2878
Sök

Bilköp: Audi A4 eller Volvo V50? (Diesel)

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
12 juli 2015
#21
ekelund88 skrev:
Evildan skrev:
Om du tycker det är mycket problem med V50 bör du nog inte ens snegla åt Audin då dom har minst lika mycket problem.

Googla så hittar du en mängd typfel på den modellen av  A4 du är intresserad av.
mjo får allt hålla med här , audi har väl absoult sämst driftsäkerhet av "premium" märkerna , och upp till det trottsmycket jobb ofantligt dyra verkstäder som vill laga dom åt dig
tycker jag mekar väldigt lite audi mot vw.. så tycker allt att den är bättre än vw

men och andra sidan har jag inte gjort något annat än ac jobb på v50:isar..

men det är så mycket mer än så..


finns inte en jävel på den jord som tyckar att en v50 går att jämföra med en audi a4..

a4 är så mycket trevligare som bil..  spyr på plastaskiten i v50:in   och jag gillar volvo bilar men dom har tappat all kvalite när ford blanda sig in....

enda audi grejerna jag mekat på en a4 2.0tdi är bromsar bak..
nu jobbar inte jag som mekare på heltid men skruvar mycket bil och framför allt vag
passaterna är det sämsta dom kommit på efter 96 så är det bara dynga jhu nyare jhu sämre skit

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 299 Inlägg
12 juli 2015
#22
Evildan skrev:
Mack skrev:
Evildan skrev:

Turbo även i den från Ford 4 cylindriga 2.0 136hk 340Nm . wink
Men va fan..ja jag får väl rätta mig i ledet då, haha.
Hade för mig det inte var någon turbo under huven på hans bil.
Han är nämligen väldigt anti till sådana tingestar.."sånt drar ju bara onödigt bränsle.."

Edit: Hursom. Den funkar klockrent för honom, och har gjort det dom senaste åren han ägt den.
Det bara känns som om det saknas turbo i den. wink

En vanlig missuppfattning det där med turbo och förbrukning, den snarare sänker förbrukningen jämfört med en jämnstark motor utan turbo.
Enda gången det drog mer med turbo var väl när jag hade min 240 Turbo, med förgasarturbon.
Den drog bränsle..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
12 juli 2015
#23
anotaren skrev:
Fast de är väl inga fel på Ford överlag ifall ni pratar om att V50 i grund är en Ford? dom vi har haft har iallafall gått bra

Nej men du förstår vad jag menar med "Kinamärke"
Nej jag tycker inte det är några större problem med Focus eller Mondeo, statistiken talar för dom precis som mina egna erfarenheter från märket.

Nej, jag förstår inte alls vad som menas med "kinamärken".

Yawn...
3 151 Inlägg
12 juli 2015
#24
Evildan skrev:
Finns inte några bilar från Kinabilar i Sverige förutom just relativt nya Volvobilar. Kinesisk ägare torde kvalificera in det som en kinabil.
Fast förra året lanserades Qoros 3 i Europa och inom några år lanseras den antagligen i Sverige också...så det är på väg. tongue

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/2013-03-05_Geneva_Motor_Show_8116.JPG/1280px-2013-03-05_Geneva_Motor_Show_8116.JPG
Senast redigerat av Mervolic (12 juli 2015)

2 751 Inlägg
12 juli 2015
#25
Finns typ ingen diesel utan turbo idag smile

Who Djaa bless no man curse

Evildan
12 juli 2015
#26
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Finns inte några bilar från Kinabilar i Sverige förutom just relativt nya Volvobilar. Kinesisk ägare torde kvalificera in det som en kinabil.
Fast förra året lanserades Qoros 3 i Europa och inom några år lanseras den antagligen i Sverige också...så det är på väg. tongue

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … w_8116.JPG
Citerar Sibyll Fawlty här : I knooooow...
Snart är dom här på samma vis som Japanska bilar i slutet av -60talet och koreanska i början av -90talet.
Bygger dom säkra bilar som håller den standarden som krävs slår dom säkert även på vår marknad om prissättningen likt dom tidigare asiatiska märkena är lockande.

