Vilka skulle det vara?
Volvo S70 är förvisso en mycket bra bil för sin tid, men redan när Euro-NCAP körde den i väggen 1998 så visade det sig att färskare konkurrenter i samma klass hade börjat bli strået vassare, och japanska och koreanska tillverkare tar absolut detta med säkerhet seriöst i dagsläget, på 80- och 90-talen var saken en annan men det är 20 år sedan.
Kanske du har en fördel att sitta i en tung S70 om du möter någon av de ALLRA minsta asiatbilarna (då kan ju detsamma sägas även om européiska småbilar i så fall) men i de flesta fall så är nog säkerheten minst lika bra.
Samtidigt så är det ju helt klart sant att man inte kan bedöma en sådan sak helt baserat på bilens ålder.
Min MB är från 2001, första årsmodellen med den karossen, och den tillverkas så sent som 2007, är det så att 07an är mycket säkrare? Nej, självfallet inte, och detsamma kan ju sägas om många andra bilar, Volvo S80 -99 är bra gammal idag, men jag tvivlar att plattformskamraten Volvo S60 -09 är otroligt mycket säkrare, osv.
En bil från 05 kan ju lika gärna vara lanserad på 90-talet medans en bil från 04 kan vara lanserad det året och därmed säkerhetsmässigt "modernare".
Och går vi då till ett extremfall så sitter jag helt klart hellre i XC90-04 än Aygo -05 när det smäller.
I många fall så har såna här "premier" varit så att de krävt att man köpt en ny bil och då faller det ju litegrann. De som har råd med nytt men äger en hyggligt säker 04a skickar den i pressen för en 2015 års modell, de som åker en 10 år äldre Nissan Micra har inte finanser att byta till en ny bil även med premien i handen.
Hur som helst, jag tror inte problemet är gigantiskt, jag tycker det var vråldumt att ta bort skrotningspremien eftersom det leder till att bilvrak dumpas både här och var, förnyelse av bilparken sker hela tiden automatiskt, så det är inget att vara bekymrad i mina ögon, däremot så skulle väl skrotfärdiga bilar faktiskt hamna på SKROTEN och inte med bortslipade chassinummer i nåt grustag ifall man skulle slippa pröjsa för att bli av med skräpet...
Diagrammet med dödstalen kontra decenniet bilen tillverkades är lite intressant. Två av de tre dödsfall som inträffat i 60-talsbilar känner jag till, eftersom de personerna färdades i en Pontiac 63a som var inblandad i en frontalkrock med en hyggligt ny BMW 3-serie inte långt härifrån.
I det fallet var det dock en häftig kollision där även BMWns förare (ensam i bilen) omkom så där hade det nog mindre betydelse.
Senast redigerat av Volvo544special65 (13 maj 2015)