2587
Sök

Bilmodeller med minst 350Nm vrid

5 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Är på jakt efter en bil som i orginalutförande har minst 350Nm vrid och allra senast är en -99:a detta för att den ska kunna reggas som ombyggt fordon med en dieselmotor.

Motorn som är planerad att användas är en rak 6:a från en gammal Ford Cargo. http://prntscr.com/76jkxf

Enligt de uppgifter jag skakat fram har den 353Nm vrid och då behöver jag således en bilmodell som har runt 350Nm vrid orginal för att få stoppa i den motorn så skriv modeller ni vet har det.
Senast redigerat av Saltad (19 maj 2015)

338 Inlägg
18 maj 2015
#2
Audi C4 s4/s6 audi rs2 s2

398 Inlägg
18 maj 2015
#3
Saab 9-5 Aero har exakt det original.

279 Inlägg
18 maj 2015
#4
volvo s60/v70 T5 efter facelift. typ 05-07 tror jag det är


3 120 Inlägg
18 maj 2015
#5
Det låter som ett nästintill omöjligt projekt. Tolkar jag dig rätt att du vill sätta cargo-motorn i en nyare bil? Det blir svårt.

"Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)

Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!"

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen.


5 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
#6
Jag är ganska nöjd om jag bara får ner motorn i någon form av personbil men precis som det du skrev där så får det allra tidigast vara en 99:a och helst äldre än en 75:a då man fritt får byta motor inom effektgränserna i en sådan.

Evildan
18 maj 2015
#7
Toyota Prius genI såklart.
350Nm i elmotorn och 110Nm i bränslemotorn.

279 Inlägg
19 maj 2015
#8
bara för att vara på det klara. tidigast ska vara senast 99. bilen får inte vara nyare än 99. eller menar du att bilen ska vara efter 99


3 120 Inlägg
19 maj 2015
#9
Och motorn måste vara från samma tidsepok, annars går den inte igenom kraven på avgasrening och förvärmning.


5 Inlägg
19 maj 2015
Trådstartare
#10
Bilen får inte vara nyare än 99:a alltså. Ursäkta om det blev otydligt. Motorn är från 70- eller 80-talet vad jag har fått höra tyvärr har jag inte så mycket säker information om den.

3 120 Inlägg
19 maj 2015
#11
Saltad skrev:
Bilen får inte vara nyare än 99:a alltså. Ursäkta om det blev otydligt. Motorn är från 70- eller 80-talet vad jag har fått höra tyvärr har jag inte så mycket säker information om den.

Med största säkerhet klarar inte motorn utsläppskraven, kolla det noga innan du börjar.


Evildan
19 maj 2015
#12
Bentley Mulsanne Turbo.
Toyota Supra Twinturbo.
BMW E34 M5.
BMW E39 M5.
MB 560 W126.
MB 500 W126.
MB 430 W210.
MB 420 W210.
MB 450 W116.

Finns hur många bilar som helst att föreslå, men om du skriver vilken budget det handlar om kan urvalet bli enklare.

5 Inlägg
20 maj 2015
Trådstartare
#13
Jag tänkte mig en budget på 10k typ i och med att jag redan har motorn. Det ska inte bli något glänsande fint bygge utan mer åt Rat rod hållet också.

Evildan
20 maj 2015
#14
Saltad skrev:
Jag tänkte mig en budget på 10k typ i och med att jag redan har motorn. Det ska inte bli något glänsande fint bygge utan mer åt Rat rod hållet också.

Aha, det blev en viss skillnad i urval då.

Cheva Van eller Dodge Ram.

1 319 Inlägg
20 maj 2015
#15
Med den budgeten blir det näst intill omöjligt att hitta någonting före 75 som är fräscht och klarar effekt kravet. Jag skulle nog kika på någon äldre jänkare med v8, dom borde ju ha lite mer vrid än valfri 4cylindrig europeisk från den tiden.

_----------'

5 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#16
Chassit behöver absolut inte vara fräscht så länge det sitter ihop någorlunda, har tillgång till både svets och bra lokaler.

886 Inlägg

Sök