Bygget av Viper GTS-r replikan har kommit lite i skymundan sedan jag fick igenom den på besiktningen (se projekttråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=141890). Har ägnat tid åt andra projekt istället. Men nu börjar det bli dags för att ta ytterligare ett steg framåt mot slutresultatet. I nuläget ser bilen ut som i bilden nedan. En hel del jobb kvar, minst sagt. Men den har ju i alla fall äntligen (sedan hösten 2013) ett reg-nr
(Jeep-bygget skymtar i förgrunden. Skall få fart på det projektet under nästa år förhoppningsvis, se tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=253803)
Fokus nu kommer att ligga på att få till en kaross med bra form och passning. Den befintliga karossen och, tillhörande plugg, tillverkades med enkla metoder för hand, se nedan. Detta har gjort att toleranser och symmetri inte är på topp, vilket är lite frustrerande.
Dessutom har jag varit sugen på att fixa om karossen så att den både kan vara en coupé och en, typ, roadster. Jag planerar även att se över designen. Vill ändå inte att den skall se ut som väg-Vipern. Skall vara någon tävlingsvariant, så jag har lite "frihet" att göra den lite annorlunda. Skulle vilja få till en mer "exotisk" look. Kanske en föränderlig look, med enkelt utbytbara delar, såsom front, mm. Förutom det exteriöra skall interiören fixas med paneler, etc. De planerade stegen i detta projekt är följande:
1. Utvärdera befintlig handbyggda kaross och jämföra den i datormiljö med original-Vipern. Sker genom digitalisering av karossen samt de delar av ramen som jag i nuläget inte har modell på.
2. Se över designen och anpassa en ny eller modifierad design till underliggande grundchassi. Är faktiskt lite nyfiken på den senaste Vipern. Kanske kan få lite inslag från den. Skall även kika närmare på Toyotas konceptbil FT-1. Kanske blir en sån istället
, fast med Viper-ruta!? Den är ganska läcker och så finns den inte på gatan:
3. Jobba vidare med olika utföranden av kaross, vilket kommer ta ett tag, men med hjälp från er på forumet så kanske beslutsprocessen blir enklare, när jag väl har lite olika förslag framme.
4. Utifrån slutlig datormodell ta fram en skala 1:1 modell av ingående karossdelar. Se över om jag kan skippa formarbetet och tillverka karossen direkt på pluggen. Skulle spara lite tid. Denna gång kommer jag i alla fall inte basera allt på handarbete och ögonmått
.
5. Designa samt ta fram modeller på interiören, såsom mittkonsoll, dörrsidor etc.
6. En förhoppningsvis färdig kaross som sitter monterad på ramen.
7. Se över det mekaniska. Får bli steg 3.
Uppdateringar kommer inte kunna ske jätteofta. Men jag skall försöka så gott jag kan. Både med att jobba med projektet samt uppdatera tråden...