Jag skriver som en autistisk robot just nu för jag är dödstrött.
Det första jag bestämt mig att göra är att fixa lacken. Bilen har varit omlackerad en gång i tiden till vad jag skulle anta är Lamborghini Orange. Jag valde att lackera om bilen i färgen "Championship White" (NH-0). Färgen kommer från Honda. Så det som gjordes först är att slipa all befintlig lack.
Bilen var lite krockskadad i fronten och hade rostat. Var inte så mycket mer att göra än att kapa bort det. Önskar att jag hade en ordentlig svets.
Jag beställde samtidigt massa roligt till chassiet. Det blev följande:
-TA Technix Coilovers med ställbar höjd och hårdhet
-Powerflexbussningar till framvagnen
-Hjullager
-Spindelleder
-Styrleder
-Länkarmar
Jag beställde färgen och i dagarna tills färgen kom fram så valde jag att byta dessa chassiedelar. Jag började bak med en högtryckstvätt i hjulhusen och blev häpnad av skicket! Det var nästan ingen rost! Jag bestämde mig för att medans jag byter dämparna, ge hjulhusen ett lager med svart hammarlack.
Dämparna behövde justeras en del för att få dem att svälja fälgarna.
Dagen efter gav jag mig på framvagnen.
Såg även att bromsarna var bytta! märks inte då jag misstänker att vakuumpumpen till huvudbromscylindern har gett upp.
Dagen efter det kom lacken hem. Jag märkte att jag beställde tok för lite färg så jag valde att spendera de nästa två dagarna att lacka enbart karossen, en framskärm, och bakluckan. Jag funderade mellan sprayburk eller kompressor, men valde att köpa en luftkompressor och lackspruta för att det faktiskt var billigare att köpa färg på burk och kompressor än att köpa den på sprayburk
Enstaka bild på grundlacken.
Resultatet (har inte hunnit polera lacken)
Dagen efter det så kom fälgarna! Det blev Japan racing JR-9 15x8 ET20. Sulorna blev "lyxmärket" Nankang NS-2 185-45-15
Sedan gällde det att få dem att sitta rätt på bilen. Då denna uppsättning fälgar och däck hade en mycket mindre diameter så kunde jag sänka bilen. Jag sänkte höjdinställningen till botten men bilen var fortfarande skithög, så jag fick sänka styvheten för att försöka kompensera men kunde inte sänka hur mycket som helst utan att coilsen började ta i fälgen. Så jag fick nöja mig med halvsänkt.
Tog mig även en provtur ner för gatan! Börjar bli snygg bil! :D
Nu har jag beställt camberbultar, spacers och sådant för att lösa min osköna camber och höjd!
Sedan blir det en beställning av plast och lyktor. nämligen kofångare, lister, grillar, fram- och bak-lyktor... ja allt som är ofräscht.