3104
Sök

Toyota Celica GT-four ST205, WRC TTE.

Har införskaffat mig drömbilen, en ST205 GT-four. Nu ska den bara förvandlas till den fetaste i Sverige!

Den som ingen turbo har får åka utan bar
243 680 Visningar
Uppdaterades senast 8 augusti 2021
Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
8 juli 2015
Trådstartare
#41
Snabb uppdatering: Just nu är växellådan iväg på renovering samt som jag inväntar delar ifrån USA till motorn, så nu får jag glida runt i opeln som finns i min profil under tiden, Jag klagar inte! ;-)

Söker även sportstolar till den, röda är ett krav, behöver dock inte vara FIA godk, ifall någon har eller vet om så lägg ett PM :-)

Ha de Bra så länge!

Administratör för JDM Life Sweden

616 Inlägg
8 juli 2015
#42
Renjaegarn skrev:
Snabb uppdatering: Just nu är växellådan iväg på renovering samt som jag inväntar delar ifrån USA till motorn, så nu får jag glida runt i opeln som finns i min profil under tiden, Jag klagar inte! ;-)

Söker även sportstolar till den, röda är ett krav, behöver dock inte vara FIA godk, ifall någon har eller vet om så lägg ett PM :-)

Ha de Bra så länge!

Bra att du inte stressar med Celica WRC-projektet. Att få delarna får ta den tid det tar, huvudsaken är att det är kvalitet och att det blir ordentligt gjort. Så då är det bra att ha en bil vid sidan om att använda. Den som väntar på nåt gott han kan gott vänta. wink

Ska interiören vara så identisk med originalet som möjligt? Flockad instrumentbräda med dashlogger, rattstång, sekventiell sportväxellåda, stående pedalställ, mycket omfattande bur byggd enligt WRC-specifikationer från 96 mm?

Lycka till! smile

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
8 juli 2015
Trådstartare
#43
Bierstube skrev:
Renjaegarn skrev:
Snabb uppdatering: Just nu är växellådan iväg på renovering samt som jag inväntar delar ifrån USA till motorn, så nu får jag glida runt i opeln som finns i min profil under tiden, Jag klagar inte! ;-)

Söker även sportstolar till den, röda är ett krav, behöver dock inte vara FIA godk, ifall någon har eller vet om så lägg ett PM :-)

Ha de Bra så länge!

Bra att du inte stressar med Celica WRC-projektet. Att få delarna får ta den tid det tar, huvudsaken är att det är kvalitet och att det blir ordentligt gjort. Så då är det bra att ha en bil vid sidan om att använda. Den som väntar på nåt gott han kan gott vänta. wink

Ska interiören vara så identisk med originalet som möjligt? Flockad instrumentbräda med dashlogger, rattstång, sekventiell sportväxellåda, stående pedalställ, mycket omfattande bur byggd enligt WRC-specifikationer från 96 mm?

Lycka till! smile

Interiören kommer att göras om en hel del, dock inte med bur anpassning fram då det kommer bli för svårt att regbessa, växellådan kommer vara original med lite "finjusteringar" utav en bekant som är riktigt haj på växellådor, en rejäl Sekventiell låda hade inte varit fel, men att lägga ut 100.000 för en riktig sådan är ingenting jag har planerat med smile flockad intstrumentbräda kommer det satt bli. Mycket mer vill jag inte avslöja, det får tiden visa smile

Administratör för JDM Life Sweden

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#44
Hittade även en Exedy 'steg 1' koppling under rivning, dock så varade inte lyckan länge då den är alldeles för klen för mina mål sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-f5a8ab33d6b960f3911b15d87efcd7c4.jpg

Administratör för JDM Life Sweden

616 Inlägg
10 juli 2015
#45
Tack för uppdateringen. smile Jag är inte så tekniskt insatt, men jag tror att helt nya grejer är bättre (även om begagnade är billigare just i inköp) och resulterar i att allt fungerar bättre i slutändan. Fast du kanske tänkt renovera upp den del du senast bifogade bild på? Alltså innan du kom på att den inte skulle hålla för dina behov.

Hur som helst, du verkar ha full koll på vad du gör och satsa på kvalitet. Det tror jag verkligen. Tror det kommer bli riktigt fin finish på bygget när det blir klart. smile

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
10 juli 2015
Trådstartare
#46
Bierstube skrev:
Tack för uppdateringen. smile Jag är inte så tekniskt insatt, men jag tror att helt nya grejer är bättre (även om begagnade är billigare just i inköp) och resulterar i att allt fungerar bättre i slutändan. Fast du kanske tänkt renovera upp den del du senast bifogade bild på? Alltså innan du kom på att den inte skulle hålla för dina behov.

