3618
Sök

Vänster bakhjul låst, ABS lyser, Mitsubishi colt 1.5 2005

2 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
Min colt har stått i ungefär en vecka, med backen i och handbromsen var inte i. När jag skulle köra den så kom jag först inte iväg och fick motorstopp. Det kändes som att handbromsen låg i och bilen reste sig, men som sagt var den ur. Sedan kom jag iväg, men vänster bakhjul var låst och då tändes även ABS-lampan. Jag har testat att köra framåt typ 20 meter och sedan tvärbromsat, jag har backat men hjulet är låst. Är det någon som har en idé om vad det kan vara för fel?

-.-
383 Inlägg
13 juni 2015
Felet är att bromsen kärvat fast.
Ta isär, gör rent och plocka ihop.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

2 Inlägg
14 juni 2015
Trådstartare
Är det något man kan göra själv om man inte är bilkunnig alls, eller är det bättre att försöka få in den på verkstad i så fall? Kan det vara så att någon del behöver bytas ut?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
14 juni 2015
SopanW skrev:
Är det något man kan göra själv om man inte är bilkunnig alls, eller är det bättre att försöka få in den på verkstad i så fall? Kan det vara så att någon del behöver bytas ut?

En väldigt svår fråga att svara på. När du skriver att du inte är bilkunnig alls så kanske du ska lämna in bilen på verkstad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 460 Inlägg
14 juni 2015
Prova med att hissa upp bilen och demontera hjulet.
Knacka med en hammare på bromstrumman.
Börja med milt våld.
Övergå till hårdare slag.
Så kommer man att göra på verkstaden.
Sista steget är att skära upp bromstrumman med en kapskiva så att den vidgar sig och demontera den.
Smörja upp delarna och köpa en bromstrumma hos någon bilskrot.

B t w. Var allt normalt när du parkerade?
Ett belägg kan ha släppt från backen och kilat in sig.

Lycka till och berätta gärna om hur det gått och vad felet var.

Ps. Glöm inte att lägga något under bilen när du mekar. Förslagsvis reservhjulet och det demonterade hjulet. Ds.

Sök