Då var det dags att starta en ny projekttråd med ett nytt fordon!
Jag har sedan ganska långt tillbaka velat ha en buss.. helst en splitbuss då, men eftersom man är vanlig knegare och priserna är kollosalt höga för en gammal plåtlåda med 50% rost så har det aldrig funnits möjlighet.. Insåg då att Early bay, dvs 1968-1972 inte ser alls så tokiga ut och har ett betydligt bättre prisläge (även om de också börjar bli riktigt dyra).
Så det var bara att börja spana på blocket, höra med bekanta osv. Fick ett tips av elektrikern som jobbar med huset hemma, att det står en som knappt används, men ser fin ut.. fick regnumret, åkte och kollade, skakade hand och gjorde affär.. dock skrev säljaren ett sms en halvtimme senare (när vi skulle hämta bensin till bussen och käka) att han bestämt sig för att avvakta med att sälja bussen.. blev såklart jäkligt besviken när vi skakat hand och kommit överens.. men inte mkt att göra åt det..
Letade sen vidare på blocket och fann en i Varberg, mörkblå nertill och ljusblå upptill.. dock fanns inget telefonnummer och heller inget regnummer att slå på.. mailade 2 eller 3ggr, två dagar senare inget svar.. fan, den har väl gått utomlands eller nåt då..
Men sen så dök det upp ett mail i inkorgen, wohoo.. Det var några bud på bussen och jag fick lite information om den. Kom sen överens om att jag skulle komma och titta på den i söndags.. Sa att jag var intresserad och gav mitt bud. Säljaren hade dock sagt till övriga att det var fram till tisdag som gällde och ville hålla det.
Bild från säljaren
Hur slutade det? ???
Jopp, bussen står nu hos mig :-) Får passa på att tacka Robban ( #robertfag ) för hjälpen med att köra hem den.
Precis hemkommen
Väl hemma började jag tömma den direkt, fanns några hemmabyggda soffor bak och ett par förvaringsskåp.
Tömd buss, inte mkt rost i golv eller i bussen iaf, skönt!
S, vad är planen då?
Prio ett är att få den körbar, regbesiktigad och besiktigad... varför regbesiktigad?? Jo, det har suttit en vattenkyld opelmotor i bussen tidigare. Som tur är har kylaren suttit utanpå bak, så ingen åverkan på karossen mer än ett par slangar fram undertill. Fick med en 1600 som ska få agera dragåsna tillsvidare.. Senare ska det snickras en 2,1l med stommen från min bubblamotor, med andra toppar och mindre förgasare, snällare kam osv.
Prio två är att laga rost, bakre hörnet, höger bakskärmkant, gångjärn till motorlucka, vänster framskärm.. annars är det ingen större röta i bilen, skönt det!
Prio tre är att snickra campinginredning á la westfalia med rock & roll-soffa, diskho, kyl, bord och förvaring etc bak.
Under tiden kommer även lite ljud att installeras, diverse skönhetsfläckar åtgärdas, fälgar bytas så småningom.
Skriver ingen todo-lista, för det ändras alltid med tiden..
På återseende hoppas jag :-) / Peter