Hallooooooj!
Eftersom bilen inte gått genom besiktningen som det var tänkt så har jag haft att göra, sen har jag gjort mindre nödvändiga saker också men det hör till!
Äntligen kommer en stor uppdatering, det har hänt en del sedan sist så en drös med bilder kommer ni finna i detta inlägg så förbered ert scrollfinger
Det första som hänt är att jag bytt ut vakuumslangar, de gamla såg riktigt slitna ut då förra ägaren monterat en dålig T-koppling. Sen är de ju 15 år gamla så dags nu!
Laddtrycksmagnetventilen mådde inte så bra... Fann motorolja i den så får kolla hur detta kan ha skett
Gamla vs nya vakuumslangar
Dagen efter slangbytet så hade jag inte mycket tid till att mecka så jag bytte lite filter. Det blev ett luftfilter och kupéfilter byte så nu får bilen andas fräsch luft
Passade även på att rengöra alla delar noggrant som hörde till luftboxen!
Besiktningsmannen gillade inte mina tonade baklyktor så jag slipade och polerade upp dessa till sitt standardskick
Jag fick även för mig att jag skulle få dit raka rör på bilen så inhandlade delar till detta! Blev inte så dyrt, biltema är inte så illa alltid, rören var av helt OK kvalité faktiskt, passformen var också hyfsad, kunde varit bättre på stegmuffarna men man kan inte få allt i världen
Det jag behövde till bytet var: 2 st 30 graders rör, 2 st 45 graders rör, 2 st 2m raka 63.5 (2.5") rör, 4 st stegmuffar 48 -> 63.5mm (1.75" -> 2.5"), 2 st 35 mm raka rör, 2 st 185 mm raka rör, 2 st Simons ändrör med inbyggda dämpare.
Upphöjd och klar för att få smaka på smisk av vinkelslipen
Innan bytet... Förra ägaren har kapat slutrören på dämparna för att få plats med sina ändrör.
Ena dämparen av! :3
Båda dämparna av!
Moddade stegmuffar, svetsades ihop för att bilda en solid stegmuff 48 -> 63.5 mm (2.5").
Denna slip underlättade arbetet något OTROLIGT!
Riktigt svetshjälm som man ser genom utan att behöva svetsa, underlättar alltså allt
En kass svets som automatiskt svetsade så fort man nuddade någon metall, lite defekt men fungerade till vårt syfte!
Testsvetsad för att se så allt passar!
Och där var främre rören klara
Högra sidan med Simons ändröret på!
Innan sista upphängningen är ditsatt.
Far har det "kul" med svetsen, eller nja kanske inte. Han råkade svetsa upphängningen 90 grader fel och fick ett utbrott utan dess like haha! Slutade med att han slog sönder sin skapelse men en slägga och slängde verktyg runt sig, men han hade inte sovit på över 24 timmar och arbetat totalt 17 timmar denna dag (inklusive rörbytet).
Efter 9 timmars arbete så var det ÄNTLIGEN klart (nästan xD)
Dagen efter (idag) så hade jag tråkigt som vanligt, så jag passade på att byta vänster främre yttre styrstag då besiktningen inte gillade att det glappade lite... Detta betyder också att jag måste kontakta de som genomförde framvagnsinställningen och be dem fixa till vinklarna. De bör ju ha märkt att den glappade lite när de var där och höll på kan man tycka....
En bild på min vackra fälg! Alla mina förra grannar, de som bor vid mina föräldrar börjar nog undra om det är något fel på mig >.< Spenderar varje dag utanför vårt garage och meckar haha
Nya styrstaget på :3
Sen fick jag för mig att tvätta bilen noggrant och polera upp den lite fint. Då fick jag även passa på att ta lite nya bilder på skönheten :*
Det var den uppdateringen det!!! Idag efter att jag sovit då klockan nu är 12:21 så ska jag fixa höger bakbroms då den strular lite med handbromsen, verkar ha fastnat i fullt läge
Ha det så gött och hoppas ni gillar det ni ser, har ni några frågor så svarar jag gärna på dem!