3263
Sök

Packnings silicon i motorn.. nissan skyline r33 rb25det HJÄLP!

1 364 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
#1
Har tidigare haft problem med att jag sköt packningen till oljefiltret hela tiden på min rb25a nu har ja lyft ut motorn och konstaterat att jag klantat mig och använt alldeless för mycket silicon på oljetråget vilket har lätt till att det kommer in i motorn och satt igen oljepickuppen och säkerligen fler ställen! Då det borde vart returen till filtret som vart igensatt eftersomm packningen gick där??!!
Iallafall så skulle jag behöva lite råd om hur jag ska få bort allt, pick uppen e ju lätt men alla små oljekanaler finns de riskt för att de satt sig där med? I så fall hur får jag bort det utan att demontera ner hela motorn??


1 364 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
#2
WolframU skrev:
Det låter jobbigt, jag vet inte hur andra hade gjort, men om det hade varit min egen motor så hade jag tagit loss alla delar som ska ha olja, typ kamaxel, vevlager, ramlager, turbomatning osv och kollat om de kommer olja som det skall till allt.

Räcker ju att en enda kanal är igensatt för att det skall bli kaos med nånting, säg att kanalen i veven till t.ex 3ans vevlager är igensatt/delvis blockerad så kommer det bli skrot.

Precis de svaret jag fått på andra ställen med så får bli att demontera allt igen! Tack för svar!!


1 364 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
#3
WolframU skrev:
Lycka till även om det kanske var ett jobbigare svar än du ville ha haft, du kan åka in i nån industrihandel och köpa nån tunn rostfri wire, det brukar vara tillräckligt tunt för att ta sig in i kanaler men såpass styvt att det kan putta skit framför sig utan att vikas.

Tänker om det visar sig att silikon fastnat nånstans så går det säkert att få ut med den metoden att putta ut skiten.

Återigen, lycka till.

Tack var som ja misstänkte så var förberedd:)! Stål wire kan ju funka på vissa ställen sen får ja nog använda tryckluft med! Men svårt att veta hur mkt luft som ska komma igenom haha:)


4 670 Inlägg
14 maj 2015
#4
Köpte en motor där dom hade använt kylar tätning som hade satt igen kylkanalerna.

Tog jobbets högtryckstvätt o spola ut hela blocket. Blev jäkla rent efter och gick snabbt o spola ur! Krävs ju dock att allt plockas isär

Man såg ju när kanalerna började bli rena o vattnet tog sig igenom
Senast redigerat av Japs-Micke (14 maj 2015)


1 364 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#5
Japs-Micke skrev:
Köpte en motor där dom hade använt kylar tätning som hade satt igen kylkanalerna.

Tog jobbets högtryckstvätt o spola ut hela blocket. Blev jäkla rent efter och gick snabbt o spola ur! Krävs ju dock att allt plockas isär

Man såg ju när kanalerna började bli rena o vattnet tog sig igenom

Hm jo vette fan om man vågar köra vatten i oljekanalerna bara då det kanske rostar?


2 117 Inlägg
14 maj 2015
#6
Bara att spola igenom med vatten och sedan torka med tryckluft i kanalerna och på alla övriga ytor.
Sedan motorolja överallt.


4 670 Inlägg
15 maj 2015
#7
shogun skrev:
Bara att spola igenom med vatten och sedan torka med tryckluft i kanalerna och på alla övriga ytor.
Sedan motorolja överallt.

Precis som Shogun säger 😊 Gjorde det på ett ca18det block utan problem


4 822 Inlägg
15 maj 2015
#8
Japs-Micke skrev:
Köpte en motor där dom hade använt kylar tätning som hade satt igen kylkanalerna.

Tog jobbets högtryckstvätt o spola ut hela blocket. Blev jäkla rent efter och gick snabbt o spola ur! Krävs ju dock att allt plockas isär

Man såg ju när kanalerna började bli rena o vattnet tog sig igenom

det besvisar ju att sån där skit verkligen täpper igen kanalerna i blocket, trots det häller folk i sånt och tycker det är jätte bra för det tätar deras läckande kyl, värmepaket eller vad det nu är som läcker mad

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 670 Inlägg
15 maj 2015
#9
Christian S skrev:
Japs-Micke skrev:
Köpte en motor där dom hade använt kylar tätning som hade satt igen kylkanalerna.

Tog jobbets högtryckstvätt o spola ut hela blocket. Blev jäkla rent efter och gick snabbt o spola ur! Krävs ju dock att allt plockas isär

Man såg ju när kanalerna började bli rena o vattnet tog sig igenom

det besvisar ju att sån där skit verkligen täpper igen kanalerna i blocket, trots det häller folk i sånt och tycker det är jätte bra för det tätar deras läckande kyl, värmepaket eller vad det nu är som läcker mad

Oja fy fan vilket skit!!! Synd jag inte har kvar bild på hur vattenkanalerna såg ut spec vid topplockspackningen. Tror inte nått vatten gick upp till toppen 😂


1 364 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#10
shogun skrev:
Bara att spola igenom med vatten och sedan torka med tryckluft i kanalerna och på alla övriga ytor.
Sedan motorolja överallt.