Yawn...
3 151 Inlägg
12 juli 2015
#27
Evildan skrev:
Citerar Sibyll Fawlty här : I knooooow...
Snart är dom här på samma vis som Japanska bilar i slutet av -60talet och koreanska i början av -90talet.
Bygger dom säkra bilar som håller den standarden som krävs slår dom säkert även på vår marknad om prissättningen likt dom tidigare asiatiska märkena är lockande.
Det mesta av dagens teknik tillverkas ju i Kina så det är nog inte underligt om dom lyckas göra ordentliga bilar också...även fast deras inhemska pappkartonger är under all kritik. :p

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
13 juli 2015
#28
Evildan skrev:
anotaren skrev:
Fast de är väl inga fel på Ford överlag ifall ni pratar om att V50 i grund är en Ford? dom vi har haft har iallafall gått bra

Nej men du förstår vad jag menar med "Kinamärke"
Nej jag tycker inte det är några större problem med Focus eller Mondeo, statistiken talar för dom precis som mina egna erfarenheter från märket.

Nej, jag förstår inte alls vad som menas med "kinamärken".
det handlar nog inte så mycket mekaniskt om ford utan mer hur dom är att sitta i.
när ford köpte volvo försvann allt som kändes skapligt ok invändigt på en volvo.
finns ingen kvalitets känsla om man sätter sig i tex en v70 2008- så fruktansvärt plastig så man gråter och så har ford haft så länge jag kan minnas.

det var också något dom nya ägarna vart tokiga på.  det ska inte vara plastigt i en volvo.
sen vart kineserna leder volvo är jhu svårt att få klämm på förens alla fords grejer är borta ur Volvos produkter

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
13 juli 2015
#29
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Citerar Sibyll Fawlty här : I knooooow...
Snart är dom här på samma vis som Japanska bilar i slutet av -60talet och koreanska i början av -90talet.
Bygger dom säkra bilar som håller den standarden som krävs slår dom säkert även på vår marknad om prissättningen likt dom tidigare asiatiska märkena är lockande.
Det mesta av dagens teknik tillverkas ju i Kina så det är nog inte underligt om dom lyckas göra ordentliga bilar också...även fast deras inhemska pappkartonger är under all kritik. :p
Precis, inget fel på "kinaskit". Utrycket tycker jag snarare får användaren att låta okunnig gällande internationellt företagande. Den inhemska marknaden ser annorlunda ut, precis som det var tidigare i svensk bilindustri med olika utrustning beroende på vilken marknad bilen skulle till.
Exempelvis USA-versionerna av 200-serien hade en betydligt högre grundnivå än vår inhemska L.

De stora tillverkarna bygger bilar i flera länder, Honda och Toyota exempelvis bygger en del modeller i England några i Tjeckien osv.

Evildan
13 juli 2015
#30
Growe skrev:
Evildan skrev:
anotaren skrev:
Fast de är väl inga fel på Ford överlag ifall ni pratar om att V50 i grund är en Ford? dom vi har haft har iallafall gått bra

Nej men du förstår vad jag menar med "Kinamärke"
Nej jag tycker inte det är några större problem med Focus eller Mondeo, statistiken talar för dom precis som mina egna erfarenheter från märket.

Nej, jag förstår inte alls vad som menas med "kinamärken".
det handlar nog inte så mycket mekaniskt om ford utan mer hur dom är att sitta i.
när ford köpte volvo försvann allt som kändes skapligt ok invändigt på en volvo.
finns ingen kvalitets känsla om man sätter sig i tex en v70 2008- så fruktansvärt plastig så man gråter och så har ford haft så länge jag kan minnas.

det var också något dom nya ägarna vart tokiga på.  det ska inte vara plastigt i en volvo.
sen vart kineserna leder volvo är jhu svårt att få klämm på förens alla fords grejer är borta ur Volvos produkter
Jag vågar påstå att det är lika mycket plast procentuellt till vikten i en 200, 700 eller för all del 800 serie som i V70II.
Titta på dörrsidor, de bräckliga förvaringsfacken som vintertid sprack likt ett kristallglas om man ens närmade sig dom med en graningekänga.
Innertak helt i galon.
Instrumentbrädor, instrumentgrupper, knappar, spakar och innerpaneler i övrigt, helt i plast oavsett modellserie.
Håller med dig gällande kvalitétskänslan, den saknas, men i mitt tycke är inte det heller någon skillnad från förr då plast är plast oavsett hur den maskeras  då jag tidigare har arbetat med utveckling utav polymera material och inte blir "lurad" av en mjuk eller rynkad yta att tro det är högre kvalité.

