3836
Sök

Dumt att serva sin egen bil om den inte är gammal!?

Cupra_
24 juni 2015
#21
matteeee skrev:
Med den logiken ska du ju aldrig ha helförsäkring på en bil Deception? Knappt ens halv (fast det är ju praktiskt med brand/glas/stöld)..

Jag för min del servar på verkstad (ett år gammal bil servad två ggr hittills), men inte på Ford märkesverkstad. Jag är medveten om att Ford kan bli kinkiga på goodwill-ärenden i framtiden, men vanlig garanti har de lagkrav på sig att hålla ändå. Mitt (nya) försäkringsbolag har jag tyvärr behövt utnyttja 4 ggr (1 gång bil, 3ggr hem) och alltid fått bra service av, så jag tror (och hoppas) att de inte ska strula med ersättningskrav vid eventuellt ärende.

Nu menade jag ju i det enskilda fallet såklart. Mitt nuvarande försäkringsbolag är jag riktigt nöjd med och de har jag behövt använda mig av 2 gånger hittills. Då har det aldrig varit några problem utan man har löst allt snabbt och smidigt.

Med erfarenhet av den tidigare historien så ser jag till att ha alla stämplar i ordning i boken, utifall det skulle bli något gnäll, sen servar jag som sagt emellan själv för att förebygga eventuella problem.

Evildan
24 juni 2015
#22
Då ett krav för att försäkringen skall gälla är att det är fackmannamässigt utfört så hade inte jag "vågat" göra det själv utan använt mig utav en för det specifika bilmärket auktoriserad verkstad.
Varför?
Det är auktoriserad verkstad som i slutänden vid en eventuell tvist som kan ha utfört servicen på ett fullödigt fackmannamässigt vis. Jag är givetvis medveten om att det fuskas inom branschen och så även hos märkesverkstaden, men stämpel och kvitto är vad som gäller vid en tvist.
Ett gäng privata inköpskvitton från någon eftermarknadsdetaljist eller från "Berra på hörnet" eller för den delen större rikstäckande franchise såsom mekonomen/autoxperten osv kommer förmodligen inte vara tillräckligt med underlag för att en bilägare skall kunna åberopa försäkringen om bolagets representant är noggrann och strikt följer villkoren som försäkringstagaren accepterat i och med köp av försäkringen.

Den TKG som exempelvis min bil har tills den rullat 150000km eller är 8 år gammal gäller enbart om bilen servas enligt intervall hos auktoriserad Toylådeverkstad.
10 år 200000km för hybridkomponenterna.



(edit, en bokstav hade hoppat ur inlägget).
Senast redigerat av Evildan (24 juni 2015)

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
24 juni 2015
#23
Mer i ämnet: http://www.vibilagare.se/nyheter/bilfra … verkstader

Totalt motsägelsefulla svar från i detta fall BMW och Mekonomen - som väntat smile

/Mattias

7 436 Inlägg
24 juni 2015
#24
Malheus skrev:
Men om vi vänder på det.. Hur ofta går en motor sönder idag?
Aldrig stött på någon försäkringsfråga om servicebok.

Är det däremot inom tillverkarens garantitid är det lite mer känsligt med servicebok.

Mardrömssituation i Stockholm för 4 år sen: En kund ringer och säger att deras tank har rostat sönder på en Kia, vi frågar om alla servicar är utförda men de hade missat 4000 mila..därav betalade inte Kia tanken, och kunden fick själv stå för den. (Osäker årsmodell, 08-09)

Edit: Gör det jag själv kan på min bil, lärt mig med tiden att tillverkarna struntar fullständigt i vad som händer efter garantitiden, kamremsintervallen är bara en rekommendation.. även om den kuggar fel efter halva intervallen.

Kia är ju ett skräckexempel,, de går STENHÅRT på serviceboken vad det än gäller, och att ALLT ska vara Kia orginal, på bilen,, annars gäller INGEN garanti,, som ditt ex,, tanken har INGET med 4000mila servicen att göra wink


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
24 juni 2015
#25
Jag mailade mitt f-bolag av ren nyfikenhet och fick följande svar gällande just maskinskadeförsäkringen vid service av ej aukt. verkstäder.