Hur som helst, du verkar ha full koll på vad du gör och satsa på kvalitet. Det tror jag verkligen. Tror det kommer bli riktigt fin finish på bygget när det blir klart. smile

Alltid lika roligt med dina kommentarer! Kopplingssatsen kommer att bytas ut mot nya fräscha grejer som ska hålla länge :-)

Imorgon kommer vi att plocka ner motorn i minsta molekyl för att se exakt hur stora skadorna är.
Återkommer!

Administratör för JDM Life Sweden

JDM Life Sweden
1 101 Inlägg
11 juli 2015
#47
Hur har de gått med motorn idag? smile

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
#48
Ursäktar en sen uppdatering! men nu kör jag igång lite läsning för er!

Har nu fått ner motorn i en miljard smådelar som jag ska lyckas pilla ihop vid ett senare skede, vilket är otroligt spännande hur det kommer sluta.

Har nu fått reda på dels varför det är dålig komp på tvåans cylinder samt varför det rasslade sista gånger jag körde bilen..

1. Kolvras, OTROLIGT tur att delarna på kolver hade kilats fast och inte lossnat ordentligt vilket hade lett till ett MYYCKET mer kostsam skada än vad som är nu.
2. Vevlagerras.
3. Ramlager ras.

Detta syns på bilderna som jag bifogar.
Även så verkar tyvärr veven har fått sig en liten törn, så den kommer att lämnas iväg åt ett proffs företag som får kika på den.
Samt så har dock andra cylinderns väggar fått liite skavningar, förhoppningsvis går det att hoona bort, och isåfall, kan jag lägga order på grejer direkt och försöka sakta med säkert börja skruva ihop bilen igen så fort grejerna landar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-c68ab15dfe56d0657f8f2b747ceb587c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-0e806b074bd1ed69f1e28f87ffcffdf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-af065dd1a1cc8f635be2dabc23dabe4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-03c31c111f50c36cddeda678935078a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-f5e4169d8164e75a1a954fcbaa8f29be.jpg

Administratör för JDM Life Sweden

616 Inlägg
12 juli 2015
#49
Tack för uppdateringen. Och du behöver inte be om ursäkt, det är bara bra att du tar dig tid och fokuserar på bilen när du är igång med det än att springa till datorn stup i kvarten. smile Vi kan vänta på uppdateringarna i den här tråden tills du har tid till dem. smile

Det märks att du vet vad du gör, sådär stort tekniskt kunnande har inte jag. Och det märks att du gör arbetet seriöst för att motorn ska spinna som en katt i slutändan. Helt rätt. smile Själv har kollat på WRC season reviews från 1995 och 1996 för att se mer av ST205-Celicans framfart. smile Stort lycka till!

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#50
Bierstube skrev:
Tack för uppdateringen. Och du behöver inte be om ursäkt, det är bara bra att du tar dig tid och fokuserar på bilen när du är igång med det än att springa till datorn stup i kvarten. smile Vi kan vänta på uppdateringarna i den här tråden tills du har tid till dem. smile

Det märks att du vet vad du gör, sådär stort tekniskt kunnande har inte jag. Och det märks att du gör arbetet seriöst för att motorn ska spinna som en katt i slutändan. Helt rätt. smile Själv har kollat på WRC season reviews från 1995 och 1996 för att se mer av ST205-Celicans framfart. smile Stort lycka till!

Tack återigen för trevlig kommentar smile då det är första gången för mig att riva en motor, men som tur har jag fadern och farbrorn som byggt rallybilar en del år som kommer med lite tips då och då.

Vill sjävklart uppdatera er så mycket som möjligt då jag själv vet hur spännande det kan vara att följa en tråd*host* cat_fish_1*host* wink

Har själv kikat en del på lite tävlingar ifrån dessa årtal, mycket underhållande!

Kan släppa lite namn på delarna som skall inhandlas ifrån Titanmotorsports i USA:

CP kolvar.
Eagle H profil stakar.
GSC power division kammar.
Samt en rejäl ståltoppackning.

Tråkigt bara att allt inte kan hända över en dag sad men fart kommer de bli på bilen vill jag lova!

Administratör för JDM Life Sweden

JDM Life Sweden
1 101 Inlägg
13 juli 2015
#51
Ja visst är de drygt att man måste vänta på delar och att allt inte blir klart direkt big_smile 
Snart har jag semester och då kommer de komma en del uppdateringar de lovar jag tongue
Hur mycket effekt har du tänkt plocka?

