3728
Sök

Toyota Celica GT-four ST205, WRC TTE.

Har införskaffat mig drömbilen, en ST205 GT-four. Nu ska den bara förvandlas till den fetaste i Sverige!

Den som ingen turbo har får åka utan bar
244 428 Visningar
Uppdaterades senast 8 augusti 2021
Specialist
1 187 Inlägg
15 oktober 2015
#321
fan va märkligt.. det där skall inte kunna hända.
Antingen har du dragit dem på tok för hårt, eller glömt dra åt dem hårt nog??
Jag gissar faktiskt på att de suttit löst på något vis, så hjulet börjat röra sig, då kan bultarna ge sig fort som fan.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
17 oktober 2015
Trådstartare
#322
Liten uppdate ang hjulbultarna.

Företaget jag handlade hos betalade direkt tillbaka pengarna i utbyte mot dom trasiga bultarna och förklarade för mig att detta aldrig hänt tidigare.

Jag bytte till original hjulbult där dom hade gått sönder och tänkte att det var något knasigt med just dessa fyra som gått av.

Icke sa nicke, en halvmil senare så går ytterligare 2 bultar av på andra bakhjulet och jag blir ståendes igen, denna gång gick det dock att köra upp på släpvagn.

Dessa bultar har varit dragna med moment.

Även här har jag haft tur nog att inte lita fullt ut och har kört väldigt försiktigt, vill inte ens börja fundera på vad som händer ifall det skulle lossna i 110 eller mer..

Så efter jobbet idag blir det att byta till original även här.
Senast redigerat av Renjaegarn (17 oktober 2015)

Administratör för JDM Life Sweden

Fixare
284 Inlägg
17 oktober 2015
#323
Tycker du ska kräva ersättning för skadad fälg med mera från företaget! Det kunde gått mycket värre!! Vart är dom köpta? Häng ut företaget så folk vet Vart man INTE ska köpa iaf hjulbultar!
Senast redigerat av Softishman (17 oktober 2015)

---<Softishman>----

373 Inlägg
17 oktober 2015
#324
Åååhh en ST205 med rätt stuk! Jag gillart! TTE blev ju påkomna med skägget i brevlådan 1995 med ST205 Grupp A rallybilen när FIA kom på att de hade kört med en turborestriktor som ökade i diameter på något magiskt sätt som jag aldrig har blivit klok på, så istället för att ha 34mm restriktor som alla andra rallybilarna så expanderade Toyotans restriktor så turbon kunde suga i sig mer luft och därmed ge mer effekt tongue big_smile

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
#325
ImprezaGC8 skrev:
Åååhh en ST205 med rätt stuk! Jag gillart! TTE blev ju påkomna med skägget i brevlådan 1995 med ST205 Grupp A rallybilen när FIA kom på att de hade kört med en turborestriktor som ökade i diameter på något magiskt sätt som jag aldrig har blivit klok på, så istället för att ha 34mm restriktor som alla andra rallybilarna så expanderade Toyotans restriktor så turbon kunde suga i sig mer luft och därmed ge mer effekt tongue big_smile

Hehe, kul att du gillar den! :-)
Haha ja, dessvärre blev det slutet för 205'an och corollan fick ta över. Endast ett mindre missförstånd enligt mig wink

Administratör för JDM Life Sweden

373 Inlägg
18 oktober 2015
#326
Renjaegarn skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Åååhh en ST205 med rätt stuk! Jag gillart! TTE blev ju påkomna med skägget i brevlådan 1995 med ST205 Grupp A rallybilen när FIA kom på att de hade kört med en turborestriktor som ökade i diameter på något magiskt sätt som jag aldrig har blivit klok på, så istället för att ha 34mm restriktor som alla andra rallybilarna så expanderade Toyotans restriktor så turbon kunde suga i sig mer luft och därmed ge mer effekt tongue big_smile

Hehe, kul att du gillar den! :-)
Haha ja, dessvärre blev det slutet för 205'an och corollan fick ta över. Endast ett mindre missförstånd enligt mig wink

De blev ju uteslutna hela 1996 så de fick kringgå det genom att anmäla sig som privatstall och körde faktiskt en hel del tävlingar 96 med ST205an och sen körde de ju även den 1997 fram tills Finland när Corollan kom smile

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
#327
ImprezaGC8 skrev:
Renjaegarn skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Åååhh en ST205 med rätt stuk! Jag gillart! TTE blev ju påkomna med skägget i brevlådan 1995 med ST205 Grupp A rallybilen när FIA kom på att de hade kört med en turborestriktor som ökade i diameter på något magiskt sätt som jag aldrig har blivit klok på, så istället för att ha 34mm restriktor som alla andra rallybilarna så expanderade Toyotans restriktor så turbon kunde suga i sig mer luft och därmed ge mer effekt tongue big_smile

Hehe, kul att du gillar den! :-)
Haha ja, dessvärre blev det slutet för 205'an och corollan fick ta över. Endast ett mindre missförstånd enligt mig wink

De blev ju uteslutna hela 1996 så de fick kringgå det genom att anmäla sig som privatstall och körde faktiskt en hel del tävlingar 96 med ST205an och sen körde de ju även den 1997 fram tills Finland när Corollan kom smile

Du kan din sak! Roligt! smile

Administratör för JDM Life Sweden

9 118 Inlägg
18 oktober 2015
#328
Det var ett skit med hjulbultarna då. Bara att skicka tillbaka alla och köpa någon annanstans istället låter det som.


