Hej!
Det är tämligen enkelt att få till en perfekt lagning! Det enda du behöver göra är att ta bort all rost (du ska ren plåt),Corroprotect rostborttagare funkar bra att ta bort rost med även om det tar några dagar med penslande och slipande för att få bort all rost. sen lägga på grundfärg (Biltemas vita epoxy funkar perfekt) sen sprutspackel (jag vet att kanske inte heter så i dag ...) slipa med 240 papper ,mer sprutspakel ...slipa med 240 papper och ytterligare mer sprutspackel tills att är jämnt (man slipar med liten platt träbit , inte med bara fingrar/händer då dessa är ojämna) sen...slipar man med 500-600 papper (alltid torrslipa) och slutligen sprutar man lacken med airbrusch om skadan är liten (helst 2-komp billack). -Naturligtvis kan man pensla på lacken men då blir det inte lika jämnt och fint. Nar allt torkat ordentligt efter några dagar i över 20 graders värme (jag lackar bara på sommaren utomhus) kan man våtslipa ytan med vattenslippapper (1500 -2500 papper) och slutligen handpolera ytan med rubbing. Gör man det ordentligt som jag beskrivit ovan så kommer "lagningen" inte att synas. Naturligtvis är det enklare att få till en perfekt yta om bilen är vit, svart eller någon annan "vanlig" färg. Metallick lacker är lite svårare att fixa till.
Senast redigerat av jaka54 (23 mars 2021)