Fri fart för ett fritt folk!
13 992 Inlägg
13 juli 2015
#31
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:

Nej jag tycker inte det är några större problem med Focus eller Mondeo, statistiken talar för dom precis som mina egna erfarenheter från märket.

Nej, jag förstår inte alls vad som menas med "kinamärken".
det handlar nog inte så mycket mekaniskt om ford utan mer hur dom är att sitta i.
när ford köpte volvo försvann allt som kändes skapligt ok invändigt på en volvo.
finns ingen kvalitets känsla om man sätter sig i tex en v70 2008- så fruktansvärt plastig så man gråter och så har ford haft så länge jag kan minnas.

det var också något dom nya ägarna vart tokiga på.  det ska inte vara plastigt i en volvo.
sen vart kineserna leder volvo är jhu svårt att få klämm på förens alla fords grejer är borta ur Volvos produkter
Jag vågar påstå att det är lika mycket plast procentuellt till vikten i en 200, 700 eller för all del 800 serie som i V70II.
Titta på dörrsidor, de bräckliga förvaringsfacken som vintertid sprack likt ett kristallglas om man ens närmade sig dom med en graningekänga.
Innertak helt i galon.
Instrumentbrädor, instrumentgrupper, knappar, spakar och innerpaneler i övrigt, helt i plast oavsett modellserie.
Håller med dig gällande kvalitétskänslan, den saknas, men i mitt tycke är inte det heller någon skillnad från förr då plast är plast oavsett hur den maskeras  då jag tidigare har arbetat med utveckling utav polymera material och inte blir "lurad" av en mjuk eller rynkad yta att tro det är högre kvalité.
fast nu handlar det inte om andelen plast utan känslan..   en 240 är jhu rätt plastig men inte i närheten av hur en v70 08-2016 känns..    så otorligt besviken på dessa bilar. tycker att v70N känns plastig när den gått en bit men endå långt ifrån så illa som dom nyare är.

så när jag skriver plastig så är det känslan jag pratar om..  men det är många bilar idag som känns så men en nyare a4 är långt ifrån plasig i känslan utan känns väldigt trevlig  även om jag själv valt en a3 alla dagar i veckan mindre bil lika stor motor en a3 2.0tdi Quattro  är jhu riktigt nice  men jag gillar lite mindre bilar.

Kör fort så hinner inget hända...

2 751 Inlägg
13 juli 2015
#32
A4an känns nog mer solid.
Den uppfattning jag fått om V50 och A4 är att A4 har mer "småfel" medan kärran håller i längden, medan en V50 slits ut snabbare, eller känns åtminstone mindre fräsch efter 15 000- 20 000mil.

A4an är nog lite dyrare att äga med.

Ska du ha en B7a diesel så se till att ha en så sen modell som möjligt. De tidigare dislarna hade rätt mycket strul med spridarna. De bytte från Siemens till Bosch något år minns jag.
Senast redigerat av DasAuto (13 juli 2015)

Who Djaa bless no man curse

8 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#33
Jo jag läste att man ska kolla ifall spridarna är bytta eller inte, men en A4 som gått runt 18000 måste väl gå minst 10000 till utan problem?

8 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#34
Eller ja "utan problem, kan ju skilja helt beroende på bil till bil men en diesel går ju överlag 30000 utan problem av egen erfarenhet iaf, men vet dock inte med Audis motorer.

2 751 Inlägg
13 juli 2015
#35
Kollar man på mobile.de så ser man ju hur mycket 2.0TDI som helst som gått långt över 20k.

Who Djaa bless no man curse

6 617 Inlägg
13 juli 2015
#36
anotaren skrev:
Fast de är väl inga fel på Ford överlag ifall ni pratar om att V50 i grund är en Ford? dom vi har haft har iallafall gått bra

Nej men du förstår vad jag menar med "Kinamärke"
V50n är i Ford Focus MK2 i grunden, problemet med V50n är att den lastar mindre än en Focus Kombi och har elfel.
Ford gjorde ett elsystem och Volvo satte sina fingrar i det på V50n..Vilket blev lite fel. tongue

Focusen i sig är det inget fel på, men man kommer inte ifrån att behöva byta hjullager fram var ~ 10-15 tusen mil.
Är du ute efter en 1.6 diesel så undvik de tidiga, bilarna före 2011 har bytes intervall på sina partikelfilter.

