Det bästa sättet att lära sig är såklart att testa, testa, testa. Ha kameran med sig hela tiden. Försöka se formen på bilen (för jag antar att det är bilen du vill fota?). Aydin har några seriöst snygga bilder på sin sida. Ta och stjäl lite idéer från de som fotar på forumet avseende vinklar på bilderna. Jag tror ingen tar illa upp.
Det är svårare att ta bilder i mörkret än i dagsljus, men återigen - bara att testa sig fram. Själv är jag kass på nattbilder - kan inte hålla kameran stilla så länge som krävs. stativ använder jag inte, mestadels för att jag inte har något. Försöker stödja mig istället. Sitta/Stå så stadigt som möjligt, hålla kameran med båda händerna etc.
Ta lite annorlunda vinklar. Från vilken vinkel ser din bil bäst ut? Uppifrån, nedifrån, från sidan, inifrån....? Man kan ta hur mycket bilder som helst från vilket håll som helst.
Fundera på varför du gillar vissa bilder. Ta den där forumtråden med Porsche 997 GT3, till exempel. Där finns det väldigt många bra bilder. Vilken gillar du där, och varför? Sedan är det ju bara att få fram samma känsla med din egen bil.
vad avser ljuset så kan det komma vart som helst ifrån. Det kan alltid bli bra bilder. Jag är inte så glad i om ljuset kommer rakt bakifrån. Bilderna blir lite platta och tråkiga då. Sedan kan det ju vara svårt att ta motljusbilder, men det är kul när det blir snyggt. Likadant med riktiga mörkerbilder. Jag vet inte om det är fotograferna som är grymt duktiga, eller om de har bra kameror, men jag blir avundsjuk på de som lyckas få till bilder med bara lysena där bilden fortfarande får fram en stark känsla av närvaro.
Nu vet jag inte om din kamera är digital eller kemisk, men om man har digitalt så är det ju väldigt lätt att se om en bild blev okey eller rent ut sagt skitdålig.
Försök hålla en "ren" bakgrund. Det är inte så kul om bilen helt plötsligt får tre antenner och en parabol på taket. I enkla bakgrunder lyfts bilen ofta fram, så det är ganska smart att välja bra bakgrunder som lyfter fram bilen plus den känsla man vill få fram.
Hoppas jag svamlade om något vettigt. Om du har några frågor är du självklart välkommen att ställa dem
Lycka till med fotandet!