Tack för alla svar, återigen, rena guldgruvan! Låter helt klart som att jag ska överge klenmotorerna. A2 får finnas med som en joker trots allt, den har jag kört på diverse 90 och 110-vägar utan några anmärkningsvärt höga förbrukningar, låg vikt och 75 hk tillsammans med lådans utväxling verkar fungera helt ok. Dock har jag enbart testat detta med max två personer i bilen.
Constantine: Det har jag definitivt övervägt, allt är väl en fråga om inköpspris/skatt/driftskostnadskalkylen. I egenskap av konsult kan min arbetsplats ändras med relativt kort varsel, varför jag på ett sätt föredrar lägre fasta kostnader. Men miljöklassad diesel är definitivt ett skarpt alternativ, har helt enkelt inte ramlat på några intressanta objekt i min prisklass.
Herr Vectra: Det är helt klart imponerande siffror. Min lillebror har en Astra -06 1.6, ska försöka få ur honom lite motorvägssiffror.
Hybridsmurfen: Jag hör nog till den yngre (25) delen av befolkningen som snarare lovordar Priusens förmågor, dock bara provkört en. Men du har så rätt, på avdelningen problemfritt ägande verkar den svårslagen, vilket är precis vad jag är ute efter. Såpass låg förbrukning på motorväg är dessutom inget annat än imponerande, och jag har sett liknande siffror från andra förare. Så jag ska helt klart sätta mig in ytterligare i dem. Automat tycker jag personligen är tråkigt, men är något jag kan leva med.
Några frågor kan du ju få, när du så snällt erbjuder dig.
Vad ska man se upp med på Gen 1 och 2? Slitdelar som har en tendens att gå sönder, specifikt lättangripna rostpunkter? Gen 2 finns det så vitt jag vet även en specialutformad cykelhållare till, vilket hade motiverat det mesta. Så, när jag går och tittar på en Prius, vad ska jag se upp med? Ska googla mig fram till en liknande lista, men du som kännare kanske har några specifika tips?
Tack alla för att ni tar er tid så här på demonstrationsdagen!