Forummoderator
26 367 Inlägg
18 oktober 2015
#329
Renjaegarn skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Åååhh en ST205 med rätt stuk! Jag gillart! TTE blev ju påkomna med skägget i brevlådan 1995 med ST205 Grupp A rallybilen när FIA kom på att de hade kört med en turborestriktor som ökade i diameter på något magiskt sätt som jag aldrig har blivit klok på, så istället för att ha 34mm restriktor som alla andra rallybilarna så expanderade Toyotans restriktor så turbon kunde suga i sig mer luft och därmed ge mer effekt tongue big_smile

Hehe, kul att du gillar den! :-)
Haha ja, dessvärre blev det slutet för 205'an och corollan fick ta över. Endast ett mindre missförstånd enligt mig wink

Med Saintz bakom ratten så gick Corollan som ett skållat troll om man frågar mig, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 118 Inlägg
18 oktober 2015
#330
Mack skrev:
Renjaegarn skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Åååhh en ST205 med rätt stuk! Jag gillart! TTE blev ju påkomna med skägget i brevlådan 1995 med ST205 Grupp A rallybilen när FIA kom på att de hade kört med en turborestriktor som ökade i diameter på något magiskt sätt som jag aldrig har blivit klok på, så istället för att ha 34mm restriktor som alla andra rallybilarna så expanderade Toyotans restriktor så turbon kunde suga i sig mer luft och därmed ge mer effekt tongue big_smile

Hehe, kul att du gillar den! :-)
Haha ja, dessvärre blev det slutet för 205'an och corollan fick ta över. Endast ett mindre missförstånd enligt mig wink

Med Saintz bakom ratten så gick Corollan som ett skållat troll om man frågar mig, hehe.

Var det inte han som sa: We driving to fast?


Forummoderator
26 367 Inlägg
18 oktober 2015
#331
Putteliten skrev:
Mack skrev:
Renjaegarn skrev:

Hehe, kul att du gillar den! :-)
Haha ja, dessvärre blev det slutet för 205'an och corollan fick ta över. Endast ett mindre missförstånd enligt mig wink

Med Saintz bakom ratten så gick Corollan som ett skållat troll om man frågar mig, hehe.

Var det inte han som sa: We driving to fast?

Är inget jag minns men inte omöjligt.
Han hade sina humbla meningar, även om han inte var allt så talför.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 118 Inlägg
18 oktober 2015
#332
Mack skrev:
Putteliten skrev:
Mack skrev:

Med Saintz bakom ratten så gick Corollan som ett skållat troll om man frågar mig, hehe.

Var det inte han som sa: We driving to fast?

Är inget jag minns men inte omöjligt.
Han hade sina humbla meningar, även om han inte var allt så talför.

Han sa inte allt för mycket i intervjuerna på tävlinga...


Forummoderator
26 367 Inlägg
18 oktober 2015
#333
Putteliten skrev:
Mack skrev:
Putteliten skrev:

Var det inte han som sa: We driving to fast?

Är inget jag minns men inte omöjligt.
Han hade sina humbla meningar, även om han inte var allt så talför.

Han sa inte allt för mycket i intervjuerna på tävlinga...

Då var Grönholm lite mer för att prata, haha.

"A stone Went up..in his ass!"
(plus att han visade med en knuten hand pekandes uppåt)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
#334
Original bultar på plats bak!

Äntligen lite problemfri körning tänkte jag.. hade jag fel? jorå.

Vid ca 45-50 km/h, 2.000 varv, så tappade bilen allt ork, började tok bluddra, stannade, och bilen har ingen tomgång, bara bludder, svarar knappt på gas och går rent över 3500 varv.

Gissar på tjuvluft då den gick rent någon stund efter att ha kopplat loss intercooler och satt dit igen.

Dumpventilen läcker ordentligt med luft har jag märkt, kan det möjligtvis vara den? vad tror ni?

Administratör för JDM Life Sweden

688 Inlägg
18 oktober 2015
#335
Men däcken hölls på plats iaf. Kan nog vara dumpen jo. Hade liknande symptom på 200:an jag hade. Den var delbar så var bara att spänna skruvarna som höll ihop den.


Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
#336
Curse skrev:
Men däcken hölls på plats iaf. Kan nog vara dumpen jo. Hade liknande symptom på 200:an jag hade. Den var delbar så var bara att spänna skruvarna som höll ihop den.

Haha japp, en liten seger varje dag! har fälgkors, momentnyckel samt en bacholåda bak i toyotan, bara ifall att wink

Administratör för JDM Life Sweden

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#337
Som ett paket på posten kom nya hjulbultarna!
Denna gång av märket Sparco.

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-853497a523f8026c70b70053b914fd48.jpg

Administratör för JDM Life Sweden

Forummoderator
26 367 Inlägg
20 oktober 2015
#338
Får hoppas på att dom nya bultarna funkar bättre.
Men Sparco är ju ett välkänt och mig veterligen ett bra märke så.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
#339
Mack skrev:
Får hoppas på att dom nya bultarna funkar bättre.
Men Sparco är ju ett välkänt och mig veterligen ett bra märke så.

Absolut, vi håller tummarna!

Sparco SKA ju vara bra grejer! smile

Administratör för JDM Life Sweden

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#340
En kortare sväng fick ett abrupt slut då det tog eld i i avgasröret.

Blev bländad i backspegeln och till min förvåning ser jag en eld kvast som överstiger vingen på bilen.

Och nu börjar jag faktiskt få slut på idéer vad det kan vara som gör att bilen går så ofantligt fett..

Administratör för JDM Life Sweden


Sök