3324
Sök

Volvo 940 läcker lite olja

14 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Min Volvo 945 -94 läcker lite motorolja - när man varit ute och kört med den och parkerar den någonstans läcker det några droppar och när man kör därifrån är det en liten fläck på marken. Inget stort droppande eller rinnande alltså utan några droppar varje gång. Var inne på Bilia med den och de tyckte det verkade rätt normalt. Fick rådet att inte göra nånting eftersom det inte är värt att åtgärda på en gammal 940 som läcker så lite (dyrt med felsökning och många packningar som skulle behöva bytas). Men jag tycker det känns trist med en liten oljefläck på uppfarten varje gång man parkerat över natten. Vad tycker ni jag ska göra? Kan en flaska oljetätningsmedel, typ Rislone, göra något? Är det värt ett försök?


Forummoderator
26 361 Inlägg
17 juni 2015
#2
Eller så tvättar du lite snabbt och undersöker vart dropparna tränger ut..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

14 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Eller så tvättar du lite snabbt och undersöker vart dropparna tränger ut..?

Ja, det ska jag göra, inte säker på hur man enklast ska göra det dock! Den är jävligt skitig både i motorrummet och framför allt i underredet. Skulle kanske behöva en billyft men tillgång till högtrycksspolning men det finns väl inga tvätta själv-stationer kvar som tillåter kombinationen lyft+vatten?


6 159 Inlägg
17 juni 2015
#4
Hej!
Finns inte så många ställen olja kan komma ifrån. Antagligen kommer oljan från en sliten packbox bakom kamaxelkåpan. Den är enkel att byta själv. Ny packbox kostar ca 100:-.


14 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Finns inte så många ställen olja kan komma ifrån. Antagligen kommer oljan från en sliten packbox bakom kamaxelkåpan. Den är enkel att byta själv. Ny packbox kostar ca 100:-.

Jag torkade rent litegrann för nån timme sedan och nu kan jag med säkerhet säga att det runnit ett par droppar från själva oljepåfyllningslocket under tiden bilen stått parkerad. Är väl nån gummiring eller nåt i locket som är gammal eller saknas?


262 Inlägg
17 juni 2015
#6
Bukefalos skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Finns inte så många ställen olja kan komma ifrån. Antagligen kommer oljan från en sliten packbox bakom kamaxelkåpan. Den är enkel att byta själv. Ny packbox kostar ca 100:-.

Jag torkade rent litegrann för nån timme sedan och nu kan jag med säkerhet säga att det runnit ett par droppar från själva oljepåfyllningslocket under tiden bilen stått parkerad. Är väl nån gummiring eller nåt i locket som är gammal eller saknas?

Eller så har du övertryck i vevhusventilationen. Men börja att byta packningen i oljelocket;
http://vparts.se/se/packning-oljelock-v … 0-940.html
Senast redigerat av Klints (17 juni 2015)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
17 juni 2015
#7
Det är bra om du försöker åtgärda oljeläckan för har du otur så kan det bli en tvåa på besiktningen. Kanske har dom förståelse att det är en relativt gammal bil, kanske har dom inte det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

14 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Det är bra om du försöker åtgärda oljeläckan för har du otur så kan det bli en tvåa på besiktningen. Kanske har dom förståelse att det är en relativt gammal bil, kanske har dom inte det.

/Benny

Yes. Den gick igenom besiktningen utan anmärkning för 3 veckor sedan, dock!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
18 juni 2015
#9
Bukefalos skrev:
Vettemannen skrev:
Det är bra om du försöker åtgärda oljeläckan för har du otur så kan det bli en tvåa på besiktningen. Kanske har dom förståelse att det är en relativt gammal bil, kanske har dom inte det.

/Benny

Yes. Den gick igenom besiktningen utan anmärkning för 3 veckor sedan, dock!

Bra!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

14 Inlägg
27 juni 2015
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213727/213727-715f93264e7aea1659f7ad83a57b78f0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213727/213727-bae0dcb96cfc6935118c5d86958f57a5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213727/213727-7d31310db90322c954898be42ef4f218.jpg


Det känns som att det kan vara ventilkåpstätningen tycker jag?


6 159 Inlägg
27 juni 2015
#11
Hej!
Du sa ju att oljan kom från oljelocket!? Byt först gummipackningen i locket så får du se sen om det kommer olja från något annat ställe.


14 Inlägg
27 juni 2015
Trådstartare
#12
jaka54 skrev:
Hej!
Du sa ju att oljan kom från oljelocket!? Byt först gummipackningen i locket så får du se sen om det kommer olja från något annat ställe.

Ja det gör det också, litegrann, men det läcker nån annanstans också for sure. Själv tippar jag på ventilkåpstätningen.


14 Inlägg
2 juli 2015
Trådstartare
#13
jaka54 skrev:
Hej!
Finns inte så många ställen olja kan komma ifrån. Antagligen kommer oljan från en sliten packbox bakom kamaxelkåpan. Den är enkel att byta själv. Ny packbox kostar ca 100:-.

Hej! Det ser rätt geggigt ut bakom kamaxelkåpan så det verkar som att det kan vara packboxen du pratar om som läcker. Men jag ser inte riktigt var den sitter eller hur man byter den. Kan du ge en fingervisning i rätt riktning eller finns det någon guide som visar hur man gör?

EDIT: http://www.skruvat.se/Packbox-vevaxel-P12482.aspx är det en sån här jag ska ha?
Senast redigerat av Bukefalos (2 juli 2015)


6 159 Inlägg
2 juli 2015
#14
Hej!
Nej inte den! Den du hänvisar till är för vevaxeln!
Du ska ha packboxen till kamaxeln! Den sitter upptill.
Ta bort kylarfläkten och kamkåpan (och antagligen kylaren) så ser du det tandade kamaxelhjulet. Kamremshjulet sitter med en mutter. OBS! Kamremmen måste hållas i läge när du lossar kamremshjulet annars måste du ställa in kamtiderna igen (vilket inte är svårt)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 juli 2015
#15
jaka54 skrev:
Hej!
Nej inte den! Den du hänvisar till är för vevaxeln!
Du ska ha packboxen till kamaxeln! Den sitter upptill.
Ta bort kylarfläkten och kamkåpan (och antagligen kylaren) så ser du det tandade kamaxelhjulet. Kamremshjulet sitter med en mutter. OBS! Kamremmen måste hållas i läge när du lossar kamremshjulet annars måste du ställa in kamtiderna igen (vilket inte är svårt)

Kylet behövs inte tas bort. Dreven sitter med bult. Sen ska ventilkåpan bort samt första överfallet på kamaxel. Möjligen går det att byta på plats men då finns risk att sabba packboxen vid montering. Gjorde denna operation förra fredagnatten med driftsvarm motor. Ett gott råd är att vänta tills allt svalnar hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
17 juli 2015
#16
Det brukar även tryckas ut olja vid oljefällan, gör som ovanstående säger, tvätta rent motorn sen kör du lite och kikar



Sök