Det är väll inte helt sant ändå... De flesta nyare bilar har ett "basic" larm. När du låser den med din nyckels remote eller vad du nu har så slår du på larmet. Öppnas bilen utan att man larmat av före så tjuter den och blinkar osv och "ska inte gå att starta". Detta kommer biltjuven runt genom att stjäla din nyckel.
Ett billarm som är enkelt att montera är enklare att komma runt också kan vara bra att ha i åtanke...
Vad är huvudsakliga syftet med larmet:
[ ] Stöld av personligt innehåll i bilen [ ] Skadegörelse/stöld av exteriör [ ] Stöld av bilen i sig
Är det check på alla tre så får du köpa ett dyrt "abonnemangs baserat GPS larm" med en himla massa sensorer och givare för att gör livet surt för tjuven. Det är inget man installerar själv på en nyare bil om man inte är fordons elektriker själv tyvärr
Det är väl tvärt om. Går väl knappast att köpa en ny bil utan larm. Immobileizer blev lag på fr o m 1998 årsmodeller(har jag för mig). Men det är ju bara ett motorstartsskydd. B t w så struntar väl dom som vill ha något som inte är deras i om det tutar. Förekommer så många onödiga falsklarm att man blivit immun mot dem. Utom när det tutar mitt i natten.
Jag orkar knappt kolla om ett billarm går. Jag tror inte jag är ensam om det.
Nej, det är nog bara vi som bor på "landet" som reagerar om grannens larm drar igång. Men som påpekats så är det hiskeligt svårt att stjäla en bil idag, därför går de in i bostaden och nallar åt sig bilnycklarna som många förvarar vid sin dörr. Därför har vi själva dessa på ett annat ställe i huset.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!