"Hej Mattias

Kravet gällande service avseende ev maskinskada är att bilen är servad enl schema och det kan vara på tex en Mekonomen, givetvis så ska olja mm vara enl tillverkarens krav

Är det något du undrar över så kontakta gärna mig

Vänlig hälsning
Mikael Petersson
Skadetekniker motor • Gjensidige Skador"

/Mattias

6 660 Inlägg
24 juni 2015
#26
matteeee skrev:
Jag mailade mitt f-bolag av ren nyfikenhet och fick följande svar gällande just maskinskadeförsäkringen vid service av ej aukt. verkstäder.

"Hej Mattias

Kravet gällande service avseende ev maskinskada är att bilen är servad enl schema och det kan vara på tex en Mekonomen, givetvis så ska olja mm vara enl tillverkarens krav

Är det något du undrar över så kontakta gärna mig

Vänlig hälsning
Mikael Petersson
Skadetekniker motor • Gjensidige Skador"

Ifrån Dina Försäkringars villkor

364
Säkerhetsföreskrifter
Bilen får inte köras så att motor och kraftöverföring utsätts för onormal påfrestning.
Bilen ska ha fått den service, det underhåll och den fackmannamässiga vård och reparationsåtgärd som normalt
krävs för fordon av samma sort.
Fabrikantens anvisningar avseende drivmedel och smörjmedel ska följas. Med det menar vi att du måste kontrollera
att alla vätskenivåer är korrekta enligt fabrikantens instruktionsbok. Här ingår bland annat kontroll av motorns olje-
nivå, om kontrollsticka finns, kontroll av kylvätskenivå samt att kylsystemet innehåller rätt mängd frostskyddsmedel.
Om föreskrifterna inte följts kan ersättningen vid skada minskas eller utebli enligt Allmänna Villkor Konsument.

https://www.dina.se/kundservice/villkor … etter.html
Senast redigerat av Malheus (24 juni 2015)

De/Dem

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
25 juni 2015
#27
Jo, så står det nog i de flesta villkor hos olika bolag, men frågan är ju snarare hur de ser på vad "fackmannamässig" innebär. Är Mekonomen fackmannamässiga? Är "Bosse Bildoktor" fackmannamässig? Är meken  i kvarteret det? Kan egengjord service vara det? Hur bevisas det?

Som alltid är villkor luddiga och öppna för olika tolkningar, precis som lagar.

/Mattias

Evildan
25 juni 2015
#28
Att utföra något på ett fackmannamässigt vis innebär följande:


Enligt konsumentverket innebär kravet på fackmässigt utförande att arbetet utförs på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman. Kravet innebär alltså att arbetet ska utföras i enlighet med de krav på kompetens och kvalitet som gäller inom den aktuella branschen. Som kortfattat svar på frågan blir då: ja, att utföra ett arbete fackmässigt är att följa aktuell bransch regler och anvisningar.

Med andra ord blir det omöjligt för en fristående aktör att utföra ett arbete på ett fullständigt fackmannamässigt vis då en biltillverkare har utbildningar på sina egna märken och uppdateringar både hårdvarumässigt samt gällande mjukvaror.

För att förenkla det, om "Bosse på hörnet" skulle utbildas på samtliga bilmärken i den takt som krävs för att på ett fackmannamässigt vis kunna täcka upp fordonsfloran som en allbilverkstad tar sig an skulle denne aldrig hinna skruva bil utan enbart åka land och rike runt i syfte att förkovra sig.
Senast redigerat av Evildan (25 juni 2015)

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
25 juni 2015
#29
tänk på att en service innehåller såååååååå mycket mer än själva oljebytet.

allt ska kontrolleras så som lackskador,bussningar,bromsskivor,bromsbelägg,oljeläckage skick på strålkastare torkarblad osv.. listan är lång.  på en bil med ett normalt olja+filter  har säkert 35punkter MINST att kolla.