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#52
cat_fish_1 skrev:
Ja visst är de drygt att man måste vänta på delar och att allt inte blir klart direkt big_smile 
Snart har jag semester och då kommer de komma en del uppdateringar de lovar jag tongue
Hur mycket effekt har du tänkt plocka?

Hatar att prata effekt, speciellt när jag bygger för att ha en 'bruksbil' bit över 400 vore absolut inte fel, men som vanligt så kommer det att spåra! Haha

Administratör för JDM Life Sweden

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
15 juli 2015
Trådstartare
#53
Blocket är nu hoonat och imorgon ska veven iväg på balansering och ev. slipning! tyvärr bildlöst inlägg.

Ha det bra sålänge!

Administratör för JDM Life Sweden

JDM Life Sweden
1 101 Inlägg
16 juli 2015
#54
Gött big_smile Har du fått dina delar till motorn?

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#55
Veven iväg på slipning nu!

Nej, inga delar till motorn ännu, de skickas ända ifrån staterna, så dröjer väl litegrann innan tullen släpper igenom sånt tungt artilleri wink

Administratör för JDM Life Sweden

Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#56
Nu ligger det sådär onödigt mycket paket på posten igen!

3 olika mätare, oljetryck, oljetemp samt vattentemp.
Kolvarna, stakarna, kammarna, och en hel packningssats är på ingång.
Det kliar är fingrarna och motivationen är på topp, mycket tack vare Bierstube här på garaget som varit otroligt aktiv i tråden samt utanför.

Även tack till alla underbara människor som ställer upp och hjälper till, farbror, fader, vännerna, och såklart, min underbara flickvän!

Men tycker det är lite halv dött på tråden såhär mitt i bygget. Vad tycker ni? Ska jag hänga på framvagn på toyotan, ta den till stan och lämna in den på dekorsättning för WRC utförande, eller ska jag vänta tills motorn är på plats och kan köra den dit?

Administratör för JDM Life Sweden

616 Inlägg
21 juli 2015
#57
Tack för din uppdatering, kompis! Alltid kul att få höra det senaste om hur det går, är enormt entusiastisk över ditt projekt och följer utvecklingen med största intresse.

Hade jag inte bott i andra sidan av landet hade jag gärna ställt upp och gjort vad jag kunnat.

Mitt råd är tydligt - stressa inte. Dekorsättning är väl det allra sista steget, även om jag förstår att du längtar efter att få den klar snabbt (jag längtar också till det). Men låt det ta den tid som behövs. Du gör ett mycket seriöst jobb, så jag är inte rädd för att du ska ta dig vatten över huvudet men vill ändå upprepa detta min rekommendation.

Jag kan nämna, som exempel, att jag följde Tobbes projekt i fem års tid och i år blev hans Audi 80 "Sportquattro" färdig - högt över mina förväntningar. Och Lars kolfiber-Escort Cosworth har jag också följt i fem år och den är fortfarande i uppbyggningsstadiet. Så, ta den tid som behövs och fokusera på det grundliga arbetet - dekalerna får gärna vänta. Det är min rekommendation.

Stort lycka till från mig.

346 Inlägg
22 juli 2015
#58
du ska vänta tills motorn är på plats, gör inte som mig, utseende före funktion haha. kör rätt ordning. motorn prio ett, sen börja med dekor/inredning smile


Den som ingen turbo har får åka utan bar
862 Inlägg
22 juli 2015
Trådstartare
#59
Eftersom det har gått hål på ena glaset på dimljusen så bestämde jag mig för att inte byta ut dem, utan istället bygga dit någonting annat, detta resulterade i ett rör för att leda kalluft till luftfiltret. har dock endast gjort ena sidan än så länge så jag bara köpte en slang för att testa och se hur det blev. är rätt nöjd med det, så kommer även att göra andra sidan, dock inte förrän motorn sitter på plats igen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-9c3779944dde57a0de8591568d4e0497.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-d008707c2d2616dc8dd08f7e4376a46d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165536/165536-1bb28de7298d202a96365f3f8c0a409d.jpg

Röret passar perfekt i en glugg under säkringsboxen i motorutrymmet och kommer att peka direkt emot luftfiltret.
Senast redigerat av Renjaegarn (23 juli 2015)

Administratör för JDM Life Sweden

75 Inlägg
23 juli 2015
#60
Spännande projekt. Kommer följas!



Sök