Ja. Jag har haft 2.9 utan turbo med aut. De vill ha runt litern är ute på landet. Man ska han köra manuell kort sträcka så vaffan? 140hk räcker väl? Eller drar den mer?
Men självklart ska det inhandlas en Prius :-)
Ja 2.9an är en sur jäkel. Faktiskt inte kört någon 140hk. Men kan tänka mig de 30 saknade pollarna märks. 170hk är en bra medelväg
Inte så mycket som man kan tro. Samma maskin men enklare. Tror nog TS ska prova en 140.
Märks först när man kliver över ca 4500rpm, annars är 140hk med sin flackare effekt/momentkurva faktiskt lite trevligare till vardagsbruk till konsum för mjölk osv.
Tack för alla era svar! Jag ska kika närmare på några objekt ni har givit förslag på..s80:n lockar om den går ihop total ekonomiskt. Kommer tillbaka med funderingar, hyvens
Ja 2.9an är en sur jäkel. Faktiskt inte kört någon 140hk. Men kan tänka mig de 30 saknade pollarna märks. 170hk är en bra medelväg
Inte så mycket som man kan tro. Samma maskin men enklare. Tror nog TS ska prova en 140.
Om jag nu tittar på en S80 blir det den fräschaste för det lägsta priset, råkar det vara en 140hp så får det vara så. Bara den tar mig upp till motorvägshastighet inom 15km så är jag nöjd.
Problemet med gamla Volvos är att jag aldrig kört någon, vill inte och "provåka" någon från blocket bara för att känna och klämma på modellen. Tycker inte det känns speciellt schysst mot säljaren så att säga. Saab å andra sidan är jag bekant med och kan utan vidare välja bara från bilder på blocket i stort sett.
Denna t ex.. Om man bortser från det sunkiga baksätet som får mig att kräkas lite i munnen, så skulle denna kunna vara okej. Den behöver bara rulla i 2 år
Om du kan leva med hur den ser ut så är det en god kandidat. Kolla så inte SRSlampa lyser, vanlig fel. Även elhissar kan strula. Sen skramlar det gärna i framvagnen. Det ska vara tyst.
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ja 2.9an är en sur jäkel. Faktiskt inte kört någon 140hk. Men kan tänka mig de 30 saknade pollarna märks. 170hk är en bra medelväg
Inte så mycket som man kan tro. Samma maskin men enklare. Tror nog TS ska prova en 140.
Om jag nu tittar på en S80 blir det den fräschaste för det lägsta priset, råkar det vara en 140hp så får det vara så. Bara den tar mig upp till motorvägshastighet inom 15km så är jag nöjd.
Problemet med gamla Volvos är att jag aldrig kört någon, vill inte och "provåka" någon från blocket bara för att känna och klämma på modellen. Tycker inte det känns speciellt schysst mot säljaren så att säga. Saab å andra sidan är jag bekant med och kan utan vidare välja bara från bilder på blocket i stort sett.
Denna t ex.. Om man bortser från det sunkiga baksätet som får mig att kräkas lite i munnen, så skulle denna kunna vara okej. Den behöver bara rulla i 2 år
Går nog bra. Baksätet tvättar du. Skärmen bak med "vita skråmor" sprutar du på WD40 och torkar noga efter ett par sekunder. Upprepa så ser den kanon ut efter det.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Om man nu skulle komma över en 745 -88 med ca 30k mil på mätaren, vågar man åka i en sådan? Känns nästan medeltid när det kommer till vägsäkerhet eller har jag fel?
Om man nu skulle komma över en 745 -88 med ca 30k mil på mätaren, vågar man åka i en sådan? Känns nästan medeltid när det kommer till vägsäkerhet eller har jag fel?
en gammal volvo är ju bara inkörd vid dom milen det är ju ingen banracer, utan fungerar utan som helst problem att åka lungt i. för svampig..ja då får du ju fixa lite dämpare/fjädrar..eller sänka den genom att kapa fjädrarna
Om man nu skulle komma över en 745 -88 med ca 30k mil på mätaren, vågar man åka i en sådan? Känns nästan medeltid när det kommer till vägsäkerhet eller har jag fel?
Bilen håller säkerligen, de ger inte upp i första taget. Dessutom löjligt billiga att reparera om det skulle vara något. Men visst är de inget vidare att krocka med i dagens läge. Vilket denna video med Volvo 945 vs modern Renault visar: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Om man nu skulle komma över en 745 -88 med ca 30k mil på mätaren, vågar man åka i en sådan? Känns nästan medeltid när det kommer till vägsäkerhet eller har jag fel?
Bilen håller säkerligen, de ger inte upp i första taget. Dessutom löjligt billiga att reparera om det skulle vara något. Men visst är de inget vidare att krocka med i dagens läge. Vilket denna video med Volvo 945 vs modern Renault visar: https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
En av anledningarna att jag förespråkar TS alternativ 2 då även en modern småbil är säkrare än en gammal stor för sin tid klassledande bil. (Nu får vi inte länka den där filmen enligt vissa medlemmar).
Men jo, dom är billiga att laga, om och om och om igen. Billigare att slippa laga.