Lite det som är problemet att man normalt sätt inte kommer åt dessa servicescheman som privatperson.

har själv tillgång till det men det är för att jag kör extra på lite verkstäder men för en vanlig svensson är det svårt.

och då blir det inte fackmannautfört.   även om jag håller med om att man gör jobbet bättre än en märkesverkstad som garanterat fuskar sig igenom samtliga grejer som ingår på servicen. för att spara tid.

Kör fort så hinner inget hända...

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
25 juni 2015
#30
Evildan: Den tolkningen strider mot konkurrenslagstiftningen enligt mitt och andras sätt att se det.

En mellanvariant är också att "Bosse på hörnet" riktar in sig på vissa bilmodeller. Inte alla. Då kan han fackmannamässigt utföra servicen på vissa bilar, men inte alla. Då behöver han inte plugga heltid och lite därtill..
Senast redigerat av matteeee (25 juni 2015)

/Mattias

Evildan
25 juni 2015
#31
Matteeee: Visst kan man anse att det strider emot konkurrenslagstiftningen. Det beror på hur man tolkar texten.


Däremot har en enskild tillverkare/importör/försäkringsbolag "A" ställt upp vissa villkor för att garantierna skall gälla, vilket en tillverkare är fri att göra. Passar det inte en konsument är denne fri att köpa en annan vara från tillverkare/importör/försäkringsbolag "B" istället för att få dom villkor som önskas följa varan oavsett om det är en bil/klocka/brödrost. Ja jag åt rostat bröd i morse. wink

Bosse eller dom stora franchiseaktörerna kallar sig i regel allbilverkstad vilket innebär att dom påstår sig vara auktoriserade att serva "allt" på ett fackmannamässigt vis trots att dom saknar möjlighet att utföra alla uppdateringar hårda eller mjuka.

Men, visst skulle någon likt Bosse eller så kan specialisera sig på några märken och därmed ge en fullständigt fackmannamässig service. Det finns ju redan en mängd dylika småfirmor som är extremt kunniga på ett eller få bilmärken.
Då kvarstår ändock problemet vid garantiärenden eller försäkringsärenden, vem kan styrka att det är utfört på ett fackmannamässigt vis enligt tillverkarens specifikation om inte tillverkaren själv har stått för utbildningen av teknikern samt utfört arbetet med korrekt utrustning.

Kan se ut som om jag förespråkar ett monopol där enbart tillverkaren ges tillstånd att gör någonting med bilen men så är inte fallet utan jag hade gärna sett att vem som helst kan sätta sin kråka i boken med kvitton från billigatvivelaktigabildelaronline som styrker att det servicen är utförd och därmed skulle det vara godtagbart som fackmannamässigt utfört. wink

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
25 juni 2015
#32
Ja och nej. Här är det sammanfattat:
http://teknikensvarld.se/kia-fallda-i-d … in-119589/

Luddigt är bara förnamnet.

/Mattias

Evildan
25 juni 2015
#33
Detta prejudikat innebär alltså att om jag köper mig en ny MB och får den 30-åriga rostskyddsgarantin så gäller den även om jag servar hos "Bosse".

I förlängingen bör jag då även kunna serva min Toylåda hos "Bosse" och ändå åberopa TKG enligt samma prejudikat.

Jag tänker däremot inte försöka mig på den striden utan fortsätter följa det serviceprogram som föreskrivs i villkoren för min TKG.

Luddigt skriver Bull...

6 660 Inlägg
25 juni 2015
#34
Growe skrev:
och då blir det inte fackmannautfört.   även om jag håller med om att man gör jobbet bättre än en märkesverkstad som garanterat fuskar sig igenom samtliga grejer som ingår på servicen. för att spara tid.

För min del får de jätte gärna göra stickprov på mina jobb utan förvarning..skulle aldrig tänka mig ett jobb på en oberoende verkstad, håller mig till "ett" märke så man kan specialverktyg och diagnos verktyg utantill.

De/Dem


Sök