Om du inte köper en 2.0 Tdci, kamrem var 20.000 mil/10år.
1.6 Dieseln har 16.000 mil/8år

De/Dem

2 751 Inlägg
13 juli 2015
#37
Malheus skrev:
anotaren skrev:
Fast de är väl inga fel på Ford överlag ifall ni pratar om att V50 i grund är en Ford? dom vi har haft har iallafall gått bra

Nej men du förstår vad jag menar med "Kinamärke"
V50n är i Ford Focus MK2 i grunden, problemet med V50n är att den lastar mindre än en Focus Kombi och har elfel.
Ford gjorde ett elsystem och Volvo satte sina fingrar i det på V50n..Vilket blev lite fel. tongue

Focusen i sig är det inget fel på, men man kommer inte ifrån att behöva byta hjullager fram var ~ 10-15 tusen mil.
Är du ute efter en 1.6 diesel så undvik de tidiga, bilarna före 2011 har bytes intervall på sina partikelfilter.

Om du inte köper en 2.0 Tdci, kamrem var 20.000 mil/10år.
1.6 Dieseln har 16.000 mil/8år
Det där med kamrem är lite av en lögn. Audi har också typ 19k mil o "inga år" men alla mekaniker man pratar med säger att det är skitsnack då det är gummi och färskvara. Så man borde se hur länge Maskinförsäkringen täcker samt byta innan den går ut, helst. Brister den så sitter man i skiten big_smile

Finns en anledning varför de flesta asiatiska bilar(vilka är kända för att hålla) rekomenderar 5år max och 9-10k mil. Samt inga lonflife servisar big_smile
Senast redigerat av DasAuto (13 juli 2015)

Who Djaa bless no man curse

6 617 Inlägg
13 juli 2015
#38
DasAuto skrev:
Det där med kamrem är lite av en lögn. Audi har också typ 19k mil o "inga år" men alla mekaniker man pratar med säger att det är skitsnack då det är gummi och färskvara. Så man borde se hur länge Maskinförsäkringen täcker samt byta innan den går ut, helst. Brister den så sitter man i skiten big_smile

Finns en anledning varför de flesta asiatiska bilar(vilka är kända för att hålla) rekomenderar 5år max och 9-10k mil. Samt inga lonflife servisar big_smile
Nu hänger jag inte helt med om vad du menar kamrem? Ford har årsintervall också men de pendlar lite mellan årsmodellerna och växellådskombinationer (Som typ 2.0 Tdci Automat *Inte powershift* har 10.000mil/5år)

Själv byter jag kamrem var 6000mil/3år. wink

De/Dem

2 751 Inlägg
13 juli 2015
#39
Malheus skrev:
DasAuto skrev:
Det där med kamrem är lite av en lögn. Audi har också typ 19k mil o "inga år" men alla mekaniker man pratar med säger att det är skitsnack då det är gummi och färskvara. Så man borde se hur länge Maskinförsäkringen täcker samt byta innan den går ut, helst. Brister den så sitter man i skiten big_smile

Finns en anledning varför de flesta asiatiska bilar(vilka är kända för att hålla) rekomenderar 5år max och 9-10k mil. Samt inga lonflife servisar big_smile
Nu hänger jag inte helt med om vad du menar kamrem? Ford har årsintervall också men de pendlar lite mellan årsmodellerna och växellådskombinationer (Som typ 2.0 Tdci Automat *Inte powershift* har 10.000mil/5år)

Själv byter jag kamrem var 6000mil/3år. wink
Jag syftade mest på nedan:

"Om du inte köper en 2.0 Tdci, kamrem var 20.000 mil/10år.
1.6 Dieseln har 16.000 mil/8år"

Känns som tillverkare rekommenderar en massa som tummar på driftsäkerheten.

Who Djaa bless no man curse

6 617 Inlägg
13 juli 2015
#40
Jag har varit med om en 2012as bil vars kamremmen hoppade (3-4 kugg) efter 8 tusen mil, kollade med tillverkaren och fick svaret "Intervallen är bara en rekommendation.. kunden får kontakta sitt försäkringsbolag"

Men ligger man i lite kan man nog få sånt på Goodwill, nu gick det bra på denna motor och bilen behövde bara byta rem, spännare och löphjul.

De/Dem


Sök