Okej får bli så då!

Kan man hitta spräng skiss ngn stans på alla oljekanaler? Lätt att missa ngn annars^^


1 364 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#12
shogun skrev:
Kanske denna kan hjälpa dig på vägen?

http://www.nicoclub.com/FSM/Skyline/R33 … manual.pdf

Länken verkar inte funka?:S
Senast redigerat av Beangt (28 maj 2015)


Golle
448 Inlägg
28 maj 2015
#13
Länken funkar utmärkt.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

2 117 Inlägg
28 maj 2015
#14
Länken är till verkstadsmanualen och den är relativt stor. Därför tar det en stund att ladda ned den.


1 364 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#15
shogun skrev:
Länken är till verkstadsmanualen och den är relativt stor. Därför tar det en stund att ladda ned den.

Ok! den funkade på telefonen nu haha men inte datorn får testa en annan webbläsare smile

Tack ennu en gång!


5 710 Inlägg
4 juni 2015
#16
Stopp o belägg här nu.....
Oljetråget är starten och slutet för oljesystemet.  Oljan sugs upp av oljepumpen via oljesugsilen och rör, åker igenom pumpen och skickas till filter>kyl>ut igenom kanaler och ut till sina förbrukningsställen.
Har du använt lite för mycket silikon på sumpen så du ser att det fastnat bitar i sugsilen kommer de dit men inte längre.
Är bitarna så små så att de gått förbi silen åker de igenom pumpen och ut till filtret. Där kommer de garanterat inte längre.
= att riva hela motorn är helt onödigt.

Jag skulle tippa på att du skjuter packningen av för högt tryck.
Nu kan inte jag dessa motorer i detalj men i alla oljesystem finns det en reducerventil som sköter trycket.
Har denna kärvat fast i stängt läge blir trycket för högt och då är ofta oljefiltret den svagaste länken.

MVH Jonas
..............

smurfidunder
327 Inlägg
4 juni 2015
#17
Om det värsta har hänt, att oljefiltret blivit helt igensatt av siliconrester så har överströmmaren öppnat i oljefilterhållaren och släppt ofiltrerad olja in i motorns oljekanaler..
Ta ner oljefilter och hållaren, dissikera och analysera. Om filtret poppat så är det nog stopp någonstans så att trycket blivit för högt..

Inte ens "regulatorn" i pumpen räcker till om det är tätt. Då blir trycket för högt.




*regulatorn är egentligen också en överströmmare, dvs fjäderbelastad kolv/kula/ventil. Bytte namn bara för att försöka minska förvirringen wink

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

1 364 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#18
jonTe skrev:
Stopp o belägg här nu.....
Oljetråget är starten och slutet för oljesystemet.  Oljan sugs upp av oljepumpen via oljesugsilen och rör, åker igenom pumpen och skickas till filter>kyl>ut igenom kanaler och ut till sina förbrukningsställen.
Har du använt lite för mycket silikon på sumpen så du ser att det fastnat bitar i sugsilen kommer de dit men inte längre.
Är bitarna så små så att de gått förbi silen åker de igenom pumpen och ut till filtret. Där kommer de garanterat inte längre.
= att riva hela motorn är helt onödigt.

Jag skulle tippa på att du skjuter packningen av för högt tryck.
Nu kan inte jag dessa motorer i detalj men i alla oljesystem finns det en reducerventil som sköter trycket.
Har denna kärvat fast i stängt läge blir trycket för högt och då är ofta oljefiltret den svagaste länken.

Okej! aja motorn e reven iallafall hade inte fått av tråget uran att plocka av det^^

Oljetrycket låg på runt 7bar tomgång och det är inte onormalt med dom oljemodefikationer som är gjorde!

Sitter en ventil i pumpen men den löper fritt!


1 364 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#19
dundersmurfen skrev:
Om det värsta har hänt, att oljefiltret blivit helt igensatt av siliconrester så har överströmmaren öppnat i oljefilterhållaren och släppt ofiltrerad olja in i motorns oljekanaler..
Ta ner oljefilter och hållaren, dissikera och analysera. Om filtret poppat så är det nog stopp någonstans så att trycket blivit för högt..

Inte ens "regulatorn" i pumpen räcker till om det är tätt. Då blir trycket för högt.




*regulatorn är egentligen också en överströmmare, dvs fjäderbelastad kolv/kula/ventil. Bytte namn bara för att försöka minska förvirringen wink

Nu har jag tyvärr slängt filtret men har testat 2 st olika filter med samma resultat! (dvs att packningen går!)

Testade att blåsa tryckluft i oljereturens till filtret å då blåste de luft ut till alla vevlager!


4 670 Inlägg
5 juni 2015
#20
På min gammel evo hade ja en 7 bars oljetryck på tomgång 😊



Sök