3949
Sök

Volvo 940 Aut 1997 LTT - Kokt 3ggr på 4 mån, vad är problemet?

89 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#1
Hejsan

Skulle behöva lite råd angående min Volvo 940 Automat 1997 LTT som jag köpte i Mars, den kokte för tredje gången i torsdags efter vi hade kört ca 2 mil. Emellanåt funkar den perfekt, körde över 10 mil med den för nån vecka sedan och då syntes ingenting. Temperaturmätaren inne i bilen går upp i mitten och håller där. Köpte nytt lock till expansionskärlet med det har nog inte gjort nån skillnad. Slangarna är mjuka.

Vad kan problemet vara?

Är det topplocket?
Är det topplockspackningen?
Är det termostaten?
Är det stop i slangarna?

Vilka verktyg behöver man om man ska byta topplockspackning?

Vi frågade på vekstan här i byn vad det kostar för att byta topplockspackning och de tar 10.000kr.

Har 2 reperationsböcker (Haynes och Autoinfo) här hemma och en del verktyg, vågar man köpa packning och termostat och göra det själv?
Har mycket tid över men är inte superbra på bilar. Håller på att övningsköra med bilen och ska köra upp i slutet på juli så hade behövt fixa den snabbt så jag hinner öva mer hemma.


2 452 Inlägg
23 juni 2015
#2
10 tusen tar ju inte ens volvo ju......hade nog bytt själv är inte så svårt på dom bilarna....

döden kommer tillbaka

2 849 Inlägg
23 juni 2015
#3
Kokar den bara då du kör sakta, eller även då du kör typ landsväg..

Kokar den bara då du kör sakta liknande stadskörning så tippar jag på kylfläkten.

Annars kan det mycket väl va termostaten eller kanske vattenpumpen med som börjar sjunga på sista versen.

Borde väl inte va toppen eller toppackningen tycker jag om tempmätaren står stadigt och inte vandrar upp och ner väldigt. Försvinner det vatten så du får fylla då och då? (bortsett från då den kokat för dig.)

Förövrigt tyckte jag 10,000:- för ett byte av topplockspackning var hutlöst. Såvida inte planing av topp ingår i det priset.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
23 juni 2015
#4
Jag hade börjat med att kolla om fläkten går när den kokar, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

89 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#5
Tack för svaren.

De första två gångerna den kokte var när vi hade AC igång och körde blandad körning.

Den senaste gången hade vi kört sakta i stad i köer innan vi kom fram.

Har bara behövt fylla på vatten då den kokat

Hur kollar jag termostat, vattenpump och kylfläkten själv?

Har inte pengar att lägga på verkstan så hade behövt fixa det själv eller med hjälp av bekant


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
23 juni 2015
#6
Kylfäkten ska gå hela tiden om bilen börjar bli varm.När jag har kört ca 10 min med min gamla riskokare så går den igång och det går inte att missa för man både hör och ser att fläkten går, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

89 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#7
Var ute och hade igång bilen i ca 20 min och gasade en del och sen satte igång AC. Fläkten var helt still, temp gick upp på mitten, röret som kommer ut ur motorn till fläkten där termostaten sitter var ganska varmt, expansionskärlet var knappt ljummet.


89 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#8
Fläkt inne i bilen fungerar som den ska, blir kallt på kallt och varmt på varmt och blåser bra, AC funkar också, blir mycket kallt.


6 738 Inlägg
23 juni 2015
#9
10000 spänn för att byta topp packning?!
den byter du själv på en kväll smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

89 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#10
Har läst runt en del och tror inte att det är topplocket eller packningen som är kass. Men man vet ju inte.

Fläkten startar inte så det kan ju vara den som inte är som den ska.

Hur ser jag om termostat eller vattenpump är kasst?


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 juni 2015
#11
Jag hade tagit en tråd från  + på batteriet och en från - och provat på kontakterna till fläkten för att se om den fungerar,, det är nämligen enklast.
Det kan vara så att säkringen gått till fläkten, så kolla det först..
mvh tommen
Senast redigerat av tommen1 (24 juni 2015)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 172 Inlägg
24 juni 2015
#12
Hej!
Hur är kylarens kondition?
Hade för många år sedan en Volvo 245:a årsmodell 84 som när jag köpte den var fyra år gammal. På den var kylaren helt slut (igentäppt) så motorn gick varm. Bytte kylare och motorn gick bra igen.


89 Inlägg
24 juni 2015
Trådstartare
#13
tommen1 skrev:
Jag hade tagit en tråd från  + på batteriet och en från - och provat på kontakterna till fläkten för att se om den fungerar,, det är nämligen enklast.
Det kan vara så att säkringen gått till fläkten, så kolla det först..
mvh tommen

Hur drar jag tråden?


89 Inlägg
24 juni 2015
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Hur är kylarens kondition?
Hade för många år sedan en Volvo 245:a årsmodell 84 som när jag köpte den var fyra år gammal. På den var kylaren helt slut (igentäppt) så motorn gick varm. Bytte kylare och motorn gick bra igen.

Vet ej hur konditionen är.

Tempen inne går upp snabbt till mitten och håller där när man kör, den höll fortfarande på mitten när den kokte.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 juni 2015
#15
Jag hade tagit en tråd från  + på batteriet och en från - och provat på kontakterna till fläkten för att se om den fungerar,, det är nämligen enklast, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 172 Inlägg
25 juni 2015
#16
Hej!
Blås ren kylaren med tryckluft! Om du är osäker ...ta en kylare på skroten!


JFfoto
25 juni 2015
#17
Fläkten eller termostaten som fastnar i stängt läge skulle jag tippa på.

6 638 Inlägg
25 juni 2015
#18
Men fläkt hit och dit... har inte alla B230 motorer fläkt med viskokoppling?

De/Dem

89 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
#19
[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211962/211962-1d8dc5049e2719e9c7f9e0a6a01346b4.jpg[/img]

Någon vänlig själ som kan visa mig på bilden på ett ungefär var jag ska koppla från batteriet till fläkten. Jag är ny på bilar och vet inte hur allt fungerar smile


2 452 Inlägg
26 juni 2015
#20
du har ju 2 kontakter på den fläkten...en plus o en minus...koppla bort dom o dra 2 kablar till batteriet...hur svårt är det...

döden kommer tillbaka


Sök