26 juni 2015
Trådstartare
Hej!
Har en Saab 93 aero -04. Har haft problem med att bilen hackar lite vid acceleration, när turbo-mätaren går mot rött. Var inne på verkstan med bilen idag då de sa att vi testar med att byta stiften först och ser om det hjälper. Har nu provkört den och den hackar mindre nu och inte varje gång jag ger rejält gaspådrag. Motorlampan lyser inte och gjorde inte det innan stift-bytet heller.
Man köper ju en Aero för att känna accelerationen och att den hackar lite förstör helhetsintrycket. Har läst på lite forum att det kan vara någon av tändspolarna och att man ska kunna känna om de är varma eller inte. Är de varma är det dags att byta. Tog av locket till tändspolarna för att känna på dem idag, men tyckte då att alla var väldigt varma. Vet dock inte om detta beror på att själva motor och locket var varmt eller om det är så att det är dags att byta tändspolarna. Vill ju inte lägga ut 4 000 kr på att byta alla tändspolar och så kvarstår problemet.
Eftersom motorlampan inte lyser går det inte att få ut någon felkod och därmed identifiera den eventuellt trasiga tändspolen.
Är det någon som har haft samma problem som mig?