000 bensinbilar enkelt konverterats till ren etanoldrift och även där hävdas det bestämt att inga andra åtgärder behövs, än att tillse att motorn får 20-30% mer bränlse för problemfri drift på 100% E85.
Slutligen när jag menar att erfarenheten med att köra befintliga bilar på mer eller mindre mängd etanol är mycket stor blir bara blir bara fler och fler som inser det vansinniga i att bara fortsätta att tanka förhållandevis dyr fossil bensin i våra befintliga bilar när det nu är mycket enkelt åtgärdat bara genom att använda etanol! Och intresset är minst sagt enormt, på dryga 4 åren jag haft min hemsida så har nu över 160 000 besökare varit där och intresset är så minst sagt enormt sedan kan det börja räknas i tiotusental som nu dubbeltankar med olika blandningar av etanol i sina befintliga bilar utan åtgärd utöver dom tusentals som nu åker enkelt konverterat utan större problem. Och vidare teknik kunnig behöver man heller inte vara. ;
"en spritmissbrukande helnykterist & ej miljöknutte"
www.etanol.nuwww.etanolexperten.se