caromania skrev:
Jakten på billiga reservdelar i Tyskland eller strippande av skrotlik på Bengt Svenssons bakgård i Snorrefors löser du genom att köpa en bil som håller. Det är min filosofi. Och varför dra runt på flera ton svenskt eller tyskt halvtaskigt järnskrot när man är 18 år? Det finns betydligt mer plånboksvänliga (och kanske mer användarvänliga) bilar för en nybliven körkortsinnehavare där dessutom utbudet på eftermarknadsgodis är större. Det är mycket roligare att "modifiera" än att laga. Ergo: Köp en Honda.
finns faktist inget försvar för att köpa en stor bil som första bil.
att åka volvo är oftast jävligt dyrt när man börjar räkna på det.
tror mina seater är en av dom bättre bilarna jag köpt sätt till ekonomin. och helt ärligt är dom riktigt roliga att köra trotts att dom bara har 60hk.
dom kostar liksom inget att äga. nu är min gråa seat en andra bil men den rullar 1500-2000mil på ett år.
och helt ärligt så har under dessa 2.5år jag ägt den inte kostat på den många kronor
har bytt olja+filter+luftfilter ett par gånger under denna tid.
även bytt skyltbelysninglampa och lite däck.
sen har jag förvisso uppgraderat fjädringen så idag kör jag med gula koni och en sänkningsats.
men det har inget med driftsäkerheten att göra.
men har inte ens bytt bromsbelläg eller något annat under denna tid.
bara rullar på. köpte bilen för 1500kr med rasad koppling pga kärringkörd.
då hade den gått 8K bättre bil är svårt att hitta för pengarna
men ball njäe inte direkt men den gör 175-180blås långt över vad man får köra.
machfart är 130-140 där hamnar man oftast fast man inte har någon avsikt att köra förfort.
har kört den på fullgas konstant när jag kör den enda gången den får lite lugn och ro är när kärringen har den till jobbet när jag behöver Volvon..
har även lastat in ungarna och kärringen och åkt iväg på lite längre sträckor. rullar skapligt bekvämt med 2vuxna och 2tonårsungar i baksätet nu börjar dock grabben bli lite lång för baksätet (178 14bast) så nu blir det oftast Volvon men inget hinder för att ha lite folk med fast skiten är liten.
dessutom lika lättmekad som en volvo.. då det mesta är baserat på en